torsdag 18 februari 2021

Vegetariskt #1 vecka 7 2021

Denna veckas första vegetariska kreation blev lasagne (igen), den här gången nästan traditionell förutom vegetarisk färs istället för köttfärs. I och för sig är det ofta tärnad pancetta eller rimmat sidfläsk i en bolognese. Men även det skippade jag.

Veckans första icke-vegetariska bonusrätt får ni på köpet. Den tillagades medans lasagnen stod parkerad inne i ugnen.


Vegetarisk lasagne (9 portioner)

  1. Jag började med den vegetariska färssåsen. Bryn i rapsolja 800g Anamma vegetarisk sojafärs enligt anvisningarna. Finhacka 2 medelstora lökar, 8 molokna stora överblivna champinjoner och lägg ner i pannan efter halva stektiden. Pressa i 4 vitlöksklyftor. Salt, peppar, chilipulver, basilika, oregano, 1 buljongtärning.
  2. Efter 15 minuter adderas 500ml passerade (eller krossade) tomater, några skvättar chilisås och en halv tub tomatpuré. Puttra i sakta mak ytterligare 12 minuter så att det reduceras till lagom konsistens.
  3. Gör bechamelostsåsen. Googla om du känner dig hjälplös, kör med varianten bottenredning och volym 1 liter standardmjölk. Salt och peppar.
  4. Riv 300g ost. För mig blev det Edamer då den var på extrapris 49 SEK/Kg på mitt Willys hak. Blanda i hälften av osten i bechamelsåsen och låt smälta däri till ljuvlig smak och konsistens.
  5. Varva färssås, lasagneplattor (hårda) och ostsås. För mig blev det 5 lager lasagneplattor vilket var ca 3/4 av ett paket med 500g. Hela paketet kostade 11.90 SEK.
  6. Avsluta med att strö resterande ost över lasagnen i ett jämt lager.
  7. Hopp in i ugnen, 225 grader ca 25 minuter. Håll koll så att det inte tar för mycket färg. Lägg isåfall ett alufolieark överst och dra ner ugnen till 125 grader. Kokningen fortsätter ju även vid denna temperatur.
  8. Portionspris ca 11 SEK. En liten slant till om du kör en råkostsallad på morötter och vitkål därtill. Tänk typ pizzasallad.

Krämig Wokpanna med kycklinglårfilé och grönsaker (8 portioner)

  1. Ramlade på 1,1 Kg kycklinglårfilé nedsatt till halva priset på mitt lokala Willys, dvs 66 SEK för partiet i hela sin råa ännu icke tillagade härlighet. Sista förbrukningsdatum dagen efter.
  2. Strimla fileérna grovt med stora kockkniven. För mig blev det 4 bitar av varje. Bryn i het panna med olja/smör. Låt dom först ligga typ 8 minuter i lugn och ro så att de tar färg. Det bildas umami = smak. Smak är oftast bra vid all matlagning. Därefter kan du börja röra om då och då. 
  3. Krydda med salt, ingefära, chili, vitlök, dragon. Dragon är en utmärkt kycklingkrydda. Därtill lyxade jag med en skvätt BBQ sås med rökig smak.
  4. Strimla en purjolök och raka ner i pannan. Gör likadant med 10 champinjoner och 3 grabbnävar fryst broccoli som grovhackas (snabbtina i varmvatten först). Hittar du några ledsna påsar med wokgrönsaker längst ner i fryslådan kan du skicka i lite från dom oxå. No worries mate. Kan inte misslyckas.
  5. Bryn totalt under ca 20 minuter inklusive de första 8 minuterna då fileérna är fridlysta från omrörning.
  6. Öppna en burk kokosmjölk och häll i wokpannan. Jag drog även i en Milda Mat 250ml på realisation för 5 SEK. Puttra ihop på låg värme 8-10 minuter.
  7. Servera med nykokt ris, potatis, bulgur, pasta. Jag körde med Jasminris eftersom det faller mig på läppen.
  8. Portionspris ca 14 SEK. En liten slant till om du kör en råkostsallad på morötter och vitkål därtill. Tänk typ pizzasallad.


Smaklig Måltid !!  




Not the sexiest food-picture ever. Men anyhow blev det lunch och middag till nästan hela vecka 7 2021.
17 portioner. Hackat, strimlat, kockat och klart söndag kväll. Vegetarisk lasagne och krämig kycklingwok.
Besparing ca 1190 SEK för just denna veckas vardagar (17x70 SEK besparing jfrt buffélunch nere på byn). 
Blir 61.880 SEK för ett helår. Fortsätt i 10 år och placera på finansmarknaderna så har du nog 1 miljon. 
Troligtvis MINST 1 miljon bara på ditt dagliga bröd. Exklusive helgerna. Det är pengar det oxå.  


73 de Northernlightsinvestment




8 kommentarer:

  1. När man läser recepten så verkar det vara fantastiskt goda rätter. Det var många år sen som jag åt uteluncher till vardags så jag kan nog inte räkna med nån miljon i vinst när jag lagar mina matlådor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det är inte riktat mot din Målgrupp. Du är ju redan en...var det bitter vit kapitalistsvin man wannabe ? Som redan investerar mellanskillnaden i åtminstone 60 st individuella värdepapper ;)

      Har lagat mat hela livet nästan. Som 7-åring var mitt partytrick att utan recept köra ihop en smet frasvåfflor och grädda parallellt i två våffeljärn. Poppis bland hungriga tjejer.

      Radera
    2. Wow, då skulle man ha varit med och ätit våfflor!

      Radera
  2. Låter smaskigt! Ska testa din lasagne till helgen :-)
    Ak

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den blev god. Känner mig alltid rik med färdiglagad mat i kylen. Kräver lite planering såklart, men det går på rutin nuförtiden. Lycka till !!

      Radera
  3. Ser riktigt trevligt ut! Har själv nyligen upptäckt kokosmjölk, väldigt smidigt och gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK, ja det blir smakrikt på ett annorlunda sätt jfrt mejeriprodukter. Luffade i Asien mitten av 90-talet, det var väl då jag lärde mig uppskatta dessa kryddor och smaker.

      Radera