torsdag 10 februari 2022

Sparkvot (2 år)

Den så kallade Sparkvoten är ingenting som jag reflekterat över särdeles mycket genom livet. Det har rullat på av sig själv bara. Men för ungefär 5 år sedan ramlade jag över begreppet för första gången. Det var i samband med informationsinsamling kring FIRE-teori via den välkända 4% regeln. 

När jag lite översiktligt räknade på min sparkvot visade det i runda slängar, med nuvarande intäkter och utgifter, på en kvot kring 70%. Vilket enligt expertisen tydligen anses vara ett ganska högt värde. 

En högre sparkvot i vardagsekonomin leder teoretiskt till att man snabbare kan lämna arbetslivet bakom sig och anses därmed vara en viktig faktor i FIRE-teori. I min förenklade värld är sparkvot helt enkelt den procentuella andelen av den disponibla inkomsten (nettolön) som finns kvar när månadens utgifter (räkningar) är betalda.

En del räknar in utdelningar, amorteringar på lån och diverse annat i sparkvoten. Men det gör inte jag. I den där förenklade världen där jag envisas med att befinna mig kör jag bara med nettolön och räkningar under månaden.

Personligen har jag alltid haft lättare för att dra ned på utgiftssidan än att öka intäktssidan. Jag är tyvärr ganska fantasilös vad gäller olika former av side-hustles för att dra in extra pengar eller att sälja grejer på nätet. Då skänker jag hellre de där grejerna till Röda Barnen eller Rädda Korset.

Min kusligt rytmiska sparkvot, sedan jag för snart 2 år sedan började bokföra den månadsvis, ser ut enligt nedan. 




Sparkvot according to Northernlightsinvestment



I de här staplarna kan man naturligtvis grotta ner sig nå alldeles enormt. Det har jag inte gjort (ännu) men konstaterar att en del av den kusliga rytmiken består i att mitt studielån betalas var tredje månad (februari, maj, augusti, november) och månaden därefter kommer alltid kvartalsräkningen från Vattenfall.

Positivt i detta sammanhang att mitt studielån är enligt det gamla systemet (eftersom jag är så ålderstigen och gråhårig) vilket innebär att 4% procent av bruttolönen ska betalas fram till det år jag fyller 65. Därefter skrivs lånet av i sin helhet.

Det positiva består främst i att när man slutar lönearbeta och glider över i en FIRE-tillvaro minskar bruttolönen drastiskt. Goes without saying, åtminstone i min förenklade värld, vilken effekt det kommer att få på ovan uppräknade månader 👀 



73 de Northernlightsinvestment

8 kommentarer:

  1. Sparkvot är något jag aldrig reflekterat över innan jag av en händelse gled in i börsbloggsvärlden. Fortfarande inget jag beräknar för egen del utan konstaterar bara att pengar ligger och dräller på kontot i slutet av månaden trots att ny påfyllning skall in. För att inte riskera översvämning flyttas restlikvider över till börsen, som verkar kunna svälja allt jag kastar till den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så har det i princip alltid varit för mig oxå. Oberoende av inkomst. Sen började jag investera på börsen, och resten är historia. Jag kanske skulle ha börjat investera tidigare. Men det ordnade sig ändå mot slutet, åtminstone i det avseendet.

      Radera
    2. Exakt samma för mig, aldrig reflekterat över sparkvoten innan fire-resan tog vid och har aldrig orkat, velat eller behövt göra en budget. Nuförtiden beräknas som ni vet en massa kvoter men mest för att det är kul.

      Radera
    3. Det är en bra grundförutsättning om man upplever sin ekonomi på det sättet. Att det flyter på av sig själv utan budget. Jag upplever väl att jag fick en lite större förståelse kring min ekonomi när jag började kolla kvoten. Med min simpla metodik tar det bara 1 minut per månad i anspråk.

      Däremot tror jag att det finns väldigt många människor som skulle ha mycket stor nytta av att sätta siffrorna på pränt och reflektera över utfallet.

      Radera
  2. Ruggigt hög sparkvot! Jag och frugan snittar 45-50% lite beroende på hur räkningarna anländer (årsfakturor på hemförsäkring, barnförsäkring, elräkningar o.s.v.).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ändå väldigt bra kvot med 50%. Jag bor litet och med låg belåning vilket påverkar både el och ränta. Dessutom lagar jag all mat själv (sambon hjälper till ibland) från scratch och söker aktivt efter låga priser. Därtill simpla intressen som att träna på gym eller läsa en bok. Även matlagning och bakning kan räknas som intressen, men det tjänar man ju bara pengar på att ha som intresse. Med nuvarande jobb är intäkterna i dagsläget, iaf enligt min modesta måttstock, höga.

      Då blir det så där.

      Radera
    2. Jag lade in Er blogg i min lista. Inte sett Er blogg förr, ska läsa mer vid tillfälle.

      Såg att Ni länkar till mig :)

      Radera
  3. Vi försöker också laga så mycket mat som möjligt själva och framförallt ta med matlådor. Just matlådor tänkte jag skriva ett inlägg om inom en snar framtid, där finns det galet mycket pengar att spara :) Har precis börjat blogga så jag bockar och bugar för länken!

    SvaraRadera