fredag 30 juni 2023

Köper Getinge

Sjuk- och hälsovård är en stark global trend som knappast kommer avmattas med tiden. Många människor lever både längre och friskare men oundvikligen, för oss alla, kommer en dag slutet och dessförinnan vägen mot den destinationen. 

Tack och lov finns numera både symptomlindring och bot för många svåra sjukdomar i form av forskningens framsteg inom medikamenter. Om det kan man tycka mycket. När det väl behövs, antingen för en själv eller någon anhörig, brukar fördelarna överväga. Jag talar av egen erfarenhet. 

Lägg därtill det ökande intresset för kosmetisk hälsa. Även om det kan man tycka mycket. I grund och botten är jag lagd åt det liberala hållet och förespråkar valfrihet. Men jag förstår debatten avseende nödvändigheten av många ingrepp och den senaste tiden har även slentrianmässiga kontakter inom sjukvården uppmärksammats. Man söker sjukvård för "ingenting" och skapar därmed en överbelastning.

Sammanfattningsvis ser jag inte mycket som talar emot en ökande global trend inom området.

Detta mitt ställningstagande är inget som seglat upp nyligt. Följaktligen har jag länge ägt fonder inom området och individuella innehav inkluderar nuförtiden bland annat:

  • AstraZeneca, Abbvie, Amgen, Bristol-Myers Squibb, Cardinal Health, CVS Health, Gilead Sciences, GSK, Johnson & Johnson, Medtronic, Merck & Co, Pfizer, Walgreens Boots Alliance.
  •  Abbvie utmärker sig som mitt 2a största innehav i pensionsfonden (2,45%).

För en tid sedan valde jag att utöka de individuella innehaven ytterligare med den svenska medicinteknikutvecklaren Getinge. De har rasat storleksordningen 25% under juni månad och jag såg därmed en god startpunkt på 180 SEK per aktie.


Getinge B (GETI B) Portföljandel 0,15% Getinge är en global leverantör av tekniska lösningar för sjukvårdsindustrin. Bolaget är en utvecklare samt tillverkare av lösningar som används inom operationssalar, intensivvårdsenheter och sterilcentraler. Bolagets produkter används exempelvis för infektionskontroll, bland IT-system, patienthantering, samt vid vård av kraftigt överviktiga patienter. Huvudkontoret ligger i Göteborg.




Getinge har utvecklats negativt


Rätt eller fel får som vanligt framtiden utvisa. De ingår nu med en startposition i min pensionsfond Northernlights Globalfond och jag är beredd att utöka framgent.




Behovet av medicinteknik lär bestå och utökas



Trevlig Helg !! // Northernlightsinvestment

9 kommentarer:

  1. Jag ägde Getinge i många år men så började de få problem med FDA rörande kvalitén på de produkter de tillverkar och aktien rasade. Problemen blev långvariga och jag klev av. Nu verkar tyvärr historien upprepa sig för som jag förstår det så är det åter igen just problem med kvalitén.

    Ovan kommentar till trots så är det kanske ett bra ingångsläge nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis får de ordning på sina kvalitetsproblem. Såg ett bra ingångsläge vid dessa nivåer. Säljer jag idag så är det +3% på min investering. Men så kortsiktig är naturligtvis inte jag :)

      Radera
  2. Också funderat en del kring Getinge men ännu inte tagit in dem. Blev gruvägare istället via Boliden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boliden har jag ägt länge. Det svänger rejält i aktiekursen men de lämnar utdelningar kontinuerligt. Jag glider med som vanligt bara och noterar att det nog kan vara köpläge där nu. Slänger in ett kurslarm runt 300 :)

      Radera
  3. Intressant! Jag har tittat på både Getinge och Arjo, men kanske lutat mer åt det senare. Fast jag kom aldrig till skott... Så det är ju inte försent att ombestämma sig i frågan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sambon frågade om du är från Norrland med tanke på användningen av "ombestämma". Näää, sa jag, hon är en sån där sörlänning. :) Arjo ska jag kika närmare på.

      Radera
    2. Haha, älskar det ordet! Det har en positiv klang och man låter inte lika velig som när man "ändrar" sig. Jag var nog norrlänning i mitt förra liv. Härjedalen, tänker jag! :-) Även om ni Tornedalingar knappast räknar det som norra Sverige...

      Radera
  4. Elekta utdelningen ges 2 gång per år

    SvaraRadera