måndag 8 februari 2021

En schysst FIRE-dag

För ovanlighetens skull är jag ledig några dagar i början av just denna vecka. Eftersom det inträffar extremt sällan så finns stort antal semesterdagar sparade. 

En personlig tilldragelse fick mig att chockera omgivningen med att ta ut några av dessa dagar som semester och inte i kontanter. Senaste gången det inträffade var när jag fyllde halvsekel för ganska många år sedan. 

De gulliga små (och stora) Djuren nere på Cirkusen får klara sig själva en liten stund.

Idag har därmed genomförts som en typisk vinterövningsdag inför kommande FIRE. En uppenbarelse som plötsligt kom över mig under pågående snöskottning.

Ber om ursäkt för bitvis stor detaljrikedom. Jag är tyvärr en detaljmänniska. Med undantag för ekonomiska investeringar. 

  

  • Vaknade 06.46. Låg och drog mig till 07.08. Klev opp och konstaterade -9°, vindstilla och strålande solsken. Några harar har levt rövare på tomten under natten, syns tydligt på spåren i snön. Även mindre tassavtryck, kanske en hermelin på jakt efter harstek. Normalt beteende i naturen.
  • Kändes lite svalt inomhus (+20°). Tände raskt en brasa i designkaminen med de stora glasytorna.
  • Åt min frukost bestående av 2 smörgåsar, fullkornsbröd med kvintupelt pålägg (kaviar, ost, ägg, tomat och rödlök), samt 1 stort glas juice därtill. Blev lite varmt bak ryggen från kaminens utstrålning. Drog ner spjället till hälften, maffig glöd i vedstapeln. 26° ute i hallen. Effektivt med vedeldat.
  • Kikade ut över havet. Låg aktivitet än så länge, men inom kort är skoter- och skidsäsongen i full gång. Isarna sägs vara särdeles förrädiska i år.
  • Kollade text-tv efter nattens nyheter. Inget enormt anmärkningsvärt. Tom Brady med sitt Tampa Bay Buccaneers tog sin 7e inteckning i Super Bowl. Gammal var äldst den här gången. Buccaneers (Sjörövare) behöver nog inte byta namn. Lite svamligt det där att inte få kalla sig Indians etc. Det är en lättkränkt värld vi lever i.
  • Drack halvlojt 4 koppar kaffe halvliggandes i hörnsoffan med klädsel av marinblått skinn. Såg samtidigt via chromecast första avsnittet av scifi serien "Raised by wolves".
  • Börsöppning. Kikade lite på Corem Preferens (att köpa) och H&M (att sälja). Inga nya utdelningar idag. Kanske några amerikaner imorgon , APD, TXN och BTI. Men troligtvis ytterligare någon dag bort. Bara i början av februari månad ännu och inte alltför långt kvar till 100% av utdelningarna februari 2020. Det har börjat bra.
  • På med utekläderna och ut i solskenet. Transporterade under 1,5 timmes tid med räven bort några kubikmeter hårt packad snö. Hugga kuber och ösa ut över slänten mot skogen. Härligt fysiskt arbete, havsutsikt, lagom lågintensivt i solskenet. Man känner sig uppfriskad efteråt.
  • Grannen, den lurifaxen, kom inglidandes med firmabilen en snabbis och lastade av lite pinaler. Många projekt på gång där. Jag har under åren gjort bort de flesta av mina egna större. Men staketet måste nog målas om till sommaren. Målartvätta först, det är ett otyg med det ytliga svartmöglet som syns så tydligt på vitt liggande funkisstaket (4st stora altaner/trädäck). Man är väl lagd åt det moderna hållet designmässigt. Allting byggt själv med mina egna händer. Det blir både bäst och billigast så.
  • Lunch. Palt (gjord under gårdagen) med stekt rimmat sidfläsk, smör och lingonsylt. Stort glas iskall standardmjölk. Skogshuggarmat.
  • Mera kaffe i soffan med avsnitt 2 av "Raised by wolves". Ridley Scott borgar för goda förutsättningar inom genren. Har inte bestämt mig ännu om det blir fortsätta titta igenom S1. Otroligt vilka möjligheter det finns nuförtiden till slentrianmässig underhållning via tv, padda och telefon. Mycket skräp som produceras. Man måste försöka vara lite kräsen, annars blir det för mycket bortkastad tid. "Chernobyl" såg jag nyligt alla 5 avsnitten, den var bra och lärorik. Har börjat på S1 av "Bosch". Där är juryn fortfarande oenig.
  • Börsen igen. Lade köp på Corem och sälj på Perssons Manufakturaffär. Återstår att se om det går till avslut.
  • Överväger att teckna mig för 12 månader med V Premium. 100 Kr/månad istället för 469. Special price only for me. Känns som ett bra erbjudande. Ska kolla om jag har råd med en sådan excess. Behöver jag fler tv-kanaler, filmer och serier att titta på ? Valfrihet är tidens signum. Men jag är ju för tusan en gammal kommunist. Skamligt beteende.
  • Började skriva ett blogginlägg om en alternativ FIRE-dag jämfört med det tidigare depressiva inlägget "En kos dagbok".
  • Det börjar nu skymma därute, klockan är i skrivande stund 15.47. Solnedgången över havsisen kommer att bli fantastiskt vacker.
  • Om mitt lokala gym hade varit öppet skulle jag nu åkt in dit och kört ett pass biceps/triceps tillsammans med alla de andra fortfarande förvärvsarbetande medborgarna. Det skulle nog inte synas dess mer utanpå mig om jag var en fri FIRE-människa eller fortfarande Cirkusanställd.


