onsdag 5 juli 2023

Utdelningar Juni 2023

Semesterns allra första vecka är här. Med stor sannolikhet den sista semesterperioden i mitt liv. Arbetslivet är troligtvis över för alltid någon gång under det kommande året. Förhoppningsvis i en positiv tolkning av denna proklamation.

Vädret är för ovanlighetens skull väldigt omväxlande, ingenstans syns den extremvärme som meteorologerna hotade med inför sommaren 2023. För några dagar sedan var det 12 grader Celsius under dagen och nu har det regnat av och till en längre period. 

Bönderna hotar med halverade skördar pga. torka, det kan rimligtvis inte gälla här uppe i Norr, och fiskar i tv efter bidragspengar. Ebba har redan aviserat att det blir åtminstone inget energiprisstöd inför den kommande vintern.

Vädret faller mig ganska väl i smaken. Har svårt att uthärda 30+ grader någon längre period nuförtiden. Efter snart 44 år i gymmet finns det alltid alternativa aktiviteter när det regnar. 

Det enda negativa är väl att tidplanen för mitt senaste byggprojekt (altanförlängning i avsikt att göra plats för ett paviljongtält) skjuts framåt och dras för närvarande med 3 dagars försening. 

Men även detta tar jag huvudsakligen med ro, läser nämligen i lokaltidningen att det inte är ovanligt med utdragna byggprocesser och ibland till och med uppindexerade kostnader för att konsulterna fakturerat alltför flitigt. Till exempel badhus i Kiruna som fördyras med 1 Miljard SEK 👀.



Inspirationsbild till mitt Tältprojekt


Avseende kontantutdelningar, mina s.k. gratispengar som flödar in i pensionsfonden Northernlights Globalfond, så upplever jag nu en kraftig acceleration. I teorin är det lätt att begripa ränta-på-ränta effekten. Men det är något helt annat att se det förverkligas.

Denna månad lämnade 64 stycken diversifierade individuella innehav, ETFer och fonder kontantutdelningar in på mitt konto. Det är pengar som ramlar in utan att jag behöver göra någonting mer än vakna på morgonen och konstatera att de har kommit in medans jag sov.

De 64 bidragsgivarna var:

  • T. Rowe Price Group, Gilead Sciences, Cibus Nordic Real Estate, Kesko Oyj B, Main Street Capital, iShares Core FTSE 100 UCITS ETF GBP Dist, Shell ADR, Yara International, Flowers Foods, Lockheed Martin, Valero Energy, BP Plc, Kontoor Brands
  • Stanley Black & Decker, Mc`Donalds, Dominion Energy, Manulife Financial, Aktiespararna Direktavkastning B, BW LPG, XACT Sverige, Main Street Capital, Old Republic International, Realty Income, Home Depot, STAG Industrial
  • Slate Grocery REIT, Pizza Pizza Royalty Corp, NorthWest Healthcare Properties REIT, NextEra Energy, Prudential Financial, Whirlpool, Unilever, Raytheon Technologies, Consolidated Edison, Global X SuperDividend ETF
  • Global X Superincome Preferred ETF, Walgreens Boots Alliance Inc, 3M, Chevron, Target, IBM, Austevoll Seafood, Autoliv SDB, Snap-On, Exxon Mobil, Pfizer, Emerson Electric, American Electric Power, Amgen, Boliden (inlösen), Archer Daniels Midland
  • LyondellBasell Industries NV, Johnson & Johnson, Sampo Oyj SDB, Cummins Inc, Aflac Inc, Fortis Inc, United Parcel Service Inc, Enbridge Inc, JM Smucker Co, Wells Fargo & Co, Canadian Utilities Ltd, Arbor Realty Trust Inc, Boston Pizza Royalties Income Fund, TransAlta Renewables Inc

Detta summeras till +52,1% mer kontantutdelningar i Juni 2023 jämfört med 2022. Den främsta anledningen är att hela mitt innehav av Aktiespararna Direktavkastning A byttes till dito B. B-varianten återinvesterar inte utdelningarna utan betalar (iaf på Avanza) ut dessa som cash på ditt konto.

I övrigt är det återbetalning av källskatt (2020-2022), återinvesterade utdelningar, utökning av befintliga innehav, nyinvestering (Austevoll Seafood), valutaförändringar (USD; EURO; CAD) och höjda utdelningar från bolagen som ger en positiv förstärkning.

