lördag 27 augusti 2022

Kantarellpizza 20 SEK

En av mina kompisar rör sig mycket i skog och mark både ute på skärgårdsöar och fasta land. Plockar svamp, skjuter olika sorters djur och håller på å går an. Ibland blir det tydligen alldeles för mycket kantareller och jag fick ett erbjudande om att köpa lite av överskottet till kompispris. Så jag slog till.



Lyx ur naturens skafferi


Det mesta förvälldes och frystes in till kommande kantarellstuvningar, såser, små jävla kanapéer et cetera till Nyårsaftnar och andra högtider. Men de små babykantarellerna behöll jag som de var till något annat ändamål.

I brist på annat fick det bli en stor Kantarellpizza för ca 20 SEK/portion.


Den här gången blev mitt pizzabakande barnsligt enkelt eftersom jag redan hade de essentiella komponenterna deg och tomatsås i frysen efter mitt senaste pizzaäventyr i februari 2022 vilket går att läsa mer om i inlägget Pizzadeg, tomatsås och en Capricciosa 12 SEK.

  • Plocka fram fryst pizzadeg och dito tomatsås ur frysen några timmar innan det är dags att baka ut och dekorera med din valda topping. Det är så svårt att kavla ut djupfryst deg 👀
  • Riv ca 2dl hårdost (det blev Herrgårdsost för mig) samt 2dl mozzarella.
  • När degen tinat mjölas lämpligt underlag (diskbänk i mitt