onsdag 17 januari 2024

Mål 2024 Utdelningar och Utgifter

Under många många år guppade jag ekonomiskt omkring, likt min barndoms barkbåtar helt utan styrning annat än gudomligt ingripande (av mig eller mina lekkamrater), på en nyutsprungen vårflod på väg mot låglänt terräng. 

Med tiden har jag kommit på att det faktiskt är fördelaktigt att ha åtminstone någon grundläggande form av mål för sin ekonomi. Allra mest kanske för att det blir roligare, erbjuder en liten Morot, i det månatliga uppföljningsarbetet som till exempel av Utgifter 2023 då man kan se hur gissningarna överensstämde med den bistra verkligheten.



Framåt ser ut att vara ett bra första steg


Förra året gjorde jag en ganska omfattande genomgång i Utdelningsmål 2023. Den här gången blir det en raskare och enklare avrivning. Med tiden har jag nämligen även lärt mig att det är så många obekanta och svårbedömda faktorer utom vår kontroll som påverkar i positiv och negativ riktning. Det är därför jag alltid väljer att investera i enlighet med den universella 219 Regeln.

2023 var ett mycket bra år för den som önskade dryga ut sin ekonomi genom att erhålla arbetsbefriade kontantutdelningar in på kontot. För mig personligen landade min passiva löneförhöjning från portföljen på 25,4% bland annat dopat från det nya förfarandet av Avanza att betala ut 2020-2022 års källskatt på ett bräde.

Ingångsvärdet att slå är därmed mycket högt och några konstateranden, överväganden samt förändringar måste göras för att detta ens ska vara möjligt i ett icke dopat tillstånd.

  • Det nya utdelningsåret 2024 tror jag kommer att bjuda på stora utmaningar framförallt från valutamotvind och flera inställda utdelningar under året. 
  • På plussidan har jag precis påbörjat en städning i pensionsfonden där flertalet aggregerande fonder har bytts ut mot utdelande dito fonder och ETFer. Jag fortsätter naturligtvis så länge Financially Independent (FI) inte övergått i status Retire Early (RE) att återinvestera allt kassaflöde från pensionsfonden.
  • Har slaktat ett gammalt ISK med svenska aktier och guldfond och överfört dessa i kontantutdelande fond och aktier. Stor del går in i Aktiespararna Direktavkastning B. Detta berör 0,6% av totalen.
  • Har satt upp ett flertal fonder och aktier i pensionsfonden för fortsatt översyn samt städning under Q1 2024. Detta berör om allting genomförs ytterligare ca 4% av totalen.
  • Inom kort kommer min buffertkassa att nå upp till 5 årsutgifter baserat på nuvarande FIRE-nivå. Det känns som tillräcklig trygghet och ger mig stor initial rörelsefrihet om Retire Early inträder under året. 
  • Troligtvis kommer jag därmed åter igen att börja investera all Sparkvot från lönearbete på Cirkusen in i pensionsfondens utdelande fonder och ETFer. Det är nu mer än 1,5 år sedan jag började styra om månadssparandet in i buffertkassan för att bygga upp den. Tillräckligt är tillräckligt.

Under allt detta mitt grubblande i inledningen av året har jag varit inne på att sätta ett Mål om +5% utdelningsökning under 2024. 

Men så slog det mig att mitt Lönesamtal 2023 faktiskt gav +5,8% in i det nya året 2024. Så med min vanliga vetenskapliga välunderbyggda stringens låter jag det bli Målet även för min pensionsfond avseende utdelningarna för 2024. Någonting solitt ska man ju alltid hänga upp ett viktigt beslut på. 

Löneökningen som man själv har möjlighet att styra över kan ju rimligtvis inte sättas lägre än den okontrollerbara och slumpartade 👀.






Utgifterna har varit lite svåra att kontrollera under 2022 och framförallt 2023. 2022 blev min personliga inflation 2% och under 2023 blev det hela 11% inflation för mig. Nu är tydligen inflationen på väg ner enligt inledande utsagor för utfall december 2023, dvs ökningstakten minskar, men det är naturligtvis svårbedömt var det landar vid Nyår 2024.

Pirates of the Jemen, snabba militära specialoperationer i Ukraina, avkapade gasledningar, utdraget underhåll av kärnkraftverk, iskyla över landet, rocketing cacaopris, arbetsmarknadsstatistik i USA, Trump eller Biden, ändrad reduktionsplikt, är det verkligen fred vi vill ha och diverse smällar i vardagen. Det är mycket som påverkar.

Men jag vill ändå inte tro på ytterligare ett dystert tvåsiffrigt inflationsutfall för mina utgifter under 2024. Så jag slår till på de där 5% och försöker som alltid hålla nere mina kostnader så gott det går. Vilket är en skamfylld sanning med modifikation eftersom blott ett hotfullt telefonsamtal, kanske till och med en uppsägning av avtalet från min sida, till min leverantör av bredband och tv som utnyttjas mycket sporadiskt i huset vid havet skulle göra mycket.  

Då har jag aldrig ens läst minsta lilla rad i böckerna om Alfons Åberg. För mig är allt hörsägen.







Har Ni satt Era Mål för 2024 ?? // Northernlightsinvestment

4 kommentarer:

  1. Oj vilken skillnad! Hade diskussion med chefen idag och han hoppades kunna ge mig något mer än 3,3 %...

    Jag har satt mål för 2024, men inget som egentligen rör ekonomi. Jag ska summera utgifterna iaf och försöka dra ned på dem, men jag kommer fortsätta att gå back. Lite lägre räntor skulle underlätta där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet faktiskt knappt själv hur det gick till. Det jag skriver i inlägget "Lönesamtal" är en ganska god bild av verkligheten. Iofs naturligtvis som jag ser på det hela, men det var väldigt oväntat.

      Det är ganska nyligt (ett fåtal år bara) som jag satt mål. Känner man att kontrollen finns där så behövs kanske inga mål. Men att gå back...det skulle inte jag trivas med särskilt länge.

      Radera
  2. Kul inlägg, jag blir mer och mer taggad att sätta mina egna mål. Tyvärr bor det en latmask inom mig som vill att jag fortsätter att höfta till det med alla siffror som rör privatekonomin, men jag hoppas kunna ta mig i kragen en vacker dag. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ska se att det blir många vackra dagar längre fram emot vårkanten !! ;) Tack för positiv feed-back.

      Radera