Även i ett framåtblickande perspektiv för resten av året (Juli - December) ser det för närvarande positivt ut. Vi får betänka att en stor del av transatlanterna (USA och Kanada) ännu inte kommunicerat med vilken summa de avser belöna Oss aktieägare.
 


Månatliga utdelningar 2019-2023 Northernlights Globalfond


Så här halvvägs in på 2023 konstaterar jag att: 

  • Det förväntade utfallet för 2023 nu överstiger helåret 2022 och snabbt närmar sig MÅL 2023. 
  • FI 2023 har passerats. FI är den nivå där jag är finansiellt oberoende i enlighet med de uppskattade kostnaderna för året.
  • Prognos för helåret 2023 tyder på kontantutdelningar som motsvarar 1,5 ggr FI.
  • Det är roligt att jobba med en diversifierad utdelningsstrategi. Oberoende av om Castellum eller SBB får ställa sig i skamvrån så finns alltid övervägande positiva saker att fokusera på.

 

Årliga utdelningar 2016 - 2023 Northernlights Globalfond



Try it you´ll like it !! // Northernlightsinvestment

10 kommentarer:

  1. Härligt med utdelning! Finns det någon tanke bakom hur de är uppgrupperade punktvis? Har alltid undrat! 😅/Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det härligt med "gratispengar". Speciellt nu när man har blivit mer än självförsörjande från dessa. Om jag backar en 8-10 år tillbaka i tiden så visste jag inte ens vad FIRE var för något och tanken att bli självförsörjande via investeringar var inget jag ens reflekterat över. Men så begrep jag att det är möjligt för en människa med mina låga krav på livet :)

      Inte mycket tanke här på min blogg, jag är ju en pilkastande Apa i den finansiella Världen. Det är bara den omvända ordningen i vilken de ramlat in på Avanza. De som står längst ner och i slutet kom in i början på månaden och TROW var juni månads allra sista utdelning.

      Radera
    2. Tillägg: Att de är grupperade punktvis 3-4 rader är bara för att det ska bli lättare att läsa. Annars blir det bara en stor flimrande textmassa :)

      Iofs är just det vad jag eftersträvar i min tanklöshet.

      Radera
  2. Du kanske har nämnt det tidigare och jag missat det, men arbetar din sambo? Kommer hon i så fall att fortsätta med det när du slutar? Skulle vara intressant att höra hennes tankar om att du kommer att vara ledig på heltid osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga !! Bland annat en av anledningarna till att jag fortsatt arbeta faktiskt. Har ett till 95% färdigt inlägg på temat FI utan RE där bland annat detta berörs. Jag ber att få återkomma.

      (Har bett sambon delge sina tankar. Tror redan jag vet svaret, men som vanligt (vad gäller kvinnor) kan jag ha helt fel) ;)

      Radera
    2. Vi ser fram emot hennes svar :) hon har skymtat lite i bakgrunden hela tiden och verkar vara en sympatisk människa :D

      Radera
    3. Hon är sympatisk. Svaret var exakt vad jag förväntat mig :)

      Radera
  3. Verkligen trevlig läsning med alla dina utdelningar. Idag var jag och besökte en pensionär. Han hade en enda uppgift denna dagen, att rensa ett litet morotsland. Resten av dagen var inget spikat förutom dagliga motionsrundan. Han lever också på utdelningar och tror knappt han öppnat sitt pensionskuvert ännu...

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PP !!

      Å förlåt mig för att jag varit så slarvig med att kommentera på din blogg (och Kalkyl, Fumlan, Zero, Småland osv) den senaste tiden. Det har varit lite mycket på jobbet som vanligt. Men jag läser alltid allt på din (och de andras blogg) som vanligt. Haft alldeles för mycket att göra bara.

      Det där låter som en bra tillvaro i mina ögon. Dock öppnar jag mitt pensionskuvert och varenda gång tänker jag att det är ju tur att jag klarar mig utan de där slantarna.

      Räknar inte ens med att de existerar överhuvudtaget.

      Radera
  4. Amazing how far you are ahead of 2022's dividend income, this year is definitely shaping up nicely.

    Like the deck/tent project, looks like many days will be enjoyed outside.

    SvaraRadera