måndag 15 januari 2024

Sparkvot 2023

En nödvändig och småtrist del av vårt liv som vuxna individer består av att skaffa oss någon form av inkomster så att alla våra månatliga utgifter kan betalas punktligt utan att fastna hos vare sig inkasso, kronofogde eller skuldsanering under resans gång. 

Med tiden blir man vanligtvis allt duktigare på att balansera denna ekvation och man inser kanske, förhoppningsvis mycket tidigare än jag själv lyckades inse detta, att åtminstone en del av överskottet mellan inkomst och utgift kan investeras och så kan man kanske till och med bli ekonomiskt oberoende någon gång i framtiden.

Ett sätt att veta när man är ekonomiskt oberoende är att använda den så kallade 4%-regeln. Den finns modifierade i några olika varianter och uttagsmodeller men i den enklaste versionen, som jag själv började jämföra mig emot år 2018, finns det vid 25 årsutgifter investerade år 1 en god statistisk möjlighet att pengarna kommer räcka minst 30 år med ett årligt uttag av 4%. 

Troligtvis längre, kanske kortare om inflationen fortsätter som under 2023. Sedan beror det naturligtvis på hur du avser leva ditt liv efter det att ekonomiskt oberoende konstateras vid en viss nivå på årsutgifterna. På samma sätt eller på något helt annat sätt.



4 ynkliga procent måste väl gå att fixa per år från den här pengamaskinen


Så om vi leker med tanken att dina årsutgifter 2023 var 200.000 SEK så betyder det att du är ekonomiskt oberoende enligt 4%-regeln vid 25 x 200.000 = 5.000.000 SEK investerade. Eller mer, eller mindre beroende på dina årsutgifter. Räkna själv.

Vad har då ekonomiskt oberoende via 4%-regeln (eller någon annan regel för den delen) att göra med den årliga Sparkvoten ? Ju högre Sparkvot man har dess snabbare går det naturligtvis att uppnå den där summan som man behöver ha investerad för ekonomiskt oberoende. Inte svårare än så.  

En sökning med google visar nämligen på att det, med ett planerat uttag via 4%-regeln, tar nedanstående tid av arbete att bli ekonomiskt beroende med olika Sparkvot:


70% sparkvot – 8 års arbete
50% sparkvot – 15 års arbete
30% sparkvot – 21 års arbete
20% sparkvot – 28 års arbete
10% sparkvot – 38 års arbete


Så med lite stringens, disciplin, förvärvad kunskap och förståelse kan vilken osnuten 21-årig hantverkare som helst med lätthet gå i pension någonstans kring 45-års åldern. Vanligtvis brukar de inte begripa det när man försöker förklara fenomenet närmare utan hävdar sitt behov av BMW, ny skoter och att bjuda alla på krogen på shots.

Min egen Sparkvot landar på 69,4% för år 2023. Det är ungefär där det brukar ligga genomsnittligt över året för mig sedan jag började jobba på Cirkusen för 12 år sedan. Klart att det är jobbigt att kliva upp 5:41 och gå till jobbet varenda vardag men samtidigt är det Cirkusen, i kombination med mitt modesta leverne, som med tiden bidragit allra mest till mitt ekonomiska oberoende.

Den här gången var dock utfallet dopat eftersom ett stort antal sparade semesterdagar plockades ut i form av kontanter under år 2023. Så egentligen var det ett betydligt tuffare år än vanligt. Utgifterna ökade med 11% på grund av inflation och engångsposter.

2020 började jag mäta min Sparkvot på månadsbasis och sedan dess ser det ut enligt nedan. Pendlar upp och ner kring ett jämviktsläge vid 70%-nivån beroende på månad.



Sparkvot 2020 - 2023


Även om det en gång i tiden var 4%-regeln som gav mig en hint om att tidpunkten för möjligt ekonomiskt oberoende närmade sig så är det inte den huvudsakliga uttagsmetod som jag valt att använda mig av.

Personligen har jag istället valt att genomföra mitt uttag i form av passiva, arbetsbefriade brukar jag även benämna det, kontantutdelningar från min pensionsfond. Alltså inte genom att genomföra några försäljningar för att betala mina räkningar.

I dagsläget genererar min pensionsfond via direktavkastning ca 5,5% i form av arbetsbefriade kontanter årligen vilket betalade 151% av mina årsutgifter under 2023.

Det viktigaste är inte huruvida man använder sig av 4%-regeln där man tänker sig att sälja en andel av portföljen årligen eller satsar på mer passiv utdelningsinvestering eller baserar sin plan på någon mer avancerad beräkningsmodell med ett spännande obegripligt namn. 


Det viktigaste är att man sparar regelbundet det man kan. 
Gör det enkelt och kör in det i globala indexfonder varje månad.


Mot ekonomiskt oberoende !! // Northernlightsinvestment

3 kommentarer:

  1. Snygga staplar, du! Och du har så rätt, det ÄR ju inte svårare än så. Hinner man bara komma till den insikten i tid, så finns alla möjligheter att påverka hur långt arbetsliv man vill ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är otäckt regelbundet speciellt om man översätter det till ett liv som rullar på i inkörda hjulspår och utan större utsvävningar. Du är nog en hel del år yngre än mig, det gläder mig att du kommit till insikt tidigare än vad jag gjorde.

      Radera
  2. That was cool you found the savings ratios. Its only been the last 6 years I've been able to increase my savings rate but all the years prior it was 10% and here I am hitting my 38th year and about to hit FI so the source was pretty accurate.

    SvaraRadera