lördag 8 februari 2020

INKÖP vecka 6 2020

Tyvärr ganska låg inköpsaktivitet denna vecka, vilka redovisas nedan. Det är inköp genomförda både beroende på kursdippar samt sedvanlig återinvestering av utdelningar. Ett helt nytt innehav har även tillkommit i Northernlights Globalfond.

Har försökt genomföra betydligt fler transaktioner än det faktiska utfallet visar. Man lägger bud som inte går igenom. "Mycket vill ha mer" och därmed hamnar jag i ett tillstånd av Snålheten bedrar Visheten. International Business Machines seglar här upp som en reminder under den sista tiden då jag flera gånger försökt dubbla mitt innehav utan att lyckas. Sen fick den luft under vingarna och flög iväg.

Det här är naturligtvis ur ett rationellt teoretiskt perspektiv bara trams, om 5 år spelar det ingen roll om du genomför ett inköp till 0,3 USD lägre kurs eller inte. Sedan är det tyvärr den där psykologiska aspekten som kommer in.

Börspsykologi, masspsykologi och vad som sker med hjärnorna i en kollektiv fårskock psykologiskt när någon i ena änden av hagen ropar "Vargen kommer !!" eller "Vi kan inte komma undan längre, alla reträttvägar är stängda !!"är viktigt att förstå.

Dock bör man även kontinuerligt öva sig på att själv agera fri från känslor visavi aktiemarknaderna och fårskocken. I alla fall om du vill envisas med innehav i individuella värdepapper istället för indexfonder.

Indexfonder, vill jag tillägga, är en oerhört bra metod. Kanske den allra bästa metoden för god nattsömn med extremt lågt behov av engagemang.

Jag önskar att jag var en känslokall dator av fabrikat IBM. Kan inte begripa hur vissa människor av för mig totalt outgrundliga anledningar hävdar att jag redan är det.

  • Prudential Financial Inc (PRU)
  • Williams-Sonoma Inc (WSM)
  • United Parcel Service Inc (UPS). Nytt innehav i Northernlights Globalfond i enlighet med tidigare upprättad SERVETTSKISS Q1 2020
  • Unilever PLC (UL)

73 de Northernlightsinvestment

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar