söndag 31 januari 2021

Numeriska värden Januari 2021

Nedan redogörs i all enkelhet för några numeriska värden avseende Januari 2021. 


Sparkvot 72%
Motsvarande månad år 2020 var kvoten 77%. 

Har granskat räkenskaperna och finner att den groteska differensen består i stora utgifter för receptbelagd medicin just detta innevarande år. Det är inte lätt att bli gammal. 

Tyvärr inga andra extravaganser utöver då att jag unnade mig ett helrör Ileach över Jul- och Nyårsledigheten. Det är så mysigt att sitta i gungstolen hållandes en konjakskupa whisky och blicka in i de flämtande lågorna från designkaminen med sina stora glasytor. Samtidigt som snöstormen ryter utanför stugan. 

Kanske nästa år blir en självdestruktiv orgie i inköp av onödiga prylar. Den som lever får se, som min gamla Mamma alltid förnuftigt brukade konstatera.

Likviditet 43,6%
Motsvarande månad år 2020 var likviditeten 74,7%.

Det blev med andra ord trots allt en hel del genomförda investeringar föregående år. Med facit i hand borde nyinvesteringarna ha varit dubbla volymen. Nästa månad är det dock möjligt att jag önskar göra en pudel på det uttalandet. 

Allt kan hända på finansmarknaderna. Den som inte skriver under på det efter år 2020 är dum i huvet på riktigt. Själv är jag bara en pilkastande apa.

Utdelningsökning 91% från 51st innehav
Motsvarande månad år 2020 var utdelningsökningen 251% från 29st innehav.

Det var ändå en godkänd start på året. Målsättningen för helåret 2021 är +50% utdelningsökning. Det glädjer mig även med +91% i just Januari då det är en av mina svagaste utdelningsmånader samt att jag i ett tidigare inlägg konstaterade att insatser behövs för de svaga månaderna (Januari, Februari, Juli, Augusti).

Tydligen har föregående års massiva investeringar via slumpmässigt utfall medfört att det nu är 22st fler utdelande innehav i Januari 2021 jämfört med 2020.

Det hade jag alltså ingen aning om. Pilkastande apor är sällan särdeles medvetna om vad som sker i dess omgivningar eller vad effekterna av dess handlingar utmynnar i.

Ska bli spännande att följa slumpens fortsatta effekter under året.

Utdelningsökning YTD 91%
Eftersom bara en enda månad passerat så blir YTD samma lika som denna månad.

Hälsa och Livsstil
  • De periodiska 5:2 fastedagarna har pausats.
  • Den vegetariska kosthållningen har fått en rivstart och andelen lakto-ovo vegetarisk kost överskrider målsättningen som ligger på 1/3 av totalen. 
  • Lagar alltid all mat från scratch och använder mig av säsongens råvaror.
  • Cyklar eller går till och från min arbetsplats nere på Cirkusen. Särdeles spännande var det när termometern kl 06.30 på morgonen visade -29,2 grader. Då fick man trampa även i nerförsbackarna och bryta loss istapparna från ögonbrynen vid framkomst. 
  • Det lokala gymmet är stängt till följd av corona. Jag tränar hemma med hantlar (sk husmorsgymnastik) 2-3 ggr i veckan. Börjar ledsna, nu får de ta mig fan snart öppna igen.
  • Är i behov av ryggtransplantation. Blev glad när jag såg reportaget om dubbel handtransplantation. Då kan det inte vara långt kvar till ryggradstransplantation är ett faktum med tanke på att ryggar är mer okomplicerade än händer (?). 41 år av styrkelyft manifesterar sig nu i kroppsliga defekter.

Direktavkastning Northernlights Globalfond 4,05%
En ökning från föregående månads 3,96%. Det var glädjande eftersom det under lång tid varit en kontinuerligt minskande momentan direktavkastning. Till stor del beroende på att jag under året valt att gå in i nya värdepapper med lägre momentan direktavkastning men större årlig utdelningstillväxt.

Vilket även avspeglas i att momentan direktavkastning Januari 2020 var 5,12%.

Målsättningen för 2021 är att inköp i utdelande innehav ska över tid genomföras till i genomsnitt 4,5% direktavkastning. Vi får se om apan kan fixa det.

Samtliga innehav i pensionsfonden Northernlights Globalfond kan beskådas i vänster spalt på denna sida.

FIRE Year One nivå 2,2 år (0,8 år investerat)
Min avsikt är att År 1 av FIRE ska bekostas av redan tidigare fonderade medel så att jag därmed kan lägga kontantutdelningen på hög inför År 2 osv osv.

För närvarande innehåller min kapitalförsäkring för Fire Year One kapital som täcker 2,2 år av tomgångsleverne. 0,8 år av detta kapital är placerat i 5st utvalda fonder. Övrigt kapital om 1,4 år ligger på ett konto med 0,6% ränta.

Samtliga fonder för Fire Year One ses i vänster spalt på denna sida. 

Sammantagen utveckling för samtliga fonder sedan 18 November 2020 ses nedan. Vilket var det datum då jag började föra över kapital. Referenslinjen är en orättvis jämförelse visavi OMX 30. 







73 de Northernlightsinvestment

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar