tisdag 5 september 2023

Utdelningar Augusti 2023

Månaderna fullkomligt rusar fram för mig känns det som just nu. På Cirkusen är det hektiskt vilket avspeglar sig negativt på min bloggfrekvens. 

Min upplevelse är att nyss var det Januari och ett fantastiskt utdelningsår 2022 kunde summeras. Redan är vi två tredjedelar in på 2023 och ytterligare 8 månader av våra liv har passerat. Månader som aldrig kommer tillbaka.

Antalet utdelande innehav, av olika slag, uppgick under augusti månad till 40 stycken och redovisas nedan. Det är faktiskt exakt lika många till antalet som motsvarande månad 2022. Spontant tror jag att det är Lazard som försvunnit och Telia Company har tillkommit. Ett nollsummespel alltså 👀.
 

  • Cibus Nordic Real Estate, Starbucks, Citigroup, Williams-Sonoma, British American Tobacco ADR, Caterpillar, Apple, Main Street Capital, Realty Income REIT, Emera Inc, Texas Instruments, STAG Industrial
  • Omega Healthcare Investors, Slate Grocery REIT, Pizza Pizza Royalty Corp, NorthWest Healthcare Properties REIT, Procter & Gamble, AbbVie, Global X Superincome Preferred ETF, Air Products & Chemicals
  • Global X SuperDividend ETF, General Dynamics, Lowe`s, National Grid Transco ADR, Akelius Residential Property D, Universal Corporation of Virginia, Vodafone ADR, Fastpartner D, NP3 Fastigheter Pref, NP3 Fastigheter
  • Telia Company, CVS Health, Verizon Communications, General Mills, AT&T, Bristol-Myers Squibb, Power Corporation of Canada, Boston Pizza Royalties Income Fund, TransAlta Renewables Inc, Toronto Dominion Bank


Nollsummespelet fortsätter dock inte längre än så utan vad gäller utdelningstillväxten så ökar den istället med +47% från Augusti 2022 till Augusti 2023. Det känns betryggande.

I nedanstående diagram visas utvecklingen månadsvis från Januari 2019. För månaderna September - December 2023 avses i dagsläget fastställda och förväntade kommunicerade utdelningar. 

Det ser lovande ut än så länge, dock tror jag att Oktober månads resultat 2022 kan bli svårslaget. Av olika anledningar som jag återkommer till när den summeringen nalkas. Om jag fortfarande lever då alltså.




Månatliga utdelningar Northernlights Globalfond 2019 - 2023



Målet avseende utdelningstillväxt för helåret 2023 (+18%) är i dagsläget uppfyllt när även de förväntade utdelningarna räknas in. En del transatlantiska bolag återstår naturligtvis ännu att kommunicera sina höjningar.

En försiktig prognos för 2023 års Frihetskvot landar på 1,52 (Mål 1,43) vilket alltså innebär att 152% av mina årsutgifter kommer att betalas via kontantutdelningar från min pensionsfond.




Årliga utdelningar Northernlights Globalfond 2016 - 2023


Jag mal på lite i sänder mot Huvudmålet, vilket nu är mer psykologiskt än ekonomiskt betingat, att frivilligt lämna arbetslivet bakom mig i förtid. Att släppa sargen och alla rädslor och låta min redan uppnådda tillvaro av FI övergå i RE.

Jag såg en rolig bild på Twitter (X) härom dagen som mycket väl beskriver känslan som jag har över hur min väg mot detta mål har gestaltat sig genom livet.




Man kan göra olika vägval i livet mot samma Mål



Om man inte vet vart man ska spelar det ingen roll vilken väg man tar // Northernlightsinvestment

5 kommentarer:

  1. Visst var det ett citat från Alice i Underlandet ? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i. Det enda användbara som jag har med mig från alla kurser och ledarskapsutbildningar under åren.

      Alice: Vilken väg ska jag ta ?
      Katten: Vart ska du ?
      Alice: Jag vet inte vart jag ska ?
      Katten: Om man inte vet vart man ska spelar det ingen roll vilken väg man väljer....

      Radera
  2. Ser stabilt ut. Sedan har jag för mig att du har cash för första tiden i FIRE så du kan låta utdelningarna växa i fred något år till med utdelningstillväxt även om portföljen inte får nya pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror och hoppas att det är stabilt.

      För något år sedan satte jag ju ett drygt årsutgifter i lite olika fonder inom growth med avsikt att det skulle användas första året (FIRE Year One kallar jag det på toppen av denna sida). Det gick jättebra till en början, upp 40% och sedan ner som en pannkaka. Så det kommer inte att utnyttjas för detta ändamål. En läxa väl lärd, det var när growth gick jättebra och tråkiga utdelningsaktier var sega utvecklingsmässigt.

      Däremot slutade jag nyinvestera i början av sommaren förra året (2022) i samband med min sjukdom. Det vill säga jag återinvesterar endast utdelningar sedan dess och all sparkvot från cirkusen har fått gå in i buffertkassan som nu vuxit ordentligt och rymmer 15% av totalen (ca 4,5 årsutgifter).

      Så det är förberett för exit nu.

      Radera
  3. Härligt när våra pengamaskiner rullar på NLI! Skönt att börja se resultaten övertyga än mer. Som av en lump ligger min egen frihetskvot på 1.54 hittills för året, ja trots räntor och annat elände som seglat upp som en orkan. Vet att du är endast svagt räntekänslig och något gott förutom klokhet skall väl ökad ålder föra med sig?!

    Hur är det med hälsan förresten, det är ju inte en förkylning du kämpar dig igenom inte?

    Glädjs för din skull åt att cirkuslivet snart är till ända och med din aura är du säkert välkommen dit på kaffe ibland, ja om du köper fikabröd förstås, så att Volvodiskussionerna och annat trevligt så som ASEA , SSAB, LKAB, SKF, SAAB m.fl kan avhandlas med respekt och vördnad.

    Må gott o mot FIRE NLI!

    SvaraRadera