lördag 22 februari 2020

INKÖP vecka 8 2020

Zip, nada, nichts, niente, ei ollenkaan, rien du tout. Ingenting alls.

Jag ligger finansiellt något före min tänkta investeringsplan och känslan av Happy Hour sprider sig i investerarkollektivet. Många, mig själv inräknad, utropar åter igen nya ATH på daglig basis. Avanza redogör för hur man ska implementera belåning i portföljen.

Personer i min närhet ökar sina förmögenheter allokerade till börsmarknaden med hundratusentals kronor i månaden. Det går inte längre att göra fel, vi är alla reinkarnerade Kung Midas. Allt vi rör vid blir till Guld. Läs berättelsen så inser vi hur otäckt det kan vara. Trots att allting blir till Guld så stiger även guldpriset (safe haven). Det ligger i luften, nånting är på gång. Som Ledin uttryckte saken.

Den ena dagen befinner sig Coronaviruset i remission för att nästa dag enligt uttalanden från direktoratet för WHO inom kort befinna sig i en okontrollerbar fas. Point of no return.

Med närmare 90 innehav och därtill ytterligare åtminstone 50 st på varierande sektorsorterade bevakningslistor uppstår naturligtvis kontinuerligt många köptillfällen. Jag återinvesterar (DRIP) dessutom alltid erhållna utdelningar. Men just denna vecka valde jag att ta en liten paus och begrunda läget. Nästa vecka tar vi nya tag.

Jag har en förkärlek för att alltid hjälpa de som är fallna till marken eller inte vet vilken väg de ska ta härnäst. Genom åren har det blivit många kurser och ledarskapsutbildningar, mycket bullshit-bingo har ofrivilligt genomlidits med semiutbrända överentusiastiska konsulter som bingoutropare:

  • Ständiga förbättringar... Kreativitet.... Teamkänsla... Kundfokus... Värdegrund... Det goda ledarskapet...
  • BINGO !!!

Men ibland fastnar någon klyscha eller aforism och blir till ett mantra som följer mig genom livet. Den om Katten och Alice som befinner sig i Underlandet och grunnar på ett rent fysiskt vägval lyder (fritt ur mitt ålderstigna minne) ungefär så här:

  • Alice: "Vilken väg ska jag ta ?"
  • Katten: "Vart ska du då ?"
  • Alice: "Jag vet inte vart jag ska"
  • Katten: "Då spelar det ingen roll vilken väg du tar"

Den är applicerbar på många människors liv. Månntro om Börsen vet vilken väg den ska ta under 2020. Jag har då inte den blekaste aning. Därför kommer jag att fortsätta investera kontinuerligt varje månad, och troligtvis varje vecka, för att minska min nuvarande likviditet som befinner sig på ungefärlig nivå 74%.

Mina värdepapper som just nu är fallna till marken den senaste tiden, mina dogs of Northernlights Globalfond, där jag dessutom inte anser mig vara fullinvesterad i enlighet med min ambition om likaviktning redovisar jag nedan. Det är alltså bland annat i dessa innehav som jag skulle ha fyllt på under veckan. Om inte micropausen inträffat.

  • Broadcom Inc (AVGO)
  • Kontoor Brands Inc (KTB)
  • Royal Dutch Shell (RDS.B)
  • Walgreens Boots Alliance Inc (WBA)
  • Consolidated Edison Inc (ED)
  • Carnival Corp (CCL)
  • Lazard Ltd (LAZ)
  • Pfizer (PFE)

73 de Northernlightsinvestment



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar