fredag 30 december 2022

Ekonomiskt bokslut 2022

Nu går detta år 2022 definitivt mot sitt slut. 

I skrivande stund noteras den 30e december klockan 13.02 och utanför köksfönstret inne i Citykärnan tänds precis den kommunala gatubelysningen. Det skymmer där ute, men i realiteten går Vi mot ljusare tider igen. Fast i Norrland återstår fortfarande kanske ytterligare drygt 1 meter snö att falla innan vårvinterns töväder tar över. Nuförtiden är det januari/februari som ger det största tillskottet till snödjupet.

Den största ekonomiska händelsen under 2022 var naturligtvis att finansiellt oberoende uppnåddes. Det kan den intresserade läsa om här. Borde naturligtvis vara en mycket stor händelse, men i mitt fall överskuggas den tyvärr av andra negativa personliga händelser. Alternativt har kanske inte signifikansen sjunkit in ännu eller så upplevs den i dessa krigstider undermedvetet som varande av mindre vikt.



2022 var året då jag blev ekonomiskt oberoende


Ekonomiskt gav år 2022 inget större tillskott på totalen. Utdelningsmässigt var det ett fantastiskt rekordår, det redovisas i separat inlägg om några dagar, men på totalen var det en skumpig berg-och-dalbana mestadels i sidled när resan summeras.

Mitt år 2022 avslutas faktiskt med en större totalsumma för mina olika kontotyper (investerat + kassa) än vid inledningen av året men eftersom jag i min ekonomi skiljer på toppar orsakade av mina investerade medel (ATH egen kraft) och toppar orsakade av insättningar från tex lönearbete (ATH virtuell) så innebär en kontant insättning bara att ATH egen kraft förskjuts uppåt. ATH av egen kraft, dvs att utvecklingen för pensionsfonden Northernlights Globalfond kraftigt toppade, uppnåddes senast den 5e januari.

Kurvan över min totalekonomi kan se lite "taggig" ut bitvis. Det beror på att jag mäter bara vid 12 tillfällen årligen (vid månadsavslut). Så ett både högre och lägre värde kan ha förelegat under någon annan av kalendermånadens dagar.

Från januari 2010 och fram till idag Nyårsafton 2022 är min ekonomiska utveckling +781%. Den som är intresserad av vad olika hack i kurvan utgörs av hittar mer information om det här och även här

Reala tillgångar (fastighet etc) samt lån (fastighetslån/studielån) är inte med i sammanställningen.



Ekonomisk utveckling (total) 2010 - 2022


En stor del av den där sidledes "taggiga" rörelsen under 2022 utgörs naturligtvis av den investerade delen av mina ekonomiska medel, min pensionsfond Northernlights Globalfond.

Eftersom andelen tillväxtaktier i mitt fall är låg, men däremot föreligger en dominerande andel så kallade utdelningsaktier varav merparten i utländsk valuta, så har det under året hjälpt upp situationen (kronförsvagning) på sista raden.

Utvecklingen är vad som brukar kallas dopad av en stark USD. Doping betraktas sällan som någonting bra annat än av utövare utan samvete. Fast å andra sidan är det just det som är meningen med att investera i andra valutor än den inhemska. Det ska tjänstgöra som krockkudde i kristider. Inte genom tur utan genom att erbjuda försäkring om det otänkbara inträffar. En bra försäkring löser ut när man som bäst behöver den.

Nedan visas utvecklingen för huvuddelen av dessa medel under året. Mitt jämförelseindex är satt till DJ Global Index eftersom min pensionsfond är att betrakta som en global utdelande ETF. Under 2022 var utvecklingen för denna ETF -5,09%. Den är uppbyggd av 217 individuella innehav och ett 30-tal fonder samt börshandlade fonder.



Pensionsfonden Northernlights Globalfond under 2022


Om vi granskar min totala ekonomi närmare så består den vid slutet av 2022 av nedanstående illustrerade huvuddelar. Merparten (78%) utgörs av kontantutdelande aktier, 11% är buffertkassa och ytterligare 11% är fonder och börshandlade fonder.

Buffertkassan har under året omdefinierats till att vara just en buffert avsedd att inte investeras i dagsläget (pga. tilltagande osäkerhet inom ett flertal personliga och globala områden) och jag har låtit den växa genom att stoppa nyinvesteringar från lön/ersättning i Q3/Q4 utöver återinvestering av inkomna kontantutdelningar. Nuvarande nivå om 11% buffertkassa motsvarar ungefär 3,5 års levnadsomkostnader vid nuvarande glamorösa tillvaro i slutet av 2022.

