söndag 7 mars 2021

Vegetariskt vecka 9 2021

Denna vecka blev det en snabb och mycket enkel vegetarisk vardagsvariant. Jag brukar köra olika variationer på just detta simpla tema när tid och energi är en bristvara. 

Det tar vanligtvis inte mycket mer än 35min (med parallellkörning av tillredningsaktiviteter) så har man snott ihop en laddning matlådor till lunch eller middag till 2 personer för hela arbetsveckan. 

Kan ätas med både bulgur, ris, potatis, pasta, mathavre, quinoa osv som kolhydratkälla.

Så här gjorde jag den här gången:

Vegetarisk wokpanna med kokosmjölk (10 port)

  1. Börja med rotfrukterna, i mitt fall 3st medelstora morötter och 3st lika stora palsternackor. Ansa och skär i mindre bitar. Bryn i wokpanna i olja/smör under sporadisk omrörning ca 8 minuter. Tag åt sidan. 
  2. Bryn i samma wokpanna 800g Anamma vegetarisk färs i olja/smör enligt anvisningarna på förpackningen, vilket föreskriver ca 14 min total tillagningstid. Krydda med salt, peppar, chili, ingefära, vitlök och blandade örtkryddor.
  3. Strimla 2 medelstora rödlökar, 10 champinjoner. Mata successivt ner i färswoken och fortsätt med den sporadiska omrörningen.
  4. Återplacera mot slutet av de uppmätta 14 minuternas tillagningstid rotfrukterna i wokpannan samt 200g grovhackad fryst broccoli (tina i varmt vatten före hackning). Rör om.
  5. Tillsätt 1 burk kokosmjölk och 2dl milda matlagningsgrädde (extrapris 5st för 25 SEK på ditt lokala Willys). Smaka av med några msk BBQ Sauce Original Smokey och några msk Oyster Sauce. Låt småputtra i ca 10 min.
  6. Jag serverade med Jasminris. Men det funkar alltså med olika typer av kolhydratkälla.
  7. Pris ca 9 SEK per portion.


Vardagsveggo. Gott, snabbt, enkelt, näringsrikt och billigt.


73 de Northernlightsinvestment

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar