torsdag 31 augusti 2023

Konsumtion och Beroende

Jag surfade runt härom kvällen i ekonomibloggsvärlden och råkade hamna på en blogg där en upplevd problematik var alltför stort teknikintresse vilket i förlängningen manifesterade sig i inköp av mycket teknikprodukter. Nya versioner pumpas ut på Marknaden, den medvetna Konsumenten måste uppgradera sig. Därigenom blev periodvis centrala begrepp inom långsiktigt sparande som Sparkvot och regelbundna Investeringar (i finansiella instrument som aktier, fonder och ETFer) lidande. 

Men med jämna mellanrum höjdes ambitionsnivån och planering inför att vara återhållsam med konsumtion av de där teknikprodukterna initierades då det troligtvis vore bättre ekonomiskt för individen på lång sikt.

En variant av 12-stegs problematik helt enkelt.



Användbart inom många områden


Mitt eget förhållande till beroenden har hittills i livet varit begränsat. Jag är uppvuxen i en dysfunktionell familj med semiberoende av alkohol och psykofarmaka. Det är inget jag tagit efter. Varför skulle jag göra det. Det verkar vara ett helvete med den varianten av beroende.

Själv begränsar jag istället än så länge mina beroenden till Kvinnor 👀, Styrketräning och, har insetts med tiden, Sparande i olika former. Det ena av dessa mina beroenden har allt mer minskat med tiden. Det andra ska jag försöka upprätthålla så länge jag kan. Det tredje avser jag försöka finna mod till att förändra genom min process mot Retire Early (RE).

En intressant aspekt i periferin av detta sammanhang är att jag nyligt läste på text-tv att de män som uppnår högst ålder är män som har en partner. För kvinnor gäller tydligen det omvända. Kvinnor som vill uppnå hög ålder ska vara singel. Märkligt.    

Priset på t-shirts diskuterade på annan plats i den där bloggen. Vad är ett adekvat pris på en t-shirt egentligen. Som vanligt är det väl Marknaden som styr det där till vis del i samarbete med Konsumenten. 1200 SEK nämndes i detta sammanhang. Det är för mycket pengar i min mening.

Kommer ihåg när jag luffade runt i Asien i mitten på 90-talet. Då betalade man några få tior för en ny t-shirt ofta med en broderad krokodil på bröstet. Av en ren händelse (?) var det ungefär lika mycket som gängse prisbild för prostitution. Själv höll jag mig till t-shirtar. 



"Se här går man omkring med 256.000 SEK...."


Ibland får man för sig att (eller så uppstår verkligen ett reellt behov) inköp av nya grejer behöver genomföras. Det kan röra sig om allt från stekpannor, skärbrädor, en cykel, kläder, knivset, skor, sport-bh, tights, televisionsapparat, ett glas Chardonnay på någon uteservering, nya air-pods eller måhända en elektrisk bil. Vad vet jag.

Nu på morgonen idag (31 Augusti 2023) till exempel stod min kära sambo och höll upp ett par trasiga, fransiga kalsonger och påpekade ett reellt behov av förnyelse. Jag yrkade bifall till detta. Undrar vad kalsonger kan tänkas kosta nuförtiden 👀.

I somras uppstod även ett behov av nya shorts. Det fanns helt enkelt inget alternativ. En resa planerades från semesterparadiset, huset vid havet, in till något av de växande handelsområden som omgärdar min hemstad. När jag stod där i min digra garderob och grävde efter en lite mer presentabel jacka för en man i min position så triggades mitt minne från en tidigare resa (för några år sedan) till ett handelsområde. Där längst ner på botten av garderoben låg 3 par tidigare inköpta shorts på tokrea. Till och med etiketterna satt kvar.

Det där är nog en ganska bra beskrivning av mig och mitt konsumtionsmönster. Ser jag något som jag vet att jag kommer att behöva någon gång i framtiden och detta försäljes till ett mycket bra pris så slår jag till.

Jag är nog lite som en Ekorre, samlar i goda tider för kommande sämre tider. I detta fall 3 par shorts för 150 SEK stycket som gömdes undan och glömdes bort. Om färgen sedan är absolut moderiktig för år 2023 eller inte spelar för mig ingen stor roll.



450 SEK år 2020


Att den här Ekorren börjar bli senil är en annan fråga 👀 // Northernlightsinvestment


13 kommentarer:

  1. Fantastiskt om byxorna passar fortfarande...tyvärr så brukar mina krympa i garderoben så efter tre år är det ganska kört att komma i dom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen problematiken men den har tack och lov avtagit med tiden. Det finns en övre gräns för hur i hur många 3-års cykler det kan upprepas ;)

      Radera
  2. Det finns fördelar med att bli senil också. Gamla vänner blir som nya igen. Och om det nu skulle varit så att ditt intresse för kvinnor inte hade dämpats, så hade du kunnat glädas åt att vakna upp bredvid en ny kvinna varje morgon. Och då är det ju bara gulligt när hon står och viftar med trasiga kalsonger... Eller så tar hon sig alldeles för stora friheter så tidigt i er nya karriär? XD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha...ja så kan man ju se på saken. Inget ont som inte har något positivt med sig brukar man väl säga. Grannen fick "plötsligt" galopperande Alzheimer för några år sedan, sålde fastigheten, är nu på boende. Usch, vilka vändningar livet kan ta.

      Radera
  3. 1200 spänn för en T-shirt! Du skämtar, den måste ju vara belagd med bladguld och buren samt signerad av Curt Cobain eller något liknande. -84 på tågluff i europa så minns jag en speciell tischa jag köpte för 35:- Men blev stoppad när jag skulle in i Peterskyrkan i Rom, den hade för korta ärmar :-) Andra T-shirtsminnen, Köpte en av märket FILA, Den var fan outslitlig, hade den säkert i 10år innan det bara var trasor kvar. Samma med en NIKE jag köpte på den tiden de fortfarande gjordes i USA , den höll i många år även om färgen bleknade något. För ett år sedan, på semestern köpte jag en T-shirt på Dressman. Nu ett år senare är den blek o sladdrig och duger möjligen som plagg om jag ska måla om garaget...

    Mvh //PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tågluffen -83 knallade vi omkring, 17 år gamla, helt utan t-shirt i värmeböljans Monte Carlo i kvarteren där Ferraributikerna var. Då kom det en brysk polis och körde bort oss och var på väg att bötfälla oss för förargelseväckande.

      Ett FILA linne hade jag i många år. Tror jag köpte det i Spanien, säkert var det piratkopia för det höll nog bara i några år. Men jag använde det å andra sidan mycket, bland annat som träningslinne.

      Har en hel del Nike, Adidas, Reebok, puma etc kläder men de köper jag när det är rea på outletbutikerna. Jag är ju ganska stor så det finns oftast kvar i min storlek XXXL :)

      För övrigt har jag kvar många t-shirts som är 20-30 år gamla fortfarande. Använder slut de sista milen i klädesplaggen till träning eller kroppsarbete.

      Radera
  4. Buy once cry once (eller kanske twice i detta fall) - jag köpte på gymnasiet ca 1987 en pikétröja med en äkta krokodil på och den höll ihop ända tills denna sommar när den rämnade när jag drog den över huvudet - och då går jag väldigt ofta klädd i just pikétröjor så denna var använd otaliga gånger under runt 35 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bra kvalitet. En sån där krokodiltröja har jag aldrig ägt. Däremot tror jag mig en gång ha haft även ett träningslinne med krokodil på. Aftershaven (Lacoste) som fanns där i mitten på 80-talet med fruktighet och fräschör var min absoluta favorit.

      Jag är tvärtom nuförtiden. Går nästan aldrig i pikétröjor. Kostym hade jag ganska ofta i mitt jobb när jag bodde i södra Sverige (för 20 år sedan). Fick antagligen nog av det med.

      Radera
  5. Hallå NLI!

    Har faktiskt samma beroenden som du, ja de du listar i alla fall! Alla tre alltså...
    Det räcker rätt bra med dessa så skippar också, föralltid hoppas jag, andra mindre trevliga.

    Just detta med elektronik är hemskt och tyvärr är produkterna delvis designade för att tvinga till uppgradering. Apple, det stora undret självt jämte vårt eget futtiga och tafatta superunder, blev dömda höga böter för att i nån modell SÄNKA cpu hastigheten medvetet och avsiktligt vid en OS uppgradering... Detta grepp säger i stort sett allt om hur konsumenten luras att hela tiden köpa nytt. I värre fall än Apple är jag övertygad om att produkter är programmerade att sluta fungera efter visst antal driftstimmar. Ganska enkel sätt att öka intäkterna på ju...

    Tackar vet jag Volvo amazon med B18 eller B20 osv. Volvos bästa motorer i bilvärlden, de bara snurrar vidare och vidare. I Volvos traktorvärld gällde nog detsamma men sagan tog slut vid Volvo BM 810 och 814. Konstigt då hela världen fortfarande behöver traktorer... Gyllenhammar var förstås starkt kritisk till uppstyckningen och slakten av Sveriges fantastiska Volvo!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en ASUS laptop som nog är minst 10 år gammal. Den håller fortfarande, men kan naturligtvis ge sig när som helst nu. (Måste komma ihåg och spara viktiga filer) :) Jag shoppar nästan aldrig på nätet (exklusive Apotea) och har inga molntjänster. Får för mig att det är därför den håller så länge, möjligtvis att det klarar sig undan från cookies och skit. Sambons datorer håller inte lika länge. ;)

      Jag hade en Volvo 240 med B20 en gång i tiden, årsmodell 1976. Börjar allt mer tro att det var den bästa bil jag någonsin haft. Vi diskuterade nyss det vid fikabordet här på Cirkusen. De är nog nästan omöjliga att få tag i nuförtiden.

      Radera
    2. Min är HP och ungefär lika gammal, den kör på rätt bra ännu!
      Cookies får du snart på alla sidor men de är inte farliga, inte alls och varför man tvingas "acceptera" dem är en gåta. KAn ju inte se sidan annars så bara acceptera i tysthet at de lagrar lite info om ditt besök, struntar väl jag i?

      En 240 med B20, ja den är nog svår att hitta idag till hyfsade pengar. Det var säkert den bästa du haft, Volvo was the shit och "jag rullar" stämde så bra. Att Volvo sålde av personbilsdelen är chockerande och otroligt provocerande. Att även SAAB dito gick i graven var hemskt tråkigt då bilarna oftast var både snygga, bra och snabba. Nej, det har tyvärr gått utför med gamla Svedala...

      Radera
    3. Det var faktiskt mycket som var bättre förr.

      Radera