torsdag 13 juli 2023

Halvårsavstämning av Frihetskvot

I den investerade delen av min ekonomi så är jag i nuläget till 85% en Utdelningsinvesterare och de övriga 15 procenten är placerade i ETFer och fonder som inte lämnar utdelning utan istället följer olika index och branscher där jag valt att inte direktinvestera. 

Som Utdelningsinvesterare aspirerar jag dessutom på att inom kort sluta arbeta och övergå i tillståndet FIRE. Det känns som ett spännande steg ut i något okänt. Jag tycker inte om okänt territorium. Ett karaktärsdrag som jag nog alltid burit på. I ungdomen var det mindre uttalat, kanske äventyrslusten och hormonnivåerna var högre vilket ledde till mer spontanitet och impulsivitet, men under de senaste 20 åren har det tagit över. Kanske äventyrslusten och hormonnivåerna är lägre nu 40 år senare 👀.

Under året jobbar jag med en del antaganden och följer numera månatlig utveckling för olika mätetal som tex kostnader, utdelningar, sparkvot, kassa, valutaexponering, branschexponering, total ekonomisk utveckling och blodtryck 👀. 

Ekonomisk uppföljning är en simpel procedur när väl Excelarken skapats. Ett par timmar per månad kan man väl ge sin privatekonomi i proaktivt syfte. Man kan lära sig mycket om sig själv och sitt eget beteende. På Lyxfällan, och även bland många riksdagsvalda politiker, noterar jag massor av medborgare som inte förefaller ägna någon tid alls åt privatekonomin och därmed inte känner sig själv eller sitt beteende.

Däremot har jag sällan gett några förutsägelser avseende framtiden. Det är väl åter igen det där okända som är lite otäckt att ge sig in i och gissa sig fram. Det blir ju ändå aldrig som man tror eller planerar. 

Men i början av detta år, troligtvis beroende på förra årets totala utdelningseufori, så gjorde jag (i inlägget Utdelningsmål 2023) en del gissningar om vad år 2023 skulle bära i sitt ekonomiska sköte:

  • Utdelningsmålet sätts till en ökning om +18% jämfört med 2022.
  • Budgeterad FIRE-nivå justeras (kända anledningar) med +20% jämfört med 2022.
  • Täckningsgraden från utdelningar blir därmed 1,43 x FIRE (+43%) år 2023.

Idag tänkte jag fokusera på en halvårsavstämning av den sk Frihetskvoten. Det är inte ett begrepp som jag använder frekvent (benämner det här ovan istället "Täckningsgraden från utdelningar") men ordet Frihet är attraktivt och kvoter tycker jag om väldigt mycket 👀 då det relaterar hur någonting ligger till i förhållande till något annat. 

I fallet Frihetskvot är detta "något annat" alltså ett önskvärt tillstånd. Man vill ju gärna vara minst 100% fri (dvs Frihetskvot 1,0). 

En intressant pseudodiskussion blir här huruvida det är möjligt att vara mer än 100% fri och vad man då kan tänkas göra med den överskjutande friheten.

Vodka innehåller tex ofta 40% etanol och resterande del är mestadels vatten. Vodka har alltså en frihetskvot om 0,4 i förhållande till önskvärda 1,0 (100%) 👀 men kan å andra sidan aldrig heller uppnå mer än 1,0.

Den dagen man uppnår Frihetskvot 1,0 är den dagen man utan att behöva förlita sig på några inkomster från lönearbete klarar av att betala alla sina årliga utgifter. Man är finansiellt oberoende, även benämnt Financially Independent (FI) inom den sk FIRE-rörelsen.

I början av året gissade jag alltså att min Frihetskvot i slutet av året kommer att uppgå till 1,43. Därefter har jag i svaga ögonblick uppskattat, till och med offentligt uppgivit, att det kanske tom kommer att landa på 1,5. 


Halvårsavstämning av Frihetskvot:

  • Under det första halvåret 2023 har min Frihetskvot uppgått till 1,89.
  • 53% av mina kontantutdelningar har använts för att betala halvårets utgifter.
  • 0% av lön från Cirkusarbete har använts, 100% har gått in i buffertkassa.



Wow !! Vilken Frihetskvot !!


Nu är mitt upplägg avseende kontantutdelningar i pensionsfonden sådant att en större andel, 61% var det förra året 2022, kommer in under det första halvåret. Så jag förväntar mig inte Frihetskvot 1,89 under det andra halvåret.

Avslutningsvis kan nämnas att 2,0 seglat upp för mitt inre som en framtida dröm. Vi måste tillåta oss att drömma ekonomiskt ibland. Även om det anses fult i landet Sverige. 

Frihetskvot 2,0 innebär alltså att man kan betala ett helt års utgifter med hjälp av passiva inkomster från kontantutdelningar och ändå ha lika mycket kvar på utgiftskontot som man redan betalat i utgifter. Utan att gå till jobbet, bara vakna på morgonen och kontot är påfyllt. Igen och igen och igen och.....

Ja, ni förstår naturligtvis själva. En svindlande tanke i min värld. Det där som är kvar på utgiftskontot kan man därefter köpa en massa spännande kapitalvaror för eller bosätta sig under en palm på någon sandstrand i några månader när vinterstormarna ylar utanför husknuten i Norrland. 

Eftersom det är kontantutdelningar från en diversifierad pensionsfond vi nu spekulerar kring så kommer (troligtvis) minst lika mycket nya friska pengar till utgifterna trilla in nästa år.

Om man vill kan man även se detta scenario som en delmängd av ordet Frihet.



Vad har Ni för Frihetskvot från passiva inkomster !?? // Northernlightsinvestment

8 kommentarer:

  1. När är sista dagen på jobbet då? :-)

    Jag kan nog sträcka mig till 0,12 i frihetskvot som mest (4%-regeln)!

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var planerat att det skulle vara Midsommarafton 2022. Sedan blev naturligtvis ingenting enligt plan, som vanligt. Å nu har "processen" rullat på därefter. Men under 2023/2024 blir det säkerligen.

      Men efter den senaste tidens händelser så har jag nästan slutat uttala mig i den frågan. Brukar numera svara, när frågan kommer IRL, att "jag tar en månad i sänder numera". Det är ett fall framåt, tidigare var det en dag i sänder.

      Du är nog yngre än mig och har inte hunnit lika långt på Resan.

      Radera
  2. Okänt territorium är läskigt, det håller jag med om. Men when in doubt om något känns läskigt, tänker jag på Jonatan i Bröderna Lejonhjärta. Det finns saker man måste göra även om det är farligt, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.

    "Måste" är i det här fallet relativt, om man ser över sina alternativ. I mitt fall är det värsta som kan hända att jag förlorar respekten för mig själv. Men min överlevnad står inte och faller med beslut jag fattar idag.

    Och är det något annat tema som jag kan bistå med att flumma till, så är det bara att säga till. Jag är en självklar Go-To person, när det kommer till flummande. Tur att det är helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg det där om "liten lort" senare på kvällen, i ngt sommarprogram med Tilde på tv4. Egentligen har jag nog kastat mig ut i mycket okänt genom livet för att se vart det tar mig. Halkat fram och tillbaka på bananskal och hamnat på olika kontinenter och i okända miljöer med okända människor.

      Alla dessa redovisningar av utfall är nog egentligen ett peptalk till mig själv för att våga ta steget. Det sa jag iaf åt sambon strax efter detta inlägg skrevs. Sedan är jag naturligtvis en mästare på att efterhandskonstruera :) Fast det är nog ett sätt att finna struktur i mitt faktiskt ganska flummiga sätt att ta mig an många saker.

      Troligtvis framstår jag som en väldigt strukturerad och kalkylerad person. Men i mitt eget huvud är det verkligen inte så.

      Radera
  3. om man får önska inkomst så ligger jag på ca 1/3 av vad jag behöver per år. tyvärr så började jag inte spara på det här viset förrän 2018. Så jag tycker jag har varit ganska duktig ändå :) Får bli en guldkant för mig som pensionär istället för att sluta jobba . Jag har väldigt svårt att se inköp av massa kapitalvaror i ditt liv , blir spännande att läsa om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spara och hålla nere kostnader, att inte slösa och köpa "onödiga" grejer, att inte gå på impulser, att laga all min mat själv, att se trista bankkonton sakta öka i värde. Allt det har jag nog alltid varit bra på.

      Däremot att investera "på det här viset" började även jag med alldeles för sent. Det är nog 10-11 år sedan nu ungefär. Men å andra sidan har mitt tidigare levnadssätt då initialt gett mig en del investerbart kapital och då jag åter började jobba heltid igen för ungefär lika länge sedan så ökade jag inte utgiftssidan bara för att intäktssidan ökade. Det är en bra egenskap för långsiktigt god ekonomi.

      Guldkant är bra och det är nog en av anledningarna till att jag själv fortfarande jobbar vidare trots allt som hänt mig det senaste året.

      Du känner mig nog ganska väl avseende inköp av kapitalvaror. Håller med dig, det blir spännande att läsa om ;)

      Radera
  4. Goa marginaler du har! Lägga undan HELA lönen och leva på drygt HALVA utdelningarna. Samt att du har fyllt 55 år och skulle kunna ta ut tjänstepension (såklart inte innan löneavierna slutat komma).

    Okänt territorium är läskigt - själv tyckte jag den lilla förändringen jobbyte var obehagligt vilken troligen inte blivit av om jag inte känt mig ganska tvungen.

    Min frihetskvot idag är nog bara runt 0,50 så som jag definierar TÄLJARE (5% uttag av portföljkapital, men saknar då pengar från Geoarbitrage och saknar även Pensionspengar då jag är för ung) och NÄMNARE (baseras på de utgifter jag budgeterar i FIRE och inte dagens faktiska).

    Men med Geoarbitrage och Pensionspengar som beräknas bli tillgängliga år 2025 ligger jag idag över 0,90 i frihetskvot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visste inte ens om att det var så goda marginaler. Inget som jag reflekterar över ofta. Har börjat skriva på Twitter ibland att "nu när dessa bolag lämnade kontanter in på kontot så är månadens alla räkningar betalda. Å när det händer redan efter halva månaden så började jag fundera.

      Men det var ett ögonblickets ingivelse som fick mig att kolla upp frihetskvoten när nu det första halvåret finns summerat. Precis som du säger att "Lägga undan HELA lönen och leva på drygt HALVA utdelningarna".

      Det är nätt och jämnt att jag kan begripa innebörden av det själv. Trots att jag ser det framför mig på ett papper. Faktum är att accelerationen har gått oerhört mycket snabbare än vad jag kunde begripa där i slutet av 2019 när resan började och bloggen startade.

      0,9 är ju väldigt bra och jag vet ju att du har en detaljerad plan för hur allting ska gå i lås om några år. Så det kommer att bli väldigt bra för dig.

      Det där med Pensionspengar och Tjänstepension är jag urkass på. När den dagen kommer så ska jag rådfråga Utdelningssmålänningen.

      Radera