tisdag 8 februari 2022

Pizzadeg, tomatsås och en Capricciosa 12 SEK

Bläddrade idag på lunchen igenom det lokala annonsbladet och noterade att ICA denna vecka realiserar ett så kallat pizzakit (deg + tomatsås) för det facila priset 10 kr per kit. Inte alls någon dålig deal faktiskt om man vill köra hempizza istället för hämtpizza. 

Jag har den senaste tiden, av ren lathet och bekvämlighet givetvis, brukat nappa på dessa erbjudanden när det varit dags att leka pizzabagare i hemmaugnen med total avsaknad av invändig stenbeklädnad. Men det brukar trots allt bli ganska bra slutresultat.

Men senast det begav sig (förra helgen) så syntes inget aktuellt erbjudande till. Så då gjorde jag som man bör göra (och den notoriske bagaren Sparo naturligtvis alltid gör); egen deg och tomatsås.
 

Pizzadeg, tomatsås och en Capricciosa (4 portioner)

  • Pizzadeg: Värm 5 dl vatten (eller spola upp direkt från kranen, det gjorde jag) till ca 43 grader (jag kör med torrjäst därför lite högre temperatur). 
  • Därefter gjorde jag något lite okonventionellt (?) i och med att jag tillsatte ca 2 dl mjölk. Inbillar mig att det ger en lite större "fyllighet" och utökad smakdimension till denna i övrigt otroligt simpla deg. Så totalt ungefär 7 dl degvätska.
  • Blanda i 1 msk socker (för extra bra jäststart), 2 tsk salt och ca 0,5 dl olja. Rör om så att det beblandar sig med degvätskan.
  • Blanda 1 påse torrjäst med ca 3 dl vetemjöl. I mitt fall hade torrjästen bäst före datum september 2020. Men det gick bra ändå 👀 eftersom jag aldrig tror på sån där vilseledande information. För det har Mamma lärt mig.
  • Plocka fram degkrokarna till din elvisp och blanda i mjölet som spetsats med torrjäst. Fortsätt därefter med att hälla mjöl direkt ur påsen, under samtidig körning med degkrokarna, tills konsistensen blir lagom 👀 För mig blev det lite knappt en halv 2 kg påse när jag kände mig nöjd.   



Precis DÄR blev jag konsistenstillfredställd


  • Kroka ur krokarna och skrapa av all deg. Lossa försiktigt klumpen med lämplig slev från kanterna och och botten. Vält upp på lätt mjölat bakbord (diskbänk använde jag), vänd runt varsamt så att degklumpen blir täckt med mjöl.
  • Återplacera i degbunken, täck med kökshandduk och ställ på en lugn och fridfull plats så att jästen kan kopulera vildsint och genomföra sin magi.
  


Varsamt mjölad och redo för volymökning


  • Bered dig på väntan i åtminstone 75 minuter. Läs en bok, ta en promenad, köp en aktie i Axfood, kolla på ett avsnitt av Yellowstone men inled med att koka ihop en tomatsås.
  • Tomatsås: Öppna en tetra med passerade tomater (Eldorado från Willys körde jag med) och häll i lämplig kastrull. Slå på plattan, kläm i redigt med tomatpuré, lite ketchup för sötman. Pressa i 2 klyftor vitlök, salt, svartpeppar och torkade örtkryddor såsom till exempel basilika och oregano.
  • Puttra ihop under omrörning i några minuter och ställ på avsvalning. Klart.
  • Ungefär 3 pizzor räcker denna sats till. 



Tomatsås med vitlök och örtkryddor under avsvalning


  • Glänta på förlåten (dvs kökshandduken) och besiktiga om den alldeles för gamla uttjänta torrjästen trots allt har förmått göra sitt jobb tillfredställande. Förundras över slutresultatet.



Jästen har gjort sitt och nästan tredubblat volymen


  • Häll varsamt (hjälp till med sleven) ut degen på platsen där du tänker kavla ut din pizzabotten. Dela i 6 lika stora bitar. Lägg (luftigt) 5 av bitarna lätt mjölade i plastpåsar av lämplig storlek och låt dem jäsa vidare ytterligare ca 60 minuter innan du fryser in dina degbitar inför kommande framtida pizzafabrikation.
  • Frysa pizzadeg (!!?) Jomenvisst, det går alldeles utmärkt. Plocka fram när det är dags och lägg på mjölat fat för upptining någon timma. Frys även in överbliven tomatsås så har du färdigt egentillverkat pizzakit.
  • Capricciosa: Brassa igång ugnen på 225 grader. Kavla grundligt och tunt ut pizzadegen i alla möjliga riktningar så att den täcker din allra största ugnsplåt. Vänd några gånger under kavlingen och tillse att redskap och underlag hela tiden är lätt mjölat så fastnar det inte och orsakar vredesutbrott.
  • När du känner dig nöjd mjöla ovansidan ytterst lätt, vik ihop och för geschwint över till bakplåtspapper ovanpå plåten. Vik upp den utkavlade degen och centrera på plåten.
  • Bred ut tomatsåsen ovanpå pizzadegen.
  • Hacka och strimla upp dina favorittoppings. Jag körde som så ofta på fint strimlad kassler, rödlök, champinjoner, mozzarella och riven ost. Det blir typ ungefär lite åt Capricciosahållet.
  • Pynta efter bästa konstnärliga förmåga pizzan.



Någonting Capricciosaliknande redo för ugnen

  • Hopp in i ugnen mittenposition storleksordningen 15-18 minuter. Var lite vaksam mot slutet så att det inte blir för mycket färg.
  • Jag penslar kanten efteråt (brödpensel) med olja som jag kryddat med lite örtsalt och en gnutta peppar/vitlökspulver. Fast det, liksom så mycket annat i livet, är helt valfritt.
 


Någonting Capricciosaliknande efter en stund i ugnen


  • Kostnadsfördelningen blir sisådär 2 kr för pizzadegen, 3 kr för tomatsåsen och 35 kr för pizzatoppingen. Per pizza alltså. Så 40 kr för en hel grandios pizza.
  • Eftersom jag förvisso är stor på Jorden men ändå liten i maten (äldre människor har ju knappt styrfart på förbränningen) så blir det 4 portioner av detta och tillsammans med en blandad sallad landar det hela på ca 12 kr per portion.


73 de Northernlightsinvestment

6 kommentarer:

  1. River du inte en pizzasallad medan den gräddas? Hade nästan mest sett fram emot det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag finstrimlar pizzasallad med stora kökskniven. Ofta blandar jag även i till exempel riven morot och finstrimlad rödlök. Men den här gången hade jag en färdig sallad i kylen från tidigare. Fast med salladskål istället för vitkål, har bild på det oxå. Kanske tar och uppdaterar inlägget... :)

      Radera
    2. Den blir ju bäst när den får stå och dra i kylen några timmar, iaf med vitkål som är lite väl hårdsmält rå. Brukar riva den med osthyveln, funkar bra!

      Radera
  2. Det där ser ju riktigt gott ut! Man kanske skulle ta och prova någon gång? Man kanske rent av fastnar i pizzaträsket efter det :-)

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir inte så himla ofta ändå, säg 10 ggr per år som jag kör pizza. Egentligen borde man köra palt oftare, för det blir nog inte mer än 4 ggr per år. Mer arbetsmoment än pizza men rackarns mycket godare.

      Radera
  3. Jag tror aldrig att jag har provat palt men jag är ju från de södra delarna av Sverige. Det får jag sätta upp på min bucketlist :-)

    // PP

    SvaraRadera