Min ambition har varit att i slutändan uppnå fördelningen 80/20 för utdelande aktier relativt fonder och ETFer. Just nu återinvesteras, i slöhetens namn, kontantutdelningar enbart i Aktiespararna Direktavkastning B samt Avanza Global (alltså 2 st aktiefonder). Det kommer dock ta ett bra tag, om någonsin, innan jag uppnår 80/20.  

 


Kapitalallokering total ekonomi


Vikten av diversifiering är ett ämne som jag ofta återvänder till. Diversifiering åstadkommer man genom att först teoretiskt inse dess betydelse, därefter agera på den insikten och slutligen (till exempel år 2022) uppleva dess positiva konsekvenser. 

Den som är intresserad av mina tankar kring diversifiering kan läsa mer om det här och om man mot bättre vetande funderar över hur många innehav det är optimalt att ha i sin portfölj så redogör jag för mina stringenta tankar kring detta explicit här.

Även om det känns läbbigt att köpa aktier på NYSE, istället för att ännu en gång klippa till på några gamla hederliga Investor B, så kan man göra ett försök.

Det tog ett tag innan jag själv, på darriga ben och tvekande fingertopp, vågade mig på detta. Men jag gjorde det enkelt för mig och köpte Coca-Cola och Johnson & Johnson. Det har jag hittills aldrig ångrat. Därifrån har det accelererat under åren, en del har jag faktiskt ångrat 👀.



Valutafördelning i min pensionsfond


Branscher är ett annat område där man bör sträva efter att diversifiera sig. Det är ingen exakt vetenskap. Ett tag tyckte jag att mina innehav i Telekom var underrepresenterade. Just detta år tycker jag, utifrån utvecklingen i den branschen, att det var ett genidrag 👀 att ligga underviktad. Om man är geni eller idiot förändras hela tiden. Det viktiga är att inte tro att man är vare sig det ena eller andra.

Så det är svårt att veta i förväg hur det ska vara. Jag nöjer mig med att konstatera att min egen pensionsfond som utdelande global ETF ligger inom ramarna för det stora antalet professionellt förvaltade ETFer och sällan kräver några säljbeslut av mig. Bara köpbeslut. 

Mest nöjd är jag över att Konsument (Stabil + Cyklisk) med sina 20% utgör största bransch eftersom, hur det än svänger under 2023, så kommer konsumtionen alltid vara en drivande faktor i våra liv. Konstaterar även att jag nog borde lägga större fokus på Energi. Det behövs också i framtiden. Både vindkraft, kärnkraft och traditionella drivmedel.

Min planeringshorisont är inte nästa år. Jag tänker 3-5 år framåt i tiden. Så länge som det brukar rekommenderas att pengar som man placerar på börsen kan undvaras.



Branschfördelning i min pensionsfond


Buffertkassan har jag nämnt på några ställen. Att den har ändrats från Kassa till Buffertkassa. Med Kassa menar jag någonting som är avsett att investeras. Med Buffertkassa menar jag någonting som troligtvis inte ska investeras (på börsen alltså). Men helt säker kan man aldrig vara 👀.

Under året ser det ut som att jag gått från 18% Kassa ner till 10% Kassa. Därefter omdefinierades det hela till en Buffertkassa någon gång i april/maj och har långsamt ökat till i dagsläget 11%. Det är naturligtvis så att om man beskriver en Buffertkassa procentuellt (som jag alltid gör eftersom jag bara relaterar till mig själv) så är den en andel av en total som kan fluktuera med tiden. Särskilt om 90% av totalen är investerad på börsen år 2022. 

Så Buffertkassan kan både öka och minska relativt totalen. Men i faktiska termer så har den konstant ökat sedan april/maj.



Kassautveckling 2020 - 2022


Det är intressant att nu, i dessa utpräglade kristider, se hur stora finansbamsingar i branschen plötsligt skriver om vikten av diversifiering över geografi, bransch och innehav. Tillväxtraketerna kraschlandade brutalt. Andra framhåller vikten av att hålla nere sina utgifter genom att leta efter nedsatta priser och säsongsbetonat i livsmedelsbutiken och äta på matbordet hemmavid (uteslut om möjligt totalt att äta ute på svindyra etablissemang). 

Plötsligt är det som att en himmelsk Uppenbarelse framträder så starkt för finansoraklen. Någonting som de flesta av mina medmänniskor alltid känt till.



Ni skola söka efter nedsatt pris 50% och tillreda Er mat själva !!


