lördag 1 februari 2020

INKÖP vecka 5 2020 och numeriska värden Januari 2020

Denna vecka genomfördes inget inköp i nytt innehav. Inköpen bestod endast av normala återinvesteringar samt påfyllning i befintliga innehav som ett resultat av plötsliga kursdippar, dvs lokala minpunkter uppstår som lämpar sig väl för inköp i avsikt att balansera fördelningen mellan ingående innehav i Northernlights Globalfond:

  • Pfizer (PFE)
  • 3M Co (MMM)
  • Metsä Board Oyj (METSB)
  • UPM-Kymmene Oyj (UPM)
  • Royal Dutch Shell (RDS)
  • LyondellBasell Industries (LYB)

Jag siktar långsiktigt mot en likaviktning för samtliga innehav. I dagsläget är variationen storleksordningen 0,2 - 1. Innehav som jag ägt länge, tex KO, JNJ och ABBV har en viktning på 1. Nyare innehav, tex UL, CCL och MMM har en viktning på 0,2-0,3.

Sakta men säkert bygger jag numera upp de enskilda innehaven när gynnsamt tillfälle uppstår. Nyckelordet är långsiktighet. Ibland uppstår inte gynnsamt tillfälle i städsegröna innehav, då är det bara att ändå följa sin strategi och krypa till korset oberoende av vad som måhända med teknikaliteten YOC. Man blir lätt sittande likt rådjuret i strålkastarskenet.

Det finns en stor mängd studier som visar att ett all-in scenario är att föredra avseende värdeökning. Eftersom jag själv är en metamorfos av vetenskap och humaniora delar jag den slutsatsen till fullo. Psykologiskt känns det ändå bättre att dela upp en stor investering i löpande delinvesteringar. Speciellt efter en 12 år lång bullish aktiemarknad. Trots nuvarande avsaknad av euforifas och kontinuerliga globala kvantitativa lättnader tror jag ändå inte att det kommer att vara annorlunda den här gången heller.

Andra numeriska värden  för Januari 2020 av betydelse för mig personligen:

Utdelningsökning +251%
Jag erhöll 251% mer som utdelning i form av kontanter under Januari 2020 jämfört med motsvarande månad 2019. Det är naturligtvis att betrakta som något av kuriosa eftersom jag under början av 2019 valde att inleda återtåget från en grad av likviditet på 90% och det tydligen innebar en ökning i innehav vilka delar ut under årets första månad. Helåret 2020 landar inte i närheten av 251% utdelningsökning. Det återkommer jag till i Januari 2021, den som lever får se.

Kroppsvikt 115,1 kg
En nedgång med -2,3 kg för månaden. Det ser jag tyvärr inte som något imponerande resultat eftersom det normalt brukar vara betydligt mer i början av en viktnedgång, -5 kg är inte ovanligt på en kalendermånad. Har inte riktigt kommit igång ännu motivationsmässigt.

Eftersom man måste ha någonting att skylla på (psykologiskt viktigt) så väljer jag att hänvisa till en stor mängd extraföreställningar nere på Cirkusen i kombination med försenade leveranser av Sill (Clupea harengus) vilket skapat oro bland Valrossar och Sjölejon vilka måste blidkas. Oro bland havslevande varelser utrustade med vassa tänder är inte att underskatta. Märk mina ord.

Sparkvot 77%
Inga konstigheter, helt normalt för mig. Blir lägre månader då elektricitet och studielån ska betalas. Snittet brukar ligga kring 70% för helår.

Grad av likviditet 74,7%
Kontinuerliga investeringar under inledningen av året har tagit mig fram till denna procentsats. Fortsättning följer v6 => v52 2020.

Direktavkastning Northernlights Globalfond 5,12%
Genomsnittlig ögonblicksbild för samtliga innehav. Målsättningen är att ligga kring 5%.

73 de Northernlightsinvestment




1 kommentar:

  1. LYB verkar klart intressant, tack för att du redogör dina köp

    SvaraRadera