lördag 29 juli 2023

Köper General Mills

Ibland tar det verkligen lång tid att komma till skott. Man sitter där på fågeljakt med bössan laddad och hur mycket extra ammunition som helst i fickan. Feta fåglar susar förbi men man förmår inte trycka på avtryckaren. Det är alltid något inbillat hinder som skymmer sikten.

Som ni förstår av den målande beskrivningen har jag erfarenhet av fågeljakt vid norrlandskusten under slutet av 1970- och en bit in på 1980-talet.



Kanadagäss !??


I början av min bloggkarriär (2019) skrev jag ett reflekterande inlägg om uppskjutna investeringar på det botaniska temat Städsegrön om bolag som varenda människa känner till med produkter som nyttjas över hela Världen. Den gången var det Coca-Cola som avsågs.

General Mills, Inc. (GIS) är en amerikansk global livsmedelsproducent som marknadsför egentillverkade livsmedel som degar, flingor, färdigmat, glass, pasta, pizzor, snacks, soppor och yoghurt i mer än 100 länder på sex kontinenter. De har verksamheter i 25 amerikanska delstater och 34 länder världen över.

General Mills är kanske inte lika välkänt i Sverige som Coca-Cola. Men en del av varumärkena känner i alla fall jag igen vid en snabb överblick. Även om jag knappast någonsin har ätit dem till frukost. Men å andra sidan är heller inte Sverige det enda landet i Världen där det äts frukost. Sveriges befolkningsandel är trots allt blott 0,13% av Världens i runda slängar 7.900.000.000 män, kvinnor, barn och ickebinära personer.

Har för mig att Yoplait var väldigt poppis på den tiden jag reste omkring i Frankrike.



Inte på mitt frukostbord men kanske på någon annans


Men aldrig har jag kommit till skott på GIS. Vet egentligen inte varför, för GIS är verkligen "right up my alley". Mitt på Mammas gata i mitt investerande. Globalt, inom konsumentsegmentet och med dragning åt dagligvaror. Sånt där som alltid finns i skafferiet, i alla fall till dess att trenden med att käka Gräshoppor och Syrsor slår igenom på riktigt.

Den dagen den sorgen.

Nu höjde de dessutom kontantutdelningen med 9,25% från 0,54 USD till 0,59 USD kvartalsvis. Så nånting måste väl gå åt rätt håll i stärkelse- och sockerbranschen. Jag slog i alla fall till på den goda nyheten och initierade en startposition och även ett nytt innehav i min pensionsfond.

Troligtvis av en ren slump, annars blir jag ju faktiskt mörkrädd, ingår General Mills nu med andelen 0,13% av mina individuella kontantutdelande innehav 👀. 



General Mills (GIS) utgör 0,13% av Northernlights Globalfond



Frukost är ett av dagens viktigaste Mål !! // Northernlightsinvestment

4 kommentarer:

  1. Känns som ett bolag jag saknar. Kände dock bara igen Old el paso i bilden du la in. Har redan skrämt ungarna om framtida måltider beståendes av geäshoppor, flugor, myror o feta dallrande maskar. Ät nu barn o njut av er faders kokkonst! Ännu vet jag inte om det bitit, de tokvägrar falukorv med kokt blomkål o vit mjölksås. En delikatess vilket numera frun instämmer i till 100%. General mills är tillagt på listan, den är växande men redan lång...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att ha en lista med tänkbara kandidater. Har hur många bevakningslistor som helst på Avanza, men de flesta är ganska gamla nu. Börjar känna mig ganska "klar" med min pensionsfond. Naturligtvis krävs en del mindre "administrativa åtgärder" framöver. Ska ta och tänka över framtida allokering den närmaste tiden. En del åtgärder kan krävas, rensa ut gammalt och omfördela.

      Men GIS tror jag får bli kvar ett tag.

      Min mor tyckte om mjölkstuvningar av olika slag. Blomkål, morot, vitkål. Till kokt potatis och något stekt...fläsk eller korv. Hon var bonddotter, så det levde väl kvar. Äta insekter tror jag vore helt främmande för henne. Och även för mig.

      Vi hörs Kalkyl !!

      Radera
  2. Skall köpa GIS imorgon. Hade den i portföljen för tio år sedan. Blev visst någon konstig vinsthämtagning. Kursen var då 45 dollar nu är den 75 dollar. Har redan KO och PEP i den aktiva portföljen. GIS kräver ingen bevakningsenergi.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, förhoppningsvis kräver den inte någon större bevakningsenergi på lång sikt. Speciellt inte om den, som i mitt fall, alltså utgör 0,13% av de individuella utdelande aktierna.

      Tack för din kommentar Lars !!

      Radera