fredag 23 juli 2021

Matsnobberi

För en tid sedan hamnade jag av en slump på en veranda under ett parasoll, i ett sällskap av flyktigt bekanta, med samtidigt inmundigande av alkoholhaltiga drycker. Det var varmt, det var trevligt, det var gott med ett glas iskall spumante och några småburkar Heineken. Förfest.

Heineken var av outgrundlig anledning drycken framför andra under mitten av 1980-talet när "The boys of Summer" partajade några somrar nere på Costa del Sol och "Everybody wants to rule the World" och "Dont you (forget about me)" dominerade min värld.

Bredvid mig satt några 35-åringar, en blandad kompott av nyrika och nyskilda. Sådär som det kan vara i 35-års åldern. Vi upptäckte vårt förmodat delade intresse inom matlagning och kom i ivrigt och intressant samspråk kring detta.  Det är inte varje dag man har möjlighet att prata mat med norrländska fullvuxna karlar 👀 så jag tar varje chans som ges till att förespråka slow-cooking från grunden med säsongsbundna råvaror. Näringsrikt, gott och billigt i en skön kombination.

Men vi var inte riktigt på samma våglängd. Efter en liten stund kom jag på att de i princip bara livestreamade och namedroppade glassiga instagramfotografier. Det var "gingravad renfilé är ju asgott" och "älgcarpaccio med kantareller är min personliga favorit" och "hummerqueneller måste du bara testa" och "hjortkalvinnerfilé med potatisfondant ska du absolut försöka dig på". 

Jag kände mig som en finnig 17-årig Hellström-wannabe som precis blivit utröstad av Bianca Ingrosso i Talang (aldrig sett programmet mer än i förbifarten men kan identifiera mig med känslan) där jag satt och förespråkade palsternackor, färsk vitkål, rotselleri, högrev, kycklinglårfilé, egenodlad spenat och mangold, självplockade hjortron och färsk ingefära i en tilltagande frustration. I ren desperation drog jag till med att "jag brukar baka mjukt tunnbröd i den vedeldade muurikkan ibland, det är supernice tillsammans med nyrökt laxfilé".

Förgäves. Platt fall. Ridån gick ner. Lommade modstulen hemåt med svansen mellan bena.

Skit oxå. Jag kommer aldrig att bli som vanligt folk. Å nu är det ändå försent att göra någonting åt problematiken.



Perfekt i kombination med stuvade makaroner och något hårdstekt falukorv !!



73 de Northernlightsinvestment

10 kommentarer:

  1. Som de sa i Solsidan i ett avsnitt där de försökte bräcka varandra genom att hyra in stjärnkockar för att laga parmiddagarna: "Hummerpannacotta är ju alltid hummerpannacotta..."

    Jag hade gett upp den diskussionen långt tidigare än du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norrlänningar har stort tålamod. Trodde inte du tittade på tv...men Solsidan har lite roliga infallsvinklar ibland...

      Radera
    2. Jodå, det händer. Fast i ärlighetens namn har jag inte sett mer än ett par hela avsnitt av Solsidan så jag har inga djupa åsikter om den. Varje gång jag försökt har jag gett upp pga Mia Skäringers extremt osympatiska karaktär.

      Radera
    3. Fredde och Mickan, det är väl där det händer mest. Dysfunktionellt a la Saltsjöbaden. Men definitivt en bra serie, nog har jag sett alla avsnitt tror jag.

      Radera
  2. Underbart ju, hög igenkänningsfaktor! Men hade du bakat tunnbröd i min närhet hade du fått slå dig fri...Det finns inget bättre, och så är det med den saken! (Är född i Norrland :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slåss aldrig med kvinnor. För övrigt tycker jag att "klådda" som vi kallar det häruppe är oslagbart. Spöar skiten ur vilket massproducerat tortillabröd som helst...

      Radera
  3. Från jord till bord är det absolut bästa i matväg. Tror inte de hade kunnat gå ut i ett grönsaksland och identifiera sakerna? Låter mer som färdigförpackat från delikatessdisken. Här har en långpanna med årets första kålpudding tillverkats.
    Av egenodlad kål givetvis. /Horsewood9

    SvaraRadera
  4. Äh, det är väl bara att döpa om dina rätter till något obegripligt, och när de ser ut som fågelholkar så fnyser du bara föraktfullt och avfärdar dem som obildade drular!

    Hade en diskussion i midsomras med en som bestämt sig för att IPA är något man äter, till skillnad från en riktig öl som Sofiero. Jag tror inte ens att han vet vad en IPA är och att diskutera med någon som anser att argumenten blir starkare ju högre man uttalar dem... ja...

    För ordnings skull så ska det förtydligas att jag inte drar några paralleller med din historia, förutom att det är intressant hur olika vi uppfattar saker. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tog det inte så hårt ;-) Det var mest ironiskt menat och modstulen över hur krångligt så många ska göra enkla saker till...

      Radera