Men nu är gymmet alltså coronastängt. Så istället för träningspass kommer återstoden av dagen att förlöpa ungefär enligt nedan:


  • Ligger sporadiskt i sängen och läser en bok. Just nu en deckare av Inger Frimansson.
  • Gör en kvällsbrasa i kaminen.
  • En enkel middag, för att balansera upp skogshuggarutfodringen under lunchen. Kanske bara gröt och en macka.
  • Kollar börsen (även det sporadiskt), svensk och utländsk. Genomför mina inköp.
  • Kollar nyheter ett flertal gånger under kvällen, svenska och utländska kanaler. Gamla farbröder gör ofta så. Det märkte jag som barn på min farfar och morfar. Nu är jag där själv. Bryta den onda cirkeln ? Samtidigt känns det ofta som en bättre sysselsättning än att börja se på ännu en ny serie på HBO.
  • Frångår alla mina principer och kollar en serie på HBO 😱 
  • Duschar och lägger mig. Kollar runt på ekonomisidor och ekonomibloggar.
  • Släcker lampan 23.32. Om jag inte fastnat framför ett streamat serieavsnitt.  

Det som är lite skrämmande i sammanhanget är alltså att jag upplever detta som en ganska schysst och tänkbar FIRE-dag. Trots alla dess många inslag hämtade direkt från vilken godtycklig långvårdsavdelning (det hette så förr i tiden) som helst. 

Många människor skulle skjutit sig i pannan halvvägs genom dagen. 

Inget adrenalinpåslag, inga kickar överhuvudtaget. Ingen hacienda i Spanien, ingen pool i Thailand, ingen lägenhet på Rue des Jardins i Paris, inga vita sandstränder på Mauritius, inget pittoreskt hus i Provence med gamla gubbar som dricker pastis utanför Tapasseriet.

Jag börjar bli rädd på riktigt för mig själv. Måste söka hjälp.


73 de Northernlightsinvestment 

8 kommentarer:

  1. Det är just för att man nästan aldrig har sådana dagar som man uppskattar dem tror jag. Om några dagar när du tittat färdigt på den något pretantiösa serien och kanske påbörjat en ny så upptäcker du en ny slags tristess. En tristess som nog inte ens ett öppet gym kan åtgärda. Då får du bege dig ner till cirkusen igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lägg av !! Vi ska sluta jobba !! You and me both. Börja vänja dig vid tanken, du har minst 15 miljoner skäl....

      Radera
  2. Ibland behöver vi nog alla skolka lite, för att hinna Carpe Diem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske. Det skrämmande är att jag är så förnöjd med så lite. Kanske måste omvärdera "friheten". Den kanske representerar ett högt värde.

      Mitt 19 åriga jag skulle dock ge mig en smäll på käften:

      "Vakna gubbe !! It´s better to burn out...than slowly fade away..."

      Radera
  3. Med några förhoppningsaktier i portföljen får du uppleva hela känsloregistret! Spänning, ilska, flyktbeteende, besvikelse, eftertänksamhet, osv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte någon dum idé faktiskt Åttan !! Har själv varit inne på en lekportfölj med aktier som man uteslutande väljer pga att de har coola namn !! ;)

      Radera
    2. :) då rekommenderar jag Tattooed Chef Inc (TTCF)

      Radera
    3. Ganska bra, men en tatuerad kock känns lite väl mycket 1997 för mig.

      Läste imorse på text-tv att köpet av sexuella tjänster ökat kraftigt i storstäderna. Svårt att ragga brudar på krogen när krogen är stängd. Goes without saying.

      Nyss ramlade jag på nedanstående aktie. +44,42% senaste året och den senaste utdelningshöjningen låg på 12,5% !!

      Hooker Furniture Corp (HOFT).

      Den är klockren i rådande megatrend......

      Radera