lördag 3 juni 2023

Utdelningar Maj 2023

Juni månad har inletts med snö, hagel och en uppfriskande temperatur om 4 grader Celsius under dagtid. Den framplockade sommarjackan byttes raskt ut mot vintermodell igen. Tills vidare vägrar jag byta till långkalsonger och låter mina håriga ben isolera under byxorna. 

Minns vagt hur det där i början av maj för en kort stund var shorts och t-shirt väder. Meteorologerna har hotat med värmeböljor som avlöser varandra inför den stundande sommaren. 

Jag är som alltid skeptisk och klämmer istället i med min av morsan ärvda och mycket sanningsenliga standardfras; "Den som lever får se !!"

Under maj månad ramlade kontantutdelningar definitivt in från 88 st individuella innehav och ETFer medans jag låg och sov. Vad jag brukar benämna arbetsbefriade kontanter. Den totala volymen motsvarar en fjärdedels årsutgifter. 

Det stora antalet (88) bidragsgivare är precis så som jag eftersträvar att ha det. Jag tar hellre 88 olika källflöden än satsar allt på till exempel Castellum och SBB. Det upplevs trivialt säkrare på det viset även om konsensus är att någonting är "säkra kort". 

Det är enligt mig inte mycket som är säkert i den ekonomiska pseudovärlden. Fast egentligen ska inte jag uttala mig om dylikt med min ringa expertis av ekonomiska investeringar och bristande analytiska kunskaper. Min Spåkula är därvidlag alltför grumlig.



Ni kan vila tryggt i att Ilija Batljan levererar 100 år av ökande utdelningar


En snabb överblick visar att Nordic paper, B3 Consulting, Slate Grocery, Atea, Bahnhof, Aker BP, Ogunsen, Elkem, Coor Service Management, Rottneros och Ework Group är nya bidragsgivande innehav för år 2023 och alltså inte fanns i min pensionsfond den här tiden för ett år sedan. Det gäller att säkra tillväxten i pensionsfonden.

De 88:as gäng utgjordes under maj månad av:

  • iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR Dist, Billerud, Nordic Paper Holding, Cibus Nordic Real Estate, Epiroc B, Starbucks, Citigroup Inc, Williams-Sonoma Inc, Telenor, Kopparbergs B, NIBE Industrier B, Tele2 B
  • Caterpillar Inc, Apple, Texas Instruments, Latour B, B3 Consulting Group, Öresund, Main Street Capital Corp, Realty Income Corp, Omega Healthcare Investors Inc, Emera Inc, STAG Industrial Inc, Slate Grocery REIT, Pizza Pizza Royalty Corp
  • NorthWest Healthcare Properties REIT, Procter & Gamble Co,  Abbvie Inc, Atea, Bahnhof B, Mycronic, General Dynamics Corp, XACT Norden Högutdelande, Global X SuperDividend ETF, Global X Superincome Preferred ETF
  • Aker BP, Ogunsen B, Akelius Residential Property D, Elkem, Lowe´s Companies Inc, AAK, NP3 Fastigheter, Inwido, Securitas B, Hennes & Mauritz B, Peab B, Tomra Systems, Investor B, Bure Equity, Air Products and Chemicals Inc
  • British American Tobacco PLC, Alleima, DNB Bank, Hexpol B, Bravida Holding, BASF SE, Atlas Copco B, Bilia A, Coor Service Management Holding, Thule Group, Intrum, Sandvik, Rottneros, Wihlborgs Fastigheter, Electrolux Professional B
  • Fastpartner D, NP3 Fastigheter Pref, Resurs Holding, ASSA Abloy B, Europris, Topdanmark, Boliden, Ework Group, Alfa Laval, CVS Health Corp, Boston Pizza Royalties Income Fund, Anora Group Oyj, TransAlta Renewables Inc
  • Verizon Communications Inc, Universal Corp, Bristol-Myers Squibb Co, AT&T Inc, Sysco Corp, Toronto-Dominion Bank, Power Corporation of Canada, Canadian Imperial Bank of Commerce, Altria Group Inc, Cibus Nordic Real Estate

Mest glädjande är att pensionsfonden i maj 2023 lyckades klå kontantutdelningen för maj 2022. Om än endast med +1,4%. Trodde faktiskt att det skulle vara ouppnåeligt vid en betraktelse av den kraftiga differensen 2021/2022 vilket berodde på en massiv extrautdelning under maj 2022 från Tele2.

