söndag 23 februari 2020

Retrospektiv : SÄLJ ALDRIG !!

Genom åren har jag praktiserat ganska många olika strategier.

För lite drygt 5 år sedan, när jag började blanda in individuella svenska och utländska innehav i den portfölj som då endast bestod av fonder, överrumplades jag av kraften och hastigheten i värdepappers upp- och nedgångar.

Egentligen borde jag inte alls ha överrumplats eftersom den första, och hittills enda, gången som jag tidigare handlat med aktier lyckades pricka in mer än en total kursdubblering av mina investerade medel under några få månaders exponering.

Till mitt minnes försvar var det mycket länge sedan nu, hösten 1993 i byggbolaget NCC och vinsten var ungefär samma summa som jag tog i studielån under den höstterminen. Det var den kvällen efter försäljning som jag tog taxi mellan nöjesetablissemangen som låg på mindre än 1 minuts gångavstånd från varandra i den norrländska kuststad som jag då bebodde.

Beakta här att jag redan då var en extremt frugal student, som momentant råkade drabbas av en släng av hybris. Men i just det där ögonblicket var jag nog i mitt sinne Kung Midas och allt jag rörde vid blev till Guld. Ungdomssynder som kunde ha slutat i total ruin men lyckligtvis inte gjorde det.

De hastiga nedgångarna nu för 5 år sedan var initialt lättare att hantera eftersom det ändå aldrig var aktuellt med att sälja och därmed förlora pengar. Men hur hanterar man som ålderstigen rookie en förvirrande situation då bankkonto ger ungefär försumbar avkastning när en enskild investering ger +20% på någon vecka för att därefter falla tillbaka till ett jämviktsläge.

Med min logik just då inrättar man en investeringsregel som lyder att man alltid säljer om någonting muy rapido stiger med låt oss säga just dessa 20%. Den siffran är för en någorlunda sansad äldre herre, utan Tesla- eller Fingerprintambitioner, en fantastisk utveckling. Tillämpad tillräckligt många gånger har man snart bytt ut merparten av sina innehav mot andra innehav. Köp och sälj och köp och sälj och köp och sälj och. Neverending closed loop.

Jag har i retrospektiv nu 5 år senare gjort en genomgång av alla mina dylika vinsthemtagningar i bolag (ca 30 st till antalet) som allmänt betraktas som långsiktiga, stora, svenska, stabila. Vilka dessutom ofta verkar på en global marknad. Min slutsats är att jag utifrån tidpunkten för den initiala investeringen i dagsläget skulle ligga på en positiv kursutveckling exklusive utdelningar mellan 25 - 125%.

För alla som inte accepterar mindre än årlig CAGR på +50% är denna ynkliga utveckling naturligtvis ingenting att satsa på. För mig med mina mer modesta krav på avkastning är det däremot den huvudsakliga anledningen till att jag under de senaste åren nu övergått till en strategi som förhoppningsvis, när den är fullständigt implementerad, bara består i kontinuerlig återinvestering av en kontinuerligt stigande kontant direktavkastning.

Det slutliga målet för mig personligen när, vid i dagsläget osäker tidpunkt, ackumulationsfasen är över är att kunna leva i frihet med hjälp av dessa kontanter.

73 de Northernlightsinvestment.

 

8 kommentarer:

  1. Har du förhoppningsbolag med eller bara stora stabila aktier?

    SvaraRadera
  2. Två Månadslöner: Du ser alla mina innehav till vänster på sidan.
    <= <= <=

    Jag gjorde exit till 95% mitten 2018 och har bara kvar en bevakningsportfölj med svenska innehav, i sammanhanget så liten att jag inte redovisar den. Däremot är planen att börja plocka in svenskt igen, men då i ISK där jag har innehaven här till vänster.

    Tack för din kommentar !!

    SvaraRadera
  3. En helt annan fråga. Har du premiumkonto på Seeking Alpha och anser du det värt pengarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  4. Tjena NLI!

    Du är ju väldigt duktig på skriva måste jag säga - Intressant är det också!
    Om jag får komma med 2 förslag så skulle dessa vara...

    1) Byt färg färg eller något på bloggen, den är lite svår/jobbig för ögonen att läsa nu
    2) Fixa länklista - trafiken ökar betydligt då.

    Om du vill tror jag att din blogg kan bli riktigt stor framöver då du verkar vara kompetent och som sagt extremt duktig på skriva! sen gillar jag att det är fler norrlänningar som engagerar sig haha Det behövs!

    Lycka till framöver, vi lär ju höras ett par gånger under resans gång misstänker jag :)

    SvaraRadera
  5. Divendify: Nej, jag har inte skaffat Premium. För den typ av analys jag gör (jag är mera intresserad av text än sifferexercis) har jag inte känt att det är nödvändigt.

    SvaraRadera
  6. drommaren: Tack så oerhört för din mycket vänliga kommentar !! Ge dig själv en klapp på axeln för att du idag gjorde en medmänniska glad !! Skriva och läsa har alltid (i alla fall förr för ca 30 år sedan) varit ett intresse. Läser gör jag iofs oerhört mycket fortfarande, kanske 150 böcker årligen förutom ekonomiska artiklar då.

    Jag har inte tänkt på att det kan vara otydligt att läsa, det är väl mer bara så att jag gillar sobra färger. Men jag ska experimentera lite, är bara orolig för att allt ska "försvinna". Är en total idiot när det gäller att editera/designa bloggar. Får ingenting att lyckas helt enkelt. Är chockad över att jag öht lyckats få till en lista med mina innehav. Jag menar det verkligen, jag är dum i huvet när det gäller dylikt. Fast i övriga livet anses jag nog inte dum i huvet, så det går kanske att lära sig.

    Vilka färger rekommenderar du ??
    Länklista...är det alltså typ "bloggar jag läser" ??

    Denna blogg startade jag mest bara för att tvinga mig själv att genomföra det jag planerat investeringsmässigt istället för att hamna i apati. Har gjort upp så många planer som inte realiserats men som i retrospektiv skulle ha varit mycket lyckade.

    Tack igen för ditt stöd till en imbecill bloggidiot !!

    SvaraRadera
  7. Haha jag gillar din kommentar.

    Nä, på riktigt, det var inget jag bara sa - det märks att du är jättebra på att skriva.

    När det gäller bloggande är jag egentligen inte rätt person att fråga - jag kan inget heller. Jag kör via en plattform som heter wordpress och då behöver man inte kunna särskilt mycket, lite pill är det men det mesta är logiskt. Men de flesta kör ju på blogger och verkar nöjda med det så det funkar också.

    Jag har bara tänkt några gånger när jag läser din blogg att jag tycker att det är jobbigt för ögonen på något sätt - men det kanske bara är jag?

    Länklista är ju det här du ser på sidan - alltså länkarna till andra bloggar. Blogger har en egen länklista men då jag själv inte kör med blogger så vet jag inte hur man gör.

    En som däremot gör det är Stefan Thelenius AKA Z2036 - han verkar vara en riktigt trevlig och hjälpsam person så fråga honom på hans blogg hur man lägger till en länklista så kommer han att försöka hjälpa dig!

    Lycka till framöver!

    SvaraRadera