torsdag 14 januari 2021

Vegetariskt vecka 2 2021

Den här bloggen startades i avsikt att tillse kontinuerlig investering (i ungefär 2,5 år) av ett stort kapital beläget vid sidlinjen. Det är min fasta tro att det vore mer berikande om kapitalet på olika sätt  investerades. 

Därför skriver jag kontinuerligt inlägg om mina genomförda inköp (och ibland försäljningar) i utdelande aktier, ETFer och fonder. Utan det självpåtagna tvånget att redovisa skulle jag troligtvis "somna in" och hamna i investeringsmässig passivitet. Bland annat beroende på hjärnspöken kring lämplig tidpunkt för investeringar eller finansmarknadernas generella nivåer.

Jag har numera även en ambition om att, till att börja med, hålla mig till en vegetarisk kosthållning i en tredjedel av min vardagliga spis. Det finns många fördelar med vegetarisk mat. Det är bland annat gott, näringsrikt, billigt, påstås vara klimatsmartare samt erbjuder något nytt och därmed en större variation för en människa som envisas med att kocka all sin mat själv. 

Inte för att mitt huvudsakliga mål i livet är att vara just klimatsmart. Sorry Greta. Men ett litet strå kan väl adderas till stacken.

Med vegetariskt menas här och framöver den så kallade lakto-ovo varianten. En smörklick kan även tänkas slinka med. Jag är föredetta kock och vet därmed for sure att smör kan man inte klara sig utan. Fanatism har aldrig varit min starka sida.

För att inte somna in i min vegetariska ambition, och istället välja den genom åren så väl upptrampade vägen genom det animaliska riket, ska veckornas vegetariska rätter nu tvångsmässigt redovisas. Därmed vidmakthålls förhoppningsvis ambitionen längre. Fan trot, vi ser hur länge det håller.

Vegetariskt vecka 2 2021 blev:

Vegetarisk lasagne (8 portioner).

  1. Fräs i olja ihop 400 g vegetarisk färs, 3 rivna morötter, 1 stor gul lök, 1 stor rödlök, 1 näve strimlade oliver, lite frysta wokgrönsaker som man hittar kvarglömda längst ner i frysen och 10 strimlade champinjoner. Krydda med salt, peppar, franska örter. Kom ihåg att finhacka lökarna 😊
  2. Tillsätt 600 ml krossade tomater, några riktigt rediga nyp tomatpurè, 1 tärning grönsaksbuljong. Småputtra i hemtrevligt gemyt tidsrymden 10 min.
  3.  Klappa raskt ihop en bechamelsås (googla eventuellt först) på total volym om 1 l standardmjölk. Bottenredning rekommenderas starkt samt att mjölken förvärms i mikron några minuter. Då är risken för bottenbränning obefintlig. Såsen tar ihop direkt.  
  4. Varva i insmord stor gratängform bechamelsås, lasagneplattor (jag använde både durumvete och bönlasagneplattor i en salig kompott) och den vegetariska färssåsen. Avsluta överst med ett varv bechamel.
  5. Typ 25 min i 225 graders ugn. Jag täckte ovansidan med lite ugnsfolie efter 17 min då färgen var optimal.
  6. Portionskostnad 12 SEK


Smaklig måltid !!

73 de Northernlightsinvestment

8 kommentarer:

  1. Låter supergott. Kanske dum fråga men menar du att färsen är: vegetarisk färs, 3 rivna morötter, 1 stor gul lök, 1 stor rödlök, 1 näve strimlade oliver, lite frysta wokgrönsaker?

    I övrigt håller jag med om varför blogga, man håller sig igång. Känner samma sak, annars hade nog även jag blivit mer passiv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Suck, jävla mobil. Så här skulle jag frågat:

      vegetarisk färs görs av:

      3 rivna morötter, 1 stor gul lök, 1 stor rödlök, 1 näve strimlade oliver, lite frysta wokgrönsaker

      Radera
    2. Nä...det är 400g vegetarisk sojafärs. I det här fallet var nog fabrikat Coop, men det finns naturligtvis även andra fabrikat. Anamma är ett fabrikat jag ofta använder, den finns nämligen frekvent på nedsatt pris på mitt Willys.

      När du brynt den vegetariska färsen ett tag tillsätter man de övriga ingredienserna, bland annat 3 rivna morötter, till det som ska "köttfärssås" i lasagnen. Sist krossade eller passerade tomater, och så får det puttra ihop (reducera) ett tag.

      Tack för kommentar Kalkyl och grattis till ditt ATH !!

      Radera
    3. Tack för förtydligandet, inte så van vid vegetarisk. Visste inte ens om sojafärs!...

      Ja kul med ath så länge det varar!

      Radera
    4. Du hittar vegetarisk färs i frysdisken.

      Radera
    5. Tack för det tipset också, nu slipper jag leta så mkt!

      Radera
  2. Tack för middagsinspiration! Jag tror att det får bli en lasagne här å, fast en spenatlasagne! Smart att förvärma mjölken, det ska jag prova!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lasagne är en klassisk allt-i-ett rätt i matlådan. Kan göras/smaksättas på så många sätt...kyckling, lax, svamp, veggofärs, spenat.

      Radera