torsdag 3 augusti 2023

Utdelningar Juli 2023

Semestern är nu avklarad. Den genomfördes helt och hållet under Juli månad denna gång och var en lugn och behaglig historia utan större åthävor. Även detta år i form av "hemester", dvs ledighet på hemmaplan. 

Jag har en fastighet vid havet, som består av 5 fristående byggnader, där jag både trivs och alltid har något praktiskt att göra med någon av byggnaderna inklusive dess altaner, trädäck och markytor.

Känner därför sällan ett behov av att resa bort till något annat. Isåfall ska det vara under den mörka vinterperioden November till Mars. Inte under sommarmånaderna.

Planteringarna och omgivningarna (skogen) har under månaden gett en mycket god utdelning i form av grönsaker och bär.



Jordgubbar från Norrland är söta och ofta med god utdelning


Om vi istället ser till de ekonomiska utdelningarna, som inte kan ätas med Vaniljglass, för Juli månad så konstaterar jag en ökning med +23,6% jämfört med motsvarande månad förra året 2022 samt att dessa utdelningar landade på mitt konto från 64 stycken individuella innehav, fonder och ETFer.

Nedanstående 64 bidragsgivare hjälpte mig till en frihetskvot över 1,0 (100%) även denna månad. Begreppet frihetskvot kan du läsa mer om här.

  • Sysco, Canadian Imperial Bank of Commerce, Cibus Nordic Real Estate, Bank of Nova Scotia, Aker BP, Cisco Systems, Diös Fastigheter, Cardinal Health, US Bancorp, Stag Industrial, Ladder Capital
  • Chatham Lodging Trust REIT, Avalonbay Communities, Slate Grocery REIT, NorthWest Healthcare Properties REIT, TotalEnergies ADR, BCE , Main Street Capital, Global X SuperDividend ETF
  • Global X SuperIncome Preferred ETF, Realty Income REIT, WP Carey REIT, Mondelez International A, Franklin Resources, Essex Property Trust, Pizza Pizza Royalty Corp, Algonquin Power & Utilities
  • Medtronic, Cincinnati Financial, Leggett & Platt , Illinois Tool Works, Medical Properties Trust, GSK ADR, Bilia A, Philip Morris, Merck & Co, Altria Group, Eastman Chemical, Omnicom Group, Heimstaden Pref
  • Grieg Seafood, Iron Mountain REIT, Best Buy, Kimberly-Clark, Fastighetsbolag. Emilshus Pref, Corem Property Group D, Fabege, Corem Property Group Pref, Sagax D, Coca-Cola, Community Trust Bancorp, Genuine Parts
  • Broadcom, Boston Pizza Royalties Income Fund, Digital Realty Trust, Crown Castle, Ares Capital, TransAlta Renewables Inc, Simon Property Group, CTO Realty Growth, PepsiCo, Principal Financial Group, M&T Bank, Great-West Lifeco Inc


Även i ett framåtblickande scenario så ser det OK ut för resten av året. Förhoppningsvis ett nytt kommande rekord för Augusti och på god väg även för resterande del av andra halvåret. 

Det som syns i nedanstående graf är bara kommunicerade fastslagna nivåer YTD och flertalet av de transatlantiska bolagen kommunicerar successivt under året.
 


Månatliga utdelningar 2019 - 2023


För helåret YTD konstaterar jag blott att FI 2022 (går att läsa mer om här) även har följts av FI 2023 för en tid sedan samt att målet för 2023 kryper allt närmare.

Så det var ingen engångsföreteelse när det finansiella oberoendet (FI) uppnåddes föregående år. Jag tycker nog om kontinuitet och förutsägbarhet.
 


Årliga utdelningar 2016 - 2023


Jag brukar säga att dessa månatliga genomgångar görs framförallt för min egen skull. Det är faktiskt exakt så det är; en form av pep-talk till mig själv. Ett sätt att sopa undan tvivel och därigenom motivera mig själv till att ta steget vidare från FI till FRI. Eller från FI till RE som det även kallas (FIRE).


För mig är Se starkt förknippat med Tro // Northernlightsinvestment

4 kommentarer:

  1. Fina jordgubbar, men sena! Jag var i Småland till runt 20/7 och fick bara smaka någon enstaka eftersläntrare från trädgårdslandet - dock var det från tidiga 'Zefyr'.

    Gillar din avslutning där jag läser in att slutet arbetslivet kanske inte är så långt borta ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jordgubbarna är betydligt senare här än i södra Sverige. I början av Maj månad kan det fortfarande vara snötäcke i trädgårdslandet. Tror aldrig jag har varit med om någon skörd före Midsommar. Det finns de som odlar i tunnel här uppe, men då blir det naturligtvis helt andra förutsättningar. Jag kör bara på friland. Det kommer fortfarande enstaka bär i landet så man kan plocka sig till en efterrätt.

      Det närmar sig.

      Radera
  2. Allt på min blogg skrivs huvudsakligen för mig själv, ett sätt att minnas och en slags dagbok. Om nyttan uttalar jag mig inte längre då den känns tveksam. En bra sak är dock att skrivande befäster tankar oavsett om man läser skrivalstret eller inte efteråt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag anger ju att det är dagbok och memoarer i symbios. Ibland läser jag det som skrevs för något år sedan och minns tankar och händelser. Har dagböcker sedan 20-års åldern som jag inte läst på många år. Intressant.

      Du har ju barn. Det kan vara en "nytta" för dem.

      Radera