tisdag 25 juli 2023

Köper Storbank

Storbanker är väl som de flesta andra storföretag. Det är ett ständigt sammelsurium av mutor och oegentligheter och regleringar och lagar och löjliga öppettider och förkastliga bonusar och irriterande räntegap och sårbarhetssimuleringar och en massa annat brus hela tiden i media. 

Men Storbanker brukar vanligtvis alltid hitta något sätt att tjäna pengar och dela ut till sina ägare oavsett ekonomiskt klimat. Så jag äger gärna Storbanker utöver alla mina andra innehav i alla tänkbara branscher.



Frukost, lunch, middag och mellanmål !!


Min vana trogen utser jag aldrig någon favorit. Behandlar som vanligt allt i min omgivning lika och ändrar bara uppfattning om man missköter sig. Därför ligger jag någorlunda likaviktad i alla storbanker med en andel av 1-1,2% av de individuella innehaven för varje storbank.

Så den senaste tiden har jag investerat i SEB, SHB, Swedbank och Nordea med avsikt att ligga lång och aldrig någonsin sälja. 



Storbankerna finns mitt ibland oss


Jag bekymrar mig för övrigt sällan, gränsande till aldrig, över några Säljbeslut i min pensionsfond. Det behöver man inte med min extremt diversifierade strategi om inte något verkligt extraordinärt inträffar. 

En sådan extraordinär händelse kan till exempel handla om inställd utdelning eller uppköp. Vid tillfällig problematik som resulterar i inställd utdelning skalar jag vanligtvis av hälften av innehavet men sällan avyttrar jag helt och hållet.

Ta bara den senaste tidens debacle med CAST och SBB. Rätt hanterat står du där i princip helt oberörd. Om man aldrig låter ett innehav utgöra mer än 0,2 eller 1,2% av totalen för dina enskilda värdepapper (alltså inte av den totala ekonomin) och plötsligt rasar det någonstans med 25% så är det, både på kort och lång sikt, i det närmaste försumbart. Collateral damage.

Om man däremot har bestämt sig, efter gedigen analys av alla möjliga och omöjliga nyckeltal, för att ett visst innehav verkligen är störtsäkert och därför förtjänar en saftig andel av portföljen. Då sitter man vackert där när skiten träffar fläkten.

Det där tycker jag är skönt och något att eftersträva. Att inte behöva oroa sig så mycket. Att ta det med ro när Intrum ställer in utdelningen. Avvaktar ett tag och ser om något behöver förändras.

Det är sånt här resonemang i kombination med ett långt arbetsliv i både multinationella och lokala företag och i övrigt ett liv av noterande och reflekterande som leder fram till att jag numera alltid investerar enligt 219 Regeln.


Frukost, lunch, middag och mellanmål !! //Northernlightsinvestment

6 kommentarer:

  1. En passande bild på nån storbanksdirektör, haha!
    Resonerar ungefär likadant, antalet innehav fortsätter att öka och Kalkyls indexfond byggs för framtiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, passande bild. Alltid proppmätt. Men det är väl bara att acceptera faktum och dra nytta av det tillståndet. Framtiden är det som kommer, bra att planera för den så gott det går.

      Såg att du har en del planer för konsumtion och amortering etc. Det är bra tänkt !! Jag "lider" oxå av räntehöjningar på 45% den senaste perioden, men tack och lov är min belåningsgrad på fastigheten låg. Kring 10-12% så det slår inte så hårt mot mig.

      Radera
  2. OK, du köper svensk storbank. Min portfölj är 38 bolag smal (bara svenska Large Cap) och jag ska försöka bredda den till bortåt 45 vid nästa stora översyn i januari - svensk storbank har jag inte men lite Avanza har jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jupp, det köper jag. Till och med ALLA svenska storbanker. Det är eg påfyllning i redan befintliga innehav. Min strategi är min egen (och några andra bloggare där ute i Världen) och den funkar för mig.

      Egentligen borde jag väl sälja några tråkiga bolag som presterat dåligt. Men det får bli en senare fråga. Ibland får jag ett ryck och säljer, som nu senast TransAlta Renewables igår. De blir uppköpta av moderbolaget igen med sämre villkor för en utdelningsinvesterare. Så jag omplacerar till något annat. Det var runt 0,3% av de individuella. Ingen big deal.

      Radera
  3. Keeping diversified and as you say any future cut is negligible. Diversity is the best defense we as little investors we have against risk. Also love the graphic of the banker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, I have learnt that along the Way. A strategy that applies well to my personality. Trying to reduce Risk as far as possible. Perhaps index funds would be the best approach. Bur instead I am building my own.

      Bankers will be bankers.

      Thank you for stoping by from your side off the big blue !!

      Radera