torsdag 4 januari 2024

Utdelningar December 2023

Utdelningsåret 2023 blev ännu en gång det bästa sedan jag 2019 började min resa mot finansiellt oberoende (FI) (mer om det här) genom att skapa ett kontinuerligt inflöde av arbetsbefriade kontanter in på kontot. 2022 var det första året som jag blev FI (mer om det här) och 2023 blev nu det andra i ordningen. 

Min strategi för finansiellt oberoende har huvudsakligen varit att skapa en egen kontantutdelande (runt 5% direktavkastning) kraftigt diversifierad ETF (bolag, branscher, geografi, valutor) med mycket liten årlig administrativ insats genom att släppa den skenbara kontrollen över individuella bolag och sluta försöka förutse framtiden (mer om det här).

Om man lyckas med allt detta blir tillvaron fylld av bekvämlighet och man behöver inte längre bry sig om ifall börsen för dagen landar på +5% eller -5% eller någonstans där emellan. På lång sikt ordnar allt sig till det bästa. Ekonomiskt alltså 👀.



Börsen för dagen är snart borta

     
I December 2023 var det 58 stycken diversifierade källor som automatiskt* bidrog till mitt finansiella oberoende under året genom att sätta in arbetsbefriade kontanter på kontot:

*Definition av AUTOMATIK: "mekaniskt reglerat förhållande, verksamhet som fungerar utan att styras av människohand".

  • Gilead Sciences, Ares Capital , Main Street Capital, Franklin European Dividend UCITS ETF, Principal Financial Group, Dominion Energy, Valero Energy, Shell ADR, Kesko Oyj B, Stanley Black & Decker
  • Manulife Financial, BP Plc, Kontoor Brand, Main Street Capital, Old Republic International, Realty Income REIT, McDonalds, Flowers Foods, Coca-Cola, STAG Industrial, Slate Grocery REIT, Pizza Pizza Royalty Corp
  • NorthWest Healthcare Properties REIT, NextEra Energy, BW LPG, Whirlpool, Consolidated Edison , Home Depot, Prudential Financial, RTX, Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preferred ETF
  • 3M, Walgreens Boots Alliance, Autoliv SDB, Snap-On, Emerson Electric, Chevron, Target, Exxon Mobil, IBM, Unilever, Amgen, American Electric Power, Cummins, Archer Daniels Midland, Johnson & Johnson
  • LyondellBasell Industries NVA, Pfizer, JM Smucker, Aflac, Enbridge, Wells Fargo, Canadian Utilities Ltd, Boston Pizza Royalties Income Fund, Arbor Realty Trust, Fortis, United Parcel Service

För December innebar det en ökning om +31% jämfört med samma månad 2022.



Månatliga utdelningar 2019 - 2023


Helåret 2023 slutar därmed med en ökning av kontantutdelningarna på +25,4% jämfört med 2022. Målet för 2023 sattes i början av året på +18% och min frihetskvot landade därmed på 1,51 istället för prognosticerade 1,43 (mer om det här). 

Så det blev ett bra utfall, 151% av mina utgifter betalas teoretiskt av arbetsbefriade kontanter. Även benämnt finansiellt oberoende. 

Men nu är allt detta redan historia. Vi byter ut kalendrarna till nya obefläckade, blickar framåt och måste mödosamt vänja oss vid att skriva 2024 när dokumenten undertecknas på Cirkusen. 

Sambon har klippt ut Dugongen ur förra årets WWF kalender (mer om det här) och tejpat upp den vid min sängplats. Vet inte riktigt vad hon vill säga med det, men  säkert ingenting signifikant för min existens. Hon tycker nog bara att det där kreaturet är gulligt.

Som bekant är den som inte lär sig av sin historia dömd att upprepa den 👀.

Lär du dig av din egen pågående kurs i Historia om dig själv !??



Årliga utdelningar 2016 -2023, Mål 2023, FI-nivå 2023



Mot nya Mål 2023 2024 !!! // Northernlightsinvestment

6 kommentarer:

  1. Jag fick nöja mig med +7.4% för december men allt över 0% är en vinst tycker jag och jämfört med jobb#1 så är allt över säg kanske +3.0% egentligen bra!

    Dugong... Barnen har pratat om dugonger och nu även du NLI, blev helt enkelt tvungen att googla djuret och wikipedia säger:

    "Dugongen är den enda nu levande arten i sitt släkte och även i familjen dugonger (Dugongidae). Tillsammans med manater bildar den ordningen sirendjur (Sirenia)."

    (manaeter måste väl vara stavfel på wikipedia och bör väl vara maneter?)

    Det är väl ett sånt där lite större djur som mest tar det lugnt och inte hetsar iväg, ser väl ut att kunna ha lite sittfläsksresurser också så det är nog det din sambo tänkte på samt att vi FIRE strävare nog på många sätt är rätt unika eller i alla fall lite speciella?
    Inte alla som går igång på timmar av arbete framför excel eller som föredrar att köpa värdepapper för pengarna?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är nog lite eljest. Men har man ett intresse, en hobby, som dessutom medför att man i förlängningen kan ska frihet till sig själv och familjen. Varför då inte lägga en timma per dag på det ?

      De heter ju Manater de där avlägsna fridfulla släktingarna i Florida som har problem med att bli påkörda och skadade av propellerbåtar hela tiden. Men de förefaller ta det oerhört lugnt utan att stressa. Tror sambon menar att Dugongen menar att jag ska sluta kliva upp klockan 5:41 på morgonen ;)

      Min utveckling generellt är något dopad av den där stora återbetalningen av källskatt 2020-2022 som jag smetade ut över månaderna för att det inte skulle bli så konstigt i grafiken. För nästa år tror jag mest på en utveckling kring 3-7%. Har inte beslutat mig om målsättning ännu.

      Radera
    2. Manater, jaha då lärde jag mig nåt nytt idag också. Gjorde en googling på manater men tyckte inte den hittade nåt så antog därmed med stor osäkerhet dock att stavfel kanske förelåg.

      Ja, ta det lite lugnare o skjut fram tiden lite, 5:59 kan väl räcka?!

      Jag lät källskatten bokföras som en utdelning när den anlände, minns vi pratat om detta innan.

      Radera
    3. Jo, det pratade Vi om. Du var ett tag inne på att "smeta ut" källskatten över året. Men ändrade strategi och tog den i klump. Den dras "utsmetad" över hela året för mig som har många utländska innehav och det kändes därmed OK för mig att lägga ut den jämnt över helåret.

      Radera
  2. Härligt när det rullar så pass bra, jag är inne på samma spår. Jag vill att portföljerna ska vara så pass väldiversifierade och sköta sig själva utan att jag ska behöva peta i dem för ofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En "enkel" metod för minsta möjliga administration som trendar starkt just nu oxå är utdelande ETFer och Fonder som delar ut mellan 3-7%. Ett knippe såna i portföljen och så bara luta sig tillbaka och hoppas att Ragnarök uteblir.

      Jag har hakat på den trenden till viss del och bytt fonder till utdelande dito samt köpt in mig i utdelande ETFer. Eftersom min egen utdelande ETF känns ganska "färdig" så upplever jag detta som ganska praktiskt och enkelt.

      Länge har jag strävat efter att det ska bli säkert och enkelt. Många tycker säkert att det är en motsägelse med 225 innehav. Men jag tänker inte riktigt på samma sätt som de där många människorna ;)

      Radera