För mig finns ingen annan väg, har heller aldrig funnits genom livet och det har alltid varit mitt mantra att laga det dagliga brödet själv. Håll nere utgiftssidan genom att fixa allt du kan själv och investera mellanskillnaden i en global indexfond. Alternativt Investor B, Coca-Cola eller Johnson & Johnson. 

Detta med att hålla nere utgiftssidan har alltid kommit naturligt för mig. Jag är för lat och bekväm av mig för att fixa en massa extraknäck vid sidan av för att öka intäktssidan. Jobba tredubbla jobb funkar inte för mig. Jag är en typisk Ferdinand, behöver regelbundet återvända till den där lugna skuggiga platsen under korkeken. Humlorna är dessutom mina favoritinsekter vilket man kan läsa om här.

Vare sig man är expert på att optimera utgiftssidan, intäktssidan eller båda dessa sidor av sin ekonomi så leder det i slutändan till en bättre Sparkvot och snabbare finansiellt oberoende. Instinktivt har jag alltid varit medveten om att min sparade andel av mina intäkter varit så hög det går att vara för mig personligen. Man kan ju inte göra mer än sitt yttersta.

Naturligtvis köper även jag grejer, ibland i onödan. Unnar mig saker. Men att unna sig är en av mina sämre professioner. För helåret 2022 blev den genomsnittliga sparkvoten 68%. Jag brukar i normalfallet landa på över 70% men detta år, med långvarig sjukskrivning, drog ner genomsnittet en del. 

Dock drog det faktiskt även ner utgiftssidan en del. Har under året 2022 lärt mig om mig själv att jag inte hänger mig åt stora utsvävningar och extravaganser bara för att jag tvingas till stillhet och tristess under flera månader. Stoiskt uthärdar jag.

Innebär det att jag besitter en osedvanligt god karaktär eller bara är en jävligt tråkig människa med bristfällig fantasi ?  



Sparkvot 2020 - 2022



Låt Oss hoppas på ett 2023 utan krig och elände !! // Northernlightsinvestment

18 kommentarer:

  1. Tack för inblicken! beundransvärt att ni alla skriver och delar med er och lägger ner tiden! Gott nytt år! Mvh Pura

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är månatliga sammanställningar som jag gör kontinuerligt nuförtiden. Portföljfördelning för valuta, bransch, tillgångsslag etc gör jag ungefär halvårsvis. Det är ett sätt för mig att följa min ekonomi.

      Tack för uppskattning och feedback. Gott Nytt År Pura !!

      Radera
  2. Kul att se dina gedigna genomgång av portfölj och tankar kring den. Gott nytt år

    SvaraRadera
  3. Vilket inlägg! Gott Nytt (bättre) År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar att det blev långt ;) Tack så mycket Stefan. Jag önskar det samma till dig och din familj !!

      Radera
  4. Du är en klippa som redovisar din portfölj.
    Mvh
    Larsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sammanställning och redovisning ger mig själv ny kunskap och överblick av min ekonomi. Ibland även tankar om hur jag kan gå vidare, till exempel detta med att Energisektorn är något jag kan expandera vid tillfälle.

      Gott Nytt År Larsa !!

      Radera
  5. Happy New Year NLI!
    Ahh diversity saves the day once again and your returns vs the markets proves it. Of course all the financial talking heads start preaching it but its always after the fact.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yeah, they turn up when it´s time to state the obvious ;) I used to listen to the Talking Heads back in the 80-ies. Lately, not so much.

      Happy New Year SDG !!

      Radera
  6. Gott nytt år NLI! River du av RE-delen under 2023 tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt intressant fråga :) Det närmar sig definitivt, till viss del hoppas jag på att ngn annan fattar det beslutet åt mig. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det just nu inför 2023 (vilket jag faktiskt tror kan bli ett kämpigt år för många medmänniskor) bra med den trygghet som en regelbunden lönecheck ger.

      Om det inte gick som det gick där i april så skulle jag slutat vid Midsommar. Allting var förberett och klart men inte officiellt. Det är märkligt hur det kan förändras här i livet....

      Radera
    2. Jag börjar själv så smått bli sugen men det är ett stort beslut som inte skall tas lättvindigt. Jag väntar nog lite likt dig på en utlösande faktor som gör beslutet enklare.

      Radera
    3. Påminner mig om några rader i låten 17-33 av Johan Rothstein:

      "jag väntar och väntar,
      men nu börjar jag förstå,
      att jag inte har en aning,
      om vad jag väntar på"

      Radera
  7. Nu hoppas vi på ett år utan otrevliga överraskningar och nya ATH i alla avseenden i livet.
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera