måndag 1 januari 2024

Finansiell utveckling 2023

Förra året skrev jag ett mastodontinlägg som slutkläm på det finansiella året med titel Ekonomiskt bokslut 2022 där en himla massa många ekonomiska (och personliga) faktorer sammanfattades.

Tveklöst är jag en stark anhängare av kontinuitet, och det är överskådligt att ha grejerna samlade på ett ställe, men den här gången kommer dessa ekonomiska (och personliga) faktorer delas upp i flera delar vilka publiceras kontinuerligt under inledningen av 2024. Den här tiden 2023 var jag fortfarande sjukskriven. Rastlöshet och den tillgängliga skärmtiden var betydligt större.

Tänk att det blev ett år till i livet för mig !! Det är inte alltid en självklarhet. Jag har flera kamrater i min omgivning vars livsresa tog slut under 2023.



Tiden går, om hundra år är vi Stjärndamm min vän.....


Därmed stänger jag tillfälligtvis av den allestädes närvarande melodramatiska delen av min personlighet 👀, skruvar istället upp den analytiska sifferdelen ett (litet) snäpp och konstaterar att.

  • 2023 blev det andra året i mitt liv som jag var finansiellt oberoende (FI) via mina arbetsbefriade kontantutdelningar som betalade 151% av mina utgifter för 2023. Det första året var planenligt 2022 och står beskrivet här tillsammans med lite om min investeringsresa mot finansiellt oberoende sedan 2019. Egentligen började väl allt redan 1966 men det är en annan historia som kräver viss del psykoanalys 👀.
  • Den investerade delen av min ekonomi ökade med 6,28% under 2023.
  • Den totala finansiella utvecklingen för investerat (aktier, fonder, ETFer) och buffertkassa (kontanter) under året uppgick till +13,7%. 
  • Den finansiella utvecklingen sedan januari 2010 uppgår till +880%. Av någon anledning började jag 2010 intressera mig mer framåtblickande för min ekonomi. Måhända eftersom jag då var i 45-års åldern och började allt mer känna av någon form av trötthet. Inledningsvis bestod detta intresse endast i månadsvisa saldonoteringar och högräntekonton.
  • Avseende ekonomisk utveckling är numera nedanstående graf över den ekonomiska utvecklingen sedan 2010 det som är mest inspirerande för mig personligen. Den som är intresserad av olika "hack i kurvan" kan läsa mer om det här.
  • Noterbart är att den positiva utvecklingen för 2023 är större än värdet av hela min samlade ekonomi vid 45-års ålder 2010. Efter många många år av sparsamhet.
  • Min stora lärdom är att börja investera på börsen så snart som möjligt. Gärna i indexfonder, du behöver inte ägna dig åt optioner, stockpicking eller specifikt utdelningsinvestering på mitt vis. Det viktiga är att ditt finansiella överskott alltid får jobba medans du sover. Bry dig inte om utvecklingen för enskilda år, bara fortsätt att köpa indexfonder så kommer dessa att berika dig långsiktigt.  



Northernlightsinvestment +13,7% år 2023, +880% åren 2010-2023



Mot nya mål i Liv och Ekonomi !! // Northernlightsinvestment

12 kommentarer:

  1. Hoppas på fler år vid liv, kanske är lättare nu också som arbetsfri!
    En otrolig utveckling på 13 år!

    God fortsättning!

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte RE ännu, men processen är påbörjad för den andra gången i livet :) Det kan bli så där med utvecklingen när man sent i livet upptäcker den stora fördelen med att vara långsiktigt investerad.

      Radera
  2. Happy New Year NLI! We made it to 2024 :). I've enjoyed all of your posts and look forward to more throughout the new year.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes !! We made it SDG. Only 2 more years for you now until Retire Early. Maybe I pop over to the US when your ship comes in ;)

      Radera
  3. God fortsättning på detta år, och många fler!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Fumlis. Jag ser fram emot att följa din fortsatta utveckling i liv, ekonomi och profession.

      Radera
  4. Hej NLI.

    Kul att de gått så bra med dina investeringar över tid och grattis till en fin utveckling. Vi får hoppas att 2024 blir ett fantastiskt år på alla sätt och vis.

    God fortsättning.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar gå bra för dig oxå Slimis. God fortsättning !!

      Radera
  5. Är det i år det sker? Glider du in i mål och tar tag även i RE-delen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det praktiska är inte lika långt framskridet som förra gången (2022) då det bara var 2 månader kvar till RE. Jag såg ett svar du skrev på X om att vara fylld av tvivel, kanske är jag likadan.

      Ibland ordnar sig saker av sig själv, de där förbannade bananskalen som jag skrivit om förr.

      Ta eget ansvar säger du ? Näääää...inte jag. Jag gjorde ju det 2022, och det vet vi hur det gick. Bananskalet.

      Radera
  6. Spetsar till ZS fråga och undrar om inte RE är helt ostoppbar nu med stormvågen på +880% du byggt upp?! Två år med FI är inte alls dumt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkerheten har ökat dramatiskt sedan 2022. Det är nog nära nu, om inte något oförklarligt händer. Igen.

      Radera