lördag 30 november 2019

SERVETTSKISS för Q1 2020

Vid lunchen idag skissades det på en servett från IKEA. Vit och med en, som jag kan bedöma det, helt genomsnittlig storlek och funktion. Servetten alltså.

Det är inte en komplett genomarbetad inköpsplan i detta tidiga skede utan bara ett första utkast för utvärdering. Alltså som en klassisk servettskiss bör vara upplagd. Själva propositionen, promenaden och knapptryckningarna får komma lite senare.

Överväger att inför slutet av året och början av 2020 plocka in en del innehav med lite lägre direktavkastning (DA) i portföljen. Idag har Northern Lights Globalfond inriktning long-only (fast bara nästan) en genomsnittlig DA på 4,99%.

Varför överväger jag det ?? Nå men inte vet jag. Tror Ni jag är någon slags professionell börsanalytiker !!

Kandidaterna (med aktuell DA sisådär runt 2,4 - 3,8%) på listan ser hittills ut enligt nedan :

  •  3M Co (MMM)
  •  Archer Daniels Midland Co (ADM)
  •  Broadcom Inc (AVGO)
  •  Federal Realty Investment Trust (FRT)
  •  Flowers Foods Inc (FLO)
  •  Illinois Tool Works Inc (ITW)
  •  Kopparbergs B (KOBR B)
  •  Public Storage (PSA)
  •  Qualcomm Inc (QCOM)
  •  Texas Instruments Inc (TXN)
  •  Unilever PLC (UL)
  •  United Parcel Service Inc (UPS)
  •  Walgreens Boots Alliance Inc (WBA)
  •  Wells Fargo & Co (WFC)

Nya FÖRSLAG
  •  McDonalds (MCD)
Synpunkter någon ? Allt mottages med oerhört enorm tacksamhet.

73 de Northernlightsinvestment

5 kommentarer:

  1. Bara mina åsikter. Är inte något aktieorakel

    MMM: Helt OK lite motvind just nu. Stämningar på halsen. Tror det går bra
    ADM: Lövtunna marginaler och stenhård konkurrens. Bra bolag
    AVGO: Har det lite mer kämpigt än konkurrenten TXN som jag gillar bättre
    FRT: Föredrar Realty (O). Bättre tillväxt
    ITW: En av mina favoriter. Tungt för industrin nu men bra bolag
    PSA: Stenhård konkurrens. Stagnerad DA
    UL: Favoriten bland livsmedel. Ändå en del frågetecken kring framtiden
    UPS: Har oligopol tillsammans med FedEx men jag kommer nog inte öka där

    Kan givetvis ha helt fel koll men som sagt, mina åsikter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Mycket tacksam. Ska strax fylla på med McDonalds....

    Ha en bra kväll !!

    SvaraRadera
  3. Kul med servettskisser! Jag äger bara Walgreens av dem du nämner ovan. Finns ju som bekant en del utmaningar i branschen, men de har en stark historik och jag tror det kan bli hyggligt bra på sikt med. Har dock endast en liten position Walgreens i min portfölj. Skrev lite om dem på nedan länk.

    Kanske JNJ skulle kunna vara en långsiktig position med om du vill ha bolag med lägre DA?

    https://thedividendstory.com/veckans-aktie-walgreens-boots-alliance/

    SvaraRadera
  4. The Dividend Story: JNJ har jag haft länge. Se portfölj till vänster

    <= <= <=

    ;)

    SvaraRadera