fredag 4 juni 2021

Numeriska värden Maj 2021

Nedan redovisas några numeriska värden för Maj månad 2021 av stor betydelse för mig personligen. 

Sparkvot 58%
Ett utfall en bit under normalintervallet, som vanligtvis pendlar mellan 60-80% med årligt genomsnitt kring 70%. Diagrammet nedan visar det månatliga utfallet sedan Januari 2020.

Det mediokra utfallet just denna månad beror på att det sent omsider var dags att betala till kommunen en utökad byggrätt för min fastighet. En utökad byggrätt som innebär att jag nu kan bebygga dubbelt så mycket yta jämfört med tidigare.

Eftersom det var ett flertal fastigheter i området som nappade (förståndiga grannar) på ansökan så blev den faktiska kostnaden per fastighet relativt ringa. Framförallt så införlivas nu slutligen alla mina gamla svartbyggen utöver tidigare byggrätt under årens lopp i den nya byggrätten.

Det är Norrland, det är ett nästan laglöst land. Banjocountry.

Lite oroväckande att iaktta det nästan mekaniska återupprepandet månad efter månad i diagrammet nedan. Man kan lätt få intrycket att jag är en oerhört rutinbunden och gråtråkig människa utan några som helst lattjolajban tendenser. Å sån vill man ju inte vara hela livet.

Dags att göra något wild and crazy snart. Totalt out of character. Kanske till och med köpa något som inte är rabatterat med minst 30%. Fast det kanske är alldeles för extremt utflippat. 



Månatlig Sparkvot av disponibel inkomst sedan januari 2021.


Likviditet 30,9%
Det rullar på neråt enligt plan. Kassan minskar successivt och jag fortsätter med mina kontinuerliga omfattande investeringar under åtminstone det närmaste året. Vilket, om allt avlöper väl under senvåren 2022 innebär att jag kliver av från Cirkusen. 

Kassa är dåligt om det fortsätter uppåt enär kurserna ökar och initial yield därmed minskar simultant. Kassa är bra om det uppstår nya köplägen.



Kassautveckling för pensionsfonden Northernlights Globalfond.


Utdelningsökning +157% från 55st innehav
Även denna månad ett mycket bra utfall jämfört med motsvarande månad föregående år.

Det är fortfarande framförallt de svenska innehaven som bidrar med en mycket positiv effekt. Jag har genomfört omfattande inköp i inhemskt sedan marknaden trillade nedför Coronastupet.

Under 2020 inkom i princip ingenting nämnvärt från svenska innehav eftersom jag då inte direktägde inhemska aktier.

Men även om det inte gav mig några utdelningsintäkter under 2020 så fortsatte jag med min strategi vilket innefattade en övertygelse om att utdelningarna kommer återuppstå från de döda. Lazaruseffekten. Nu belönas jag rikligen för detta beslut.

Utdelningsökning YTD +145,5%
Ett mycket bra utfall än så länge. Ligger YTD långt före målet som är +50% för helåret 2021 jämfört med utdelningarna helåret 2020. 

Det är nu bara dagar kvar innan (erhållna + fastställda + förväntade) utdelningar är på nivå +50%. Allt efter det är ren bonus.

EDIT: Utdelningsökningen uppgår i dagsläget till +54% jämfört med helåret 2020.

Det är nog lite väl ambitiöst att hoppas på +100% utdelningsökning även detta år. Kanske det går att greja +75%. Jag fortsätter helt enkelt med min kontinuerliga reducering av kassan via inköp så får vi se var det landar Nyårsafton 2021.

Direktavkastning Northernlights Globalfond 3,84%
Något lågt för min personliga smak. Målet är att under 2021 genomföra inköp i pensionsfonden Northernlights Globalfond till en genomsnittlig direktavkastning om 4,5%.


FIRE Year One nivå 2,7 år (1,5 år investerat)
Min plan för FIRE är att leva det första frihetsåret av medel erhållna via utdelningar föregående år. Dvs, om jag väljer att hoppa av från Cirkusen och genomföra FIRE under till exempel nästa år 2022 så lever jag det året av utdelningarna från 2021. 2023 lever jag av utdelningarna erhållna under 2022 och så vidare och så vidare....

Eftersom jag ligger nära min FIRE exit (kan inträffa i princip när som helst under de kommande 13 månaderna) så har jag redan avsatt medel för det första året utan intäkter från lönearbete. Jag vill ju inte behöva vänta ett helt år om situationen inom min periodvis mycket kaotiska arbetslivssituation ytterligare förvärras. Då klipper jag navelsträngen direkt istället.

I dagsläget har jag därför 1,2 år av FIRE undanstoppat på ett räntebärande konto och därtill 1,5 år investerat i 5st fonder. Dessa fonder, tillsammans med samtliga övriga innehav, kan beskådas i spalten längst till vänster på denna sida.



73 de Northernlightsinvestment


4 kommentarer:

  1. Det är en trygg plan tror jag. Ska försöka åstadkomma nåt liknande, något annat räcker nog inte för att hålla oron stången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog en bra ambition att ligga åtminstone 1 år före avseende det som man skall leva av. Politik och annat gör att omständigheterna riskerar att förändras. För mig känns det som ett rimligt antagande/scenario.

      Radera
  2. Trygg plan som sagt. För mig blir det att jobba för länge om jag ska ha bälte, flytväst, hjälm och hängslen. Jag kommer att nöja mig med hängslen som det ser ut idag och ha en liten risk att stå med byxorna nere efter FIRE. Men det får man ta då (se över inkomster och utgifter).

    Menar alltså att jag 1. Kommer anta att jag får pension, 2. Att utdelningarna åtminstone delvis fortsätter komma även dåliga år.

    Senvåren 2022 är definitivt mindre än 1 år bort så nu är du nära. 3 månaders uppsägningstid (?) så får du lämna in lappen i början på 2022.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 3 månaders uppsägningstid ja, så siktar mot lämna in handlingarna någon gång mars-april. Om inte någon form av modifikation inträffar kring arbetssituationen. Är även inne på att kunna arbeta timmar på konsultativ basis inom mina specialområden. Men kring det har jag inte tänkt klart.

      Jag tror vi kommer att få pension och att utdelningar fortsätter trilla in även dåliga år. Både goda och dåliga år kommer att fortsätta komma framöver.

      Radera