lördag 27 januari 2024

Kapitalallokering och Valutafördelning

Nuförtiden har jag trots allt en ganska bra kontroll över det ekonomiska läget. 

Under den sista tredjedelen av livet har jag till slut fått kläm på allt det där. Det enda som jag egentligen ångrar är att just det där med att investera på börsen inte kom in betydligt tidigare i mitt liv.

Det är väl knappast någon hemlighet, det har trummats ut under årtionden, att låg belåning, investera på börsen samt att ha en buffertkassa utanför de volatila finansmarknaderna är eftersträvansvärt.

Det finns naturligtvis alltid faktorer som är svåra att påverka men krasst ekonomiska aspekter i livet kan man trots allt ta höjd för. Den som säger något annat går omkring både blind och korkad i sin tillvaro. Man behöver inte förutsätta att det värsta ska hända varenda år men nått år, av alla år i mängden, kommer definitivt något ekonomiskt negativt att drabba de flesta människor. Men förberedelsetid har man alltid till sitt förfogande. 

Med lite olika intervall gör jag numera avstämningar av några nyckeltal som enligt mig själv väl speglar min övergripande ekonomiska situation. Hur jag ligger till inför fortsättningen.

UtdelningarUtgifter, Sparkvot och Finansiell utveckling är det som jag följer med tätast frekvens. Varje månad, i samband med att räkningar betalas och överskottet förs över till antingen buffertkassa eller investeras, sammanställs dessa uppgifter. 

Utdelningarna kommer i framtiden utgöra merparten av min inkomst, pensionen blir låg om man avser att sluta jobba i förtid. Utgifter, Sparkvot och Finansiell Utveckling ser jag mest som kuriosa även om juicepaket för 45 Kr och generell inflation runt 11% var det som till slut fick mig att börja föra bok över mina utgifter. 

Tidsåtgången för allt detta är ca 1 timma per månad.

Halvårsvis kollar jag hur min Frihetskvot ligger till (ett nyligt infört nyckeltal), dvs hur stor del av mina årsutgifter som täcks av arbetsbefriade kontantutdelningar. Första halvåret 2023 var det 1,89 och när hela året sammanräknades landade det till slut på 1,51. Någonstans där siktar jag även på att landa under helåret 2024 när inflation, oförutsägbara händelser och utdelningar har fått mäta sina krafter färdigt med varandra.

Första halvåret är alltså en bättre utdelningsperiod än andra halvåret i min pensionsfond även om min exponering mot kvartalsutdelare i USA och Canada är en utjämnande faktor. 

Jag gillar i största allmänhet det där med "utjämnande faktorer" i livet. En kort stund i min ungdom jagade jag efter kickar. Ganska snart blev jag en utpräglad högskoleutbildad tråkmåns utan vare sig riktning eller mål. Bara en massa bananskal att halka omkring på. 

Det är även något som jag fastnat för i mitt investerande, den oförutsägbara bananskalsteorin, och har därför valt att satsa på diversifiering. Försöker på så vis någorlunda sprida riskerna så att inte allt investerat kapital hamnar på samma ställe. Lättare sagt än gjort ibland, många attraktiva utdelande bolag återfinns i inom Finans och Fastigheter så det är frestande att satsa stor andel inom dessa sektorer för att maximera kassaflödet.
 


"Ser ut som att de satsade stenhårt på Castellum och Intrum....."


Betydligt svårare är det att förnuftsmässigt tvinga sig själv till kortsiktig återhållsamhet genom att även sprida ut kapitalet över branscher med sämre direktavkastning. Men jag tror att det ändå är det som är bäst långsiktigt. Speciellt om man önskar en utdelande portfölj (pensionsfond som jag benämner det) med låga krav på administration. Ligga på soffan och göra ingenting. 

Så i diversifieringens och självbevarelsedriftens namn följer jag även årligen upp hur min Branschfördelning och Kapitalallokering (fördelning mellan Aktier, Fonder, ETFer och Kontanter) samt Valutaallokering (fördelning över olika Valutor) utvecklas. Ibland har jag till och med någon kryptisk Strategi för önskvärd riktning avseende allt detta. Då kan det ju vara bra att kolla att man gör det man säger att man ska göra.

Det är nämligen inte alltid som jag gör det jag säger att jag ska göra här i livet. Smidigt och beslutsamt glider in i RE efter FI till exempel 👀. 


