lördag 23 januari 2021

Vegetariskt #2 vecka 3 2021

Min vegetariska satsning fortskrider. 

Veckans andra vegetariska kreation blev en snabbis som man river av på sisådär 35 minuter från start till mål med lite parallellkörning (man gör arbetsmoment samtidigt som något annat sköter sig själv på spisen) och, som det brukar stå skrivet i månget CV jag ögnat igenom genom åren, god förmåga att hålla några bollar i luften.

Så här gjorde jag:

Pastagratäng med svamp, zucchini och rotfrukter (8 portioner).

  1. Börja med att koka 500 g pasta enligt anvisningarna. I mitt fall blev det farfalle med koktid 11 min.
  2. Fräs i olja/smör 1 zucchini skuren i stavar och 1 stor grovt hackad rödlök. Het panna, rör om lite då och då. När zucchini/lök fått fin färg lägg över i lämplig gratängform. 
  3. Fräs därefter grovt riven  av medelstorlek 2 st morot, 2 st palsternacka samt likvärdig mängd rotselleri. Het panna, rör om lite då och då. Tillsätt, när rotfrukterna börjar mjukna och har fått färg, 12 strimlade champinjoner. Fortsätt fräsningen pss.
  4. Jag kryddade ovanstående med chili, ingefära, vitlök, svartpeppar, diverse örtkryddor av provencalskt ursprung. Rörde även i 4 msk överbliven tapenade (oliver, soltorkade tomater) samt 1 dl krämig turkisk yoghurt i pastan när den kokat färdigt.
  5. Häll över rotfrukter/svamp i gratängformen.
  6. Häll över pasta berikad med tapenade/yoghurt i gratängformen. Rör om hela alltet.
  7. Täck med ostskivor, simpel Edamer blev det för mig. In i mitten av den 225 grader varma ugnen i ca 15 min.
  8. Portionspris 7 SEK
Smaklig måltid.

Samtliga ingredienser i ovanstående beskrivning kan bytas ut mot någonting annat. Fast då blir det naturligtvis en helt annan maträtt. 😋

73 de Northernlightsinvestment

2 kommentarer:

  1. Skulle vilja ha i liter mer protein, även om osten är bra. Kanske lite puréade kikärtor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta kör jag en kesosallad till. Förra gången var det 1 frp hela kikärtor i pastagratängen. Satsar på 1/3 vegetariskt i min kosthållning så övriga måltider blir kyckling, fisk eller nötkött.

      41 år med styrkelyft i ett gym, då tänker man på proteinet :)

      Radera