söndag 24 december 2023

God Jul

Det är inte ofta som jag ränner omkring i butiker på självaste Julafton. Men idag råkade det bli så. Tog en promenad mest bara för att få lite frisk luft i lungorna efter att ha legat inne och torrhostat i två dygn. Slank in på Willys och köpte rapsolja, champinjoner, tomater och gurka. Det var allt som behövdes.

Vi firar Jul i citykärnan även detta år istället för att åka ut till den lantliga idyllen. Allt är mitt fel, som vanligt, eftersom jag två timmar innan arbetsdagen var över i fredags plötsligt fick feber och värk i muskulaturen över hela kroppen. I mitt fall innebär det potential för ganska mycket värk 👀.

På landet väntar en väldig massa snö, som har trillat in frekventare än mina kontantutdelningar hittills denna vinter, på skottning. Ovanligt mycket snö ovanligt tidigt på säsongen detta år. Krafterna finns inte där just nu för snöröjning.

Så den urbana sambon är iväg på gymmet och själv hasar jag mellan soffa och kök och rullar köttbullar, skalar potatis, steker prinskorv och griljerar skinka. Det blir väldigt enkelt i år, som oftast nuförtiden, men förr om åren var det mer av egna syltor, patéer, julgodis och bakverk. Den tiden är nog över för mig om jag tyder tecknen rätt.

Under många år nu har jag haft som vana att vara väl förberedd när den för många husmödrar stressigaste tiden på året anländer. Det kan man läsa mer om i Julbordsprepping.

Julstämningen lyser med sin frånvaro extra mycket detta år. Det kanske beror på att det blev ett tillfälligt klimatombyte där mitt i december månad och sedan kom allt så plötsligt. Som norrlänning betyder nog förekomsten av snö mycket för stämningsläget kring Jul. Betydelsen av snö i mitt liv har jag berättat om i Vinterland.


Dags att knalla iväg och köpa en tidning


Dagens Jul är vi nu mitt uppe i, Kalle Anka slutar snart och Tomten kommer. Framtidens Jular vet vi ännu inget om. Jularna från dåtiden har jag skrivit lite om tidigare.

Jag önskar Er alla en Jul precis som Ni själva vill ha den !! //  Northernlightsinvestment



God Jul önskar Northernlights

   

10 kommentarer:

  1. God Jul! Och/Eller god fortsättning om Du läser det efter julafton.

    SvaraRadera
  2. God Jul! Hoppas att du känner dig bättre nu! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott Nytt År Fumlis !! Det rör sig åt rätt håll, försöker ta en promenad varje dag för att få frisk luft i lungorna och i förrgår var jag och lekte med mina kompisar Hantel och Skivstång. Bara lugn lek alltså :)

      Radera
  3. Lite sen på pucken, men passar väl på att önska dig ett gott nytt år istället! :-)

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott Nytt År PP !! Vi ses och hörs under året hoppas jag... // NLI

      Radera
  4. God Jul i efterskott. Jag hade noll julstämning i år och lagade bara hälften av den julmat jag brukar. Skyller på ensamhet (eller alltså, jag vill ju vara själv på jul, men du förstår hur jag menar) och på den ljuvliga semestern i solen. Julstämningen fick liksom aldrig fart. Lärdom till nästa gång (vilket lär dröja pga galna priser nu) är att inte åka i december utan i november. Kanske 2025? Låt oss hoppas, för nästar år blir det inte.

    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte kollat priserna den sista tiden. Jag inbillar mig att om man är "pensionär" nästa gång det blir resa av så spelar det ingen roll exakt när resan blir av eller vart exakt man reser och då kanske det kan vara aktuellt med sista-minuten i ngn form.

      Men det kanske inte finns ngt som heter så nuförtiden.

      Gott Nytt År !!

      Radera