Under 2023 har följande inträffat med min pensionsfonds Kapitalallokering:

  • Utdelande aktier har minskat från 77 till 72%. Detta har varit en medveten strategi då merparten av återinvesterade kontantutdelningar (från främst aktier) har gått in kontantutdelande fonder och ETFer. Jag känner mig i stort sett klar med konstruktionsarbetet i pensionsfondens individuella innehav, utöver sedvanlig utrensning i garderoben av malätna placeringar, och överlåter istället kapitalet till förvaltning i den växande marknaden för kontantutdelande fonder/ETFer.  
  • Fonder har ökat från 6 till 7%. Här har jag även satsat på att låta en allt större andel utdelande fonder. Det är en stark trend bland fondbolagen att skapa fonder som lämnar kontanter till ägarna att fritt disponera istället för att återinvestera dessa i fonden. För mig personligen så kommer detta att vara en fortsatt ökande trend under 2024. I inledningen av året har jag redan sålt och bytt ut en stor mängd fonder till utdelande varianter. 
  • Börshandlade fonder (ETFer) är oförändrat 5%. Börshandlade fonder (ETFer) använder jag för att "komma åt" delar av finansvärlden som en hard-core utdelningsinvesterare traditionellt undviker. Till exempel AI, EV, IT och övrig nischad Tech där direktavkastningen sällan imponerar. Ser här en liknande trend under 2024 som för fonder och då framförallt större investering i kontantutdelande ETFer.
  • Buffertkassan har ökat från 12 till 16%. Andra halvåret 2022 blev det en strategi, som sakta nästlade sig in i mitt medvetande, att öka min ekonomiska buffert (lättåtkomliga kontanter alltså). Jag blev sjuk och visste inte riktigt åt vilket håll allt skulle gå. Ett ökat behov av trygghet (psykologiskt) gjorde att dåvarande mål på en buffertkassa kring 5% mot slutet av 2022 släpptes och ingen ny övre gräns sattes. Under hela 2023 har all Sparkvot från lönearbete gått in i bufferten och endast kassaflöde från pensionsfonden har återinvesterats (1,51 årsutgift).



Kapitalallokering 2023-12-31 Northernlights Pensionsfond



Under 2023 har följande inträffat med min pensionsfonds Valutaallokering:

  • SEK har ökat från 39 till 43%. Egentligen är det mer eftersom hela buffertkassan även består av SEK. Under 2023 har investeringarna företrädesvis varit åt det nationella hållet; XACT Högutdelande, XACT Sverige, Aktiespararna Direktavkastning B och Storbank. Det har alltså ingenting med Jimmie´s nationaldräktsvurmande i Riksdagen att göra utan är en följd av den långvarigt höga kvoten USD/SEK som inte inbjudit till investeringar i USD. Någon gång måste det ta slut. Kanske blir det under 2024, även om nivån i skrivande stund är identisk med hur det såg ut för 1 år sedan. 
  • USD har minskat från 43 till 36%. Helt enligt plan med andra ord.
  • EURO har ökat från 7 till 11%. Den stora ökningen förvånar mig en del, men det beror nog främst på att även ETFer har prioriterats under 2023. 
  • CAD har minskat från 7 till 5%. Canada har inte varit ett prioriterat område och resonemanget har här varit liknande som för USD. Även i detta fall ligger dock CAD/SEK i princip helt stilla jämfört med situationen för 1 år sedan.
  • DNOK har ökat från 4 till 5%. Jag har knallat på under året och köpt några nya startpositioner i främst norska kontantutdelande bolag inom shipping, IT, energi och lax-/skaldjursindustrin.  



Valutaallokering 2023-12-31 Northernlights Pensionsfond



Nu är det bara resten kvar alltså:

Om jag ska uttala mig lite om Nuet och Framtiden, istället för att som så ofta dväljas i Dåtiden, så är jag i nuet mycket nöjd med den utrensning i Pensionsfonden som genomförts lite i det tysta under inledningen av året. Har väl nämnt något litet om mina outvecklade planer tidigare men får väl ta och knåpa ihop några ordentligare rader även om det framöver. 

Kortfattat så har det blivit lite vildvuxet i odlingsbänkarna, ogräs har smugit sig in, och några odlingsbänkar slås därför ihop med andra mer livskraftiga med större avkastning. Just denna dag 2024-01-26 uppnåddes för andra gången detta år ATH i min Pensionsfond. En bra tidpunkt alltså för renodling och omplantering. 

För det framtida nyutsprungna året blir det framförallt en fortsatt satsning på att utöka andelen kontantutdelande fonder och ETFer men nu både genom att återinvestera kontantutdelningar och den 70 procentiga sparkvoten från Cirkusen. Buffertkassan uppgår nu till 1,8 årslöner netto vilket motsvarar drygt 5 årsutgifter (icke inflationsindexerade dock). 

Det är oklart hur länge jag blir kvar i arbetslivet. Just nu rullar jag på rent slentrianmässigt, kanske vet jag inget annat helt enkelt, men frågar mig själv allt oftare Varför

Åren 2022 och 2023 var de två första med teoretiskt finansiellt oberoende i mitt liv då jag egentligen inte behövde jobba alls för att betala mina utgifter utan det fixade mina arbetsbefriade kontantutdelningar. Den groteska buffertkassan hade dock inte funnits på plats idag om jag inte, även det i enlighet med bananskalsteorin, fortsatt på Cirkusen efter min sjukdom. Så det dåliga har ofta något bra med sig i släptåg.

Men tillräckligt är trots allt tillräckligt och någon gång är det dags att göra nånting annat.

Ja, så där kan det bli när en pilkastande Apa i den finansiella Världen tillåts härja fritt utan tankerestriktioner. 




"Make Sverige Great Again..."


Dagens för bloggaren själv mycket intressanta frågeställning som gärna får besvaras av läsarna. Det räcker med ett kort Ja eller Nej. Eller, för all del, skriv en C-uppsats. Själv skulle jag inte klara mig med mindre som det bevisligen blev i blogginlägget FI utan RE:
 

Skulle Ni sluta arbeta omedelbart 
om Ni så kunde ??

 
// Northernlightsinvestment

32 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hoppades att du skulle svara. Oddsen var extremt låga på att Nej skulle vara just ditt svar ;)

      Det förefaller vara även mitt svar.

      Radera
  2. Svar
    1. Hmmm....intressant. Trodde att du faktiskt skulle vara lite mer obeslutsam.

      Radera
  3. Ja! Sluta arbeta med sådant som jag gör bara för att få en inkomst
    Nej, jag skulle fortsätta med mitt arbete i eget företag som jag känner ger mig något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra om man kan välja. Jag har oxå varit inne på säsongsarbete i någon form. En del av mina kunskapsområden betalar bra pengar på konsultativ basis.

      Radera
  4. Nej! Men jag skulle själv definiera begreppet "arbete"! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med. Herregud, till att börja finns 5 byggnader och en skogstomt att ta hand om. Mycket måla, skrapa, renovera, bygga, fixa, röja, klyva ved, skotta snö, träna, läsa böcker, sova länge på morgonen, bada bastu, promenera, resa och måla lite tavlor finns det. Ibland brukar sådant definieras som Arbete.

      Radera
  5. JA utan tvekan :) Jobb för mig är bara ett måste för att överleva. Lever gör jag på min fritid, den lilla jag har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar. Det där tror jag är en god förutsättning för att hoppa av så snabbt det går. Det var därför jag hade allt klart redan 2022 och skulle ha gjort det om inte OM kommit i vägen. Nu...2024...börjar det kännas lite på samma sätt igen. Ibland är det så rörigt i det där arbetslivet som jag kallar Cirkusen.

      Har du långt kvar ?

      Radera
    2. Ja tyvärr är det väl minst 10 år kvar. Satsar på 55 år, började spara alldeles försent.

      Radera
    3. 55 år, det är ju väldigt bra. Några år före jag kommer att kliva av. Det är bra att kämpa på. Själv har jag haft några olika karriärer, har en tendens att lessna på det jag håller på med efter några år. Så det kanske går att testa något annat jobb....

      Radera
  6. Inte sluta arbeta omedelbart för jag har 3 månaders uppsägningstid. Men jag skulle säga upp mig omedelbums./Hea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår dig, har känt så många gånger. 2022 definitivt, sedan fick jag annat att tänka på. 2023 har gått på sparlåga och halvfart. 2024 har börjat med just den där känslan av att "nu säger jag tamigfan upp mig omedelbums".

      Avvaktar än så länge hur skeendet utvecklas. Det är lite krisartat i min bransch, så det kanske löser sig av sig själv. Om behovet uppstår erbjuder jag mig nog att stå längst fram i ledet istället för nästan sist.

      Radera
  7. Ja.

    Tror jag, kanske jag ska tillägga.

    Har 11 (snart 10) månader på mig att bestämma mig, men just nu pekar allt på att jag säger "Hej och tack för mig" till arbetsmarknaden i december.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Även det där förstår jag, eftersom jag själv varit igenom det nyligt. Uppsägningen klar och påskriven, något inträffar och det rinner ut i sanden.

      Jag har lärt mig att när det är lång tid kvar så tänker man på ett sätt. Ju närmare det kommer så kan det där förändras. "Tror jag, kanske jag ska tillägga" smyger sig lätt in i medvetandet.

      11 månader. Då är det ju lång tid kvar.... ;)

      Radera
  8. Svar
    1. Bra, tack. Klara besked.

      Varför inte det då ? ;=)

      Radera
    2. För jag tycker mitt jobb är roligt. Dock inser jag att inget är beständigt, de kan få för sig att de inte behöver mig längre (jag är frilans) eller så kan saker hända som gör att jag inte vill eller kan jobba längre så jag vill ha den där livlinan utifall skiten träffar fläkten. I annat fall kommer jag sluta den dag jag känner mig redo, ekonomiskt och yrkesmässigt. :)
      /Katarina

      Radera
    3. Bra om det känns roligt att gå till jobbet. Det är nog inte alla människor förunnat. Det låter som att du har koll på läget iaf avseende det som du kan påverka själv. Då är det bara resten kvar ;)

      Radera
  9. JA!
    Och nu kommer C-uppsatsen...
    Jag har ju som så många andra planerat för att jag ska gå i pension fast i ärlighetens namn har det gått lite bättre än väntat. Jag hade från början målet att sluta vid 62-63. Men ränta på räntaeffekten har blivit så mycket bättre än jag hoppades på och så sänkte jag till 61. Två år senare så kan jag sänka det ett år till och nu är det 60 som gäller. Jag har förberett mig mentalt och läst massor av text skrivna av redan pensionerade så medveten om de olika faserna man "genomlider". Jag har även gjort en kalender och en att göra lista som är bra att ha.
    Jag har alltid gjort en stark distinktion mellan mitt arbete och min fritid. Jag identifierar mig inte som mitt jobb även om jag har ett jobb jag trivs med förskräckligt bra. Så eftersom jag är både ekonomiskt och mentalt förberedd så skulle jag inte ha några problem med att hoppa av från mitt jobb i detta nu!

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äntligen en C-uppsats !! Jag är ju akademiker så gillar långa utläggningar :)

      Även jag har förvånats över hastigheten i Snöbollseffekten. Både på portföljvärde och framförallt kontantutdelningarnas tillväxt. Kunde aldrig drömma om att så snabbt nå 151% täckningsgrad av årsutgifterna så snabbt.

      Som du vet var jag på väg i FIRE 2022 men slumpen ville tydligen att det ännu en gång skulle krävas ett aktivt beslut, nu några år senare, av mig för att det ska förverkligas.

      Jag definierar mig inte heller med mitt jobb, däremot är mitt sociala umgänge väldigt torftigt utanför jobbet. Träffar aldrig andra människor på min fritid annat än via slumpen, och då menar jag alltså Aldrig. Så när 2022 inte blev förverkligat fick den extra tiden mig att "tänka alldeles för mycket" igen.

      Jag kom kanske på att det inte riktigt är mentalt förberett. Å så hände ju andra grejer, min sambo började jobba igen osv, inflation tog fart osv. Men nu har allt det andra pågått en tid och nog känner jag mig nu allt mer redo igen för ett nytt försök.

      Radera
  10. Jag skulle inte sluta jobba helt, däremot kanske jag skulle vara mer noggrann vad jag gjorde. Har lite tendenser som du nämnde tidigare att ledsna på det jag gör, behöver ofta få nya utmaningar att ta tag i. Detta är på gott och ont, ofta önskar jag att skulle vara bättre på att finna mig och acceptera nuet och inte alltid sträva åt nya utmaningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ledsnar fort på arbetsuppgifter. Eller fort och fort, 2-3 år ungefär. Dock är jag en utpräglad enstöring, med mycket sociala inslag när det behövs. Står inte i ett hörn och muttrar för mig själv, utan har mål i mun.

      Utmaningar utanför arbetslivet krävs egentligen inte i någon större utsträckning, är nöjd med att få sova länge på morgonen, äta frukost med kaffe i 2 timmar, kolla börsen, träna och läsa. Kickarnas tid är förbi. Så egentligen är jag en perfekt kandidat för FIRE.

      Som jag skrev till Fumlan. Med 5 byggnader och en skogstomt kommer det aldrig bli några bekymmer med arbetsuppgifter den dagen jag slutar gå till jobbet.

      Radera
  11. Ja absolut till 100%.

    Om jag:
    1. redan hade haft mitt FIRE-boende
    2. haft tillgång till pension från 55 år
    3. hade varit FI

    Wait a minute. Detta låter som du du NLI. Själv är jag inte riktigt där på någon enda av punkterna...

    Och nu när vi har ohälsa i hjärtat gemensamt blir jag ännu mer säker på att jag hellre vill ha ett lugnt liv utan måsten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där låter som jag. Men det är på god väg nu.

      Där när jag drabbades, för snart 2 år sedan, och var mitt uppe i allting så kändes det svårt att ta några genomtänkta beslut. Det genomtänkande tillståndet fattades och istället gick jag in i mitt defaultläge (felsäkert läge) som är att bara flyta med strömmen och ta det som det kommer.

      Det är egentligen, för mig iaf, ett ganska skönt läge. Man inser att det nu föreligger förhållanden som i mångt och mycket inte längre går att påverka eller styra dit man själv vill.

      Sedan när min 10 månader långa sjukskrivning (i varierande grad) var till ända för drygt 1 år sedan tog jag omtag igen. Där befinner jag mig fortfarande. Är dock övertygad om att det inte är långt kvar nu till exit även om det denna gång ännu inte finns några papper påskrivna. Jag följer en stor mängd skeenden, inkluderande mig själv, på Cirkusen och om riktningen inte är önskvärd så hoppar jag av.

      Radera
  12. Nej, men...sluta på mitt nuvarande jobb och jobba säsongsvis. Sommarhalvåret hemma med jobb och vinterhalvåret lite söderöver och göra något annat vettigt då. Klarar inte av att inte ha några plikter och ansvar. Blir lat annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något liknande upplägg har jag funderat på själv. Fast tvärtom. Sommarhalvåret är härligt här uppe med långa ljusa kvällar och även när Vinter börjar glida över i Vår (Vårvintern) med gnistrande snö och fågelkvitter. Då är jag gärna ledig.

      Sedan kan jag konsultarbeta några månader under vinterhalvåret och de andra mörkaste månaderna vara utomlands.

      Ibland är det så skönt att vara lat ;)

      Radera
  13. Jag har sagt att exakt den dagen jag har råd att sluta jobba kommer jag sluta arbeta, men jag kommer nog aldrig vara sysslolös. Kommer kanske hjälpa kompisar som driver företag mot en mindre betalning, röja skog etc. Men kommer inte jobba 7-16 måndag-fredag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hör många som säger samma sak som du gör. Sluta jobba så fort som möjlighet ges. Sedan blir det ofta andra överväganden när man är framme vid Målet. Resan visar sig kanske vara väl så rolig som att nå fram. Eller så händer saker som ändrar förutsättningarna.

      Jag kommer nog inte heller att bli sysslolös. Har så många olika intresseområden så det finns alltid saker att göra.

      Radera
  14. Sen på bollen både med kommentaren och med att sluta arbeta! Innan jag slutar helt tänker jag frilansa några år med egen konsultfirma och förhoppningsvis ta makten över min arbetade tid istället för att arbeta 40 timmar i veckan vare sig det behövs eller ej.

    Jag instämmer med dig NLI, nu börjar den bästa tiden här uppe i norr. Solen kommer fram, kylan släpper taget om hus och natur och man vill helst av allt njuta utomhus, inte sitta på kontoret.
    Om jag räknar in det kommande arvet efter mor skulle jag kunna sluta arbeta men jag föredrar att enbart räkna mina egna pengar. Vem vet, hon kanske blir förvirrad och ger bort allt till välgörenhet innan hon dör.

    Tack för en givande blogg, jag återkommer då och då och läser ikapp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack så mycket Skogsanna. Det var vänligt sagt av dig. Vänlighet är för övrigt något jag tror att man kommer långt på. Nuförtiden klipper jag ganska direkt vid ovänlighet :)

      Även jag har ibland varit inne på detta med att frilansa på ngn form av konsultbasis men har fastnat i att om det skulle bli aktuellt någon mörk vintermånad så kanske det går att snickra ihop en projektanställning. Villkoren kan ju vara ömsesidig uppsägning om 1 dag. En del arbetsgivare tycker ju sådant är attraktivt.

      Har alltid gjort så själv oxå, bara räknat "mina egna" pengar och inte ens tjänstepension eller allmän pension eller premiepension har jag räknat med i kalkylen. Dess roligare nu när jag inser att det även finns sådana pengar som kommer in. Behöver ju inte ens bry sig om ett högt skatteuttag när det trots allt bara är ren bonus.

      Åter igen. Tack för dina vänliga ord.

      Radera