Nedan visas utfall (för perioden juni - december i dagsläget fastställda och kommunicerat förväntade) av kontantutdelningar för åren 2019 - 2023.
  


Månatliga utdelningar 2019 - 2023


Nedanstående bild visar motsvarande årlig utveckling 2016 - 2023. Beteckningen EXP 2023 är en summering av erhållna, fastställda och förväntade kontantutdelningar som hittills kommunicerats från mina innehav. Flertalet av de transatlantiska innehaven är kvartalsutdelare och har ännu inte kommunicerat utdelningar för Q3/Q4 2023.

Sammanfattningsvis ser utvecklingen mycket bra ut. EXP 2023 överstiger nu utfallet för helåret 2022, överstiger FI 2023 (vilket är den nivå som behövs för att min pensionsfond ska kunna betala alla mina utgifter för 2023) och närmar sig snabbt MÅL 2023.

I dagsläget bedömer jag att kontantutdelningarna från min pensionsfond Northernlights Globalfond, när de summeras vid årets slut, kommer att uppgå till 1,5 ggr årsutgifterna för 2023. Den som lever får se.

Ekonomiskt föreligger inga stora bekymmer för närvarande 👀.



Årliga utdelningar 2016 - EXP 2023


Mot nya höjder under juni månad !! // Northernlightsinvestment

9 kommentarer:

  1. 88 st är bra många fler än mina 30, Jobbar på att öka diversifieringen än mer helt klart! Kan inte riktigt förstå eller motivera mig till att lägga allt eller merparten i indexfonder när man kan skapa en själv. Även indexfonder liksom för allt ivärlden aktiva fonder har betydande risker och att index dansar tvingas till investeringar när inflödena komer och då i antagligen redan högt prissatta innehav känns farligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpte massor av nya innehav under 2020 års Covidbaisse. Nu var det längesedan jag fyllde på i något av det transatlantiska. Har mest blivit svenskt och norskt sista tiden.

      Det är just min målsättning; att skapa en egen indexliknande fond. Det kommer att svänga upp och ner i den oxå. Precis som i alla andra finansiella instrument, indexfonder und so weiter.

      Fokuserar man endast på volatilitet och svängnigar och när/var/hur man ska omplacera sitt kapital så blir tillvaron jobbig :)

      Radera
  2. Fin mängd utdelningar där. Själv har jag inte haft tid att sammanställa majs skörd ännu. Magkänslan säger dock att utfallet nog är bra men den som lever får se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg att det gick bra för dig. Det var kul. Och nu har du den bästa tiden på året framför dig. Oxå kul. Bara resten kvar sen ;)

      Radera
  3. Snyggt! Marginalerna blir bara bättre och bättre (FI 2023 vs Utfall).

    Oj, vilket väder ni haft - Sverige är långt och jag vill ju som sagt ta mitt pick och pack och flytta från Stockholm som ju ligger i norr (?) till Småland då vädret är mildare där.

    Jo, tempen har skiftat i Sthlm oxå. Ena dagen har jag tagit jacka till jobbet när det varit riktigt varmt och nästa dag utan jacka när det varit kallt och de senaste dagarna har jag känt på vädret innan jag gått ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här extra året som jag snart varit kvar som anställd har gett ett stort uppsving framförallt till Buffertkassan. Dvs kontanter utanför börsen. Den sista tiden har jag endast återinvesterat utdelningar in i pensionsfonden.

      Men det är betryggande att sitta på kassa även utanför börsen. Kontanter är alltid kontanter och det kan bli en bra start på en friare tillvaro.

      Utdelningssidan av pensionsfonden sköter sig själv i princip nu med prognosticerade 1,5 ggr årsutgifterna i kontantutdelning och så länge jag fortsätter med återinvest av utdelningarna så boostar det utdelningstillväxten årligen.

      Radera
  4. 1.5x annual expenses is just an awesome feat, not sure if I'll get there but pushing hard. By the way if I ever see a NL Global Fund ETF pop up I will buy shares 😉

    SvaraRadera