torsdag 5 december 2019

De som dväljas i DJUPEN...

Veckan har varit hektisk inom arbetslivets domäner. Många nya stora och små delprojekt som ska igång med kort varseltid och underprojekterade ingångsvärden. Möten, telefonkontakter och mailkonversationer avlöser varandra i en aldrig sinande ström. Tanken på en förlängning av Arbeit Macht Frei lockar i allt mindre utsträckning, händerna trevar sig allt oftare ner mot utskjutningsspakarna. Packa fallskärmen samt initiera sekvens för uppvärmning av pyrobultarna.

Men det verkar vara ungefär samma på de flesta arbetsplatser. Text-tv rapporterar om en åter igen tilltagande psykisk ohälsa som påstås orsakad av arbetslivet. Jag är inte alltid så säker på det när de unga Instagrammänniskorna lägger sig ner utan att orka resa sig igen. Psykiskt utmattningssyndrom, utmattningsdepression. Kärt barn har många namn. Själv bara vidbränd, ännu inte helt utbränd.

För en man med min enkla läggning, bakgrund och lågmälda kravspecifikation på livet är det trots allt en i storleksordningen obscen summa kontanter som månatligen strömmar in på kontot för lönearbete. Så man kämpar väl på fram till Juluppehållet nu i första hand. Därefter en dag i sänder, ända in i kaklet, untill the bitter end. The One More Year Syndrome.

På det verkligt personliga arbetslivsplanet verkar det ändå faktiskt som att det besked som jag för en tid sedan lämnade till The Ringling Brothers Circus Company att "Det kan Ni glömma och dessutom kan Ni hoppa åt helvete !!", dock naturligtvis i något mer diplomatiska ordalag, har tagit skruv. De lämnar mig i stort sett ifred. Tack och lov för det nu när spånallergin ändå är fullt utvecklad, anafylaktisk chock är inte att leka med. Clownnäsan klämmer, Piskan ger valkiga och trasiga handflator. Men det är tyvärr bara en tidsfråga innan farsen väcks till liv igen. Det är min fulla övertygelse.

BOTTENFISKE

På Världens börser har jag under veckan ägnat mig åt blandat bottenfiske. Men det finns ingen av de skimrande lockande firrarna som vill ta mitt alltför magra agn:

  •  3M Co
  •  Texas Instruments
  •  SEB
  •  PEAB
  •  Telia
  •  Walgreens Boots Alliance
Imorgon en ny dag med nya fiskevatten. Bättre agn därtill kanske. Det är fredag igen. Andningspaus i stugan vid havet.

73 de Northernlightsinvestment





1 kommentar:

  1. Fina kvalitétsinköp där, riktiga ädelfiskar.

    Trevlig kväll

    SvaraRadera