lördag 26 februari 2022

Mellokyckling all-in-one 12 SEK

Det är Mellotider. 

Min bloggkollega Fumlan, och därtill även min egen sambo, noterar irriterat att flertalet manliga melloartister har anammat den numera vanliga mellotrenden att skrevtafsa sig själva under pågående mellouppträdande. Det blir sådär ibland med tilltagande ålder. Man begriper inte längre vad ungdomarna pysslar med. Jag har varit med om det själv.

Min sambo tex utförde härom dagen spontant en dans framför mig (i oskyldigt syfte enligt uppgift tydligen med avsikt att illustrera motsvarande förargelseväckande kvinnliga dans) med diverse blandad självtafsning på av tradition "känsliga" beröringspunkter. Jag ryckte mest på axlarna åt det hela. Inget man inte har sett förr vid min ålder 👀

Förra lördagen tror jag dock det var mindre Michael Jackson fasoner. Färre irriterade kommentarer hördes iallafall från den andra delen av hörnsoffan när jag som vanligt i lugn och ro satt i min hörna och läste transatlantiska ekonomibloggar. Vi avvaktar och ser hur det blir ikväll.



King of Pop&Crotch


Till middag förra lördagen inmundigades dock definitivt nedanstående snabba, enkla, smakfulla och billiga anrättning.


Mellokyckling all-in-one (5 portioner)

  • Skala 6st stora potatisar och skiva i ungefär 10 mm tjocka skivor. Bre ut i en långpanna, olja och krydda med tex örtsalt, peppar, chili, vitlökspulver och rosmarin. Rör om, tex med fingrarna, så att olja och kryddor fördelas jämnt.
  • Hopp in i mittenläge i 220 graders ugn ca 10 minuter.
  • Klipp 1 pkt (140 g) bacon ner i het panna. Finstrimla 2 mellanstora rödlökar samt 10 champinjoner och fös ner i pannan. Bryn hela alltet till viss knaprighet uppnås. Peppar, chili och mer örtkryddor (tex rosmarin, basilika, oregano, dragon).
  • Ta ut långpannan med pågående ugnsrostad potatis ur ugnen och fördela knaperstekt bacon, rödlök och champinjoner över (BRC). Rör om försiktigt från botten av pannan, tillse att potatisen inte tagit fast (det har en tendens att göra det ibland). 
  • Hopp in i ugnen med långpannan ytterligare ca 8 minuter.
  • Bryn i het stekpanna 900 g strimlad kycklingfilé. Jag körde med Eldorados frysta variant (som naturligtvis är upptinad först) för 40 Kr påsen inköpt tidigare under en realisation. Krydda med ungefär samma kryddblandning som för tidigare BRC. 
  • Brassa på kycklingfilén ordentligt i ca 10 minuter och låt det få den färg som är möjlig, inte alltid så lätt att få bra färg på skinnfri fryst kycklingfilé om man inte använder olika typer av BBQ sauce med sötma. Sötman gör att ytan karamelliserar.
  • Fiska upp filébitarna ur stekpannan och fördela i långpannan. Tillse att så lite vätska som möjligt medföljer.
  • Riv en gammal ostkant som ligger och skräpar i kylen (ca 1,5 dl) och strö över anrättningen.
  • In i ugnen ytterligare ca 10 minuter. Kör lite grill mot slutet om en gyllenbrun knaprig och smakrik yta önskas.
  • Jag serverade med en blandad grönsallad. Det blev ungefär 5-6 portioner inalles och portionskostnaden landar kring 12 Kr.  


Mellokyckling all-in-one kan serveras till Mello



73 de Northernlightsinvestment

4 kommentarer:

  1. Ha,ha... tolkade 12 sek som 12 sekunder och då jag hatar att laga mat tänkte jag att detta måste vara ett toppenrecept för mig! Men men... lite längre tid tog det tydligen men 12 svenska kronor är så billigt så jag kanske testar i alla fall :-)
    Mvh FBM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nää...12 sekunder...då får det allt bli att dricka yoghurt direkt från förpackningen ;) Tänk så olika det kan vara, själv älskar jag att laga mat. Men du älskar säkert att göra någonting som jag kanske hatar....

      Radera
  2. Det var en föredömlig show förra veckan, det må jag ändå säga i just det avseendet! Tycker nog att samtliga artister skulle passa bra i finrummet!

    Det lät som en mycket god melloanrättning, men jag som är såsofil undrar om ingen kall sås kunde passa till? Typ någon simpel Creme Fraiche/asiatisk sweet chili/pressad vitlök - historia? Trissar visserligen upp priset, men gifter sig med allt och alla... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men det hade jag oxå. Men glömde bort att tala om det, jag börjar bli lite senil. Det var en curry/sriracha naturell yoghurt historia med lite blandad kryddning sisådär på ett ungefär. Som vi husfruar slänger ihop i ett nafs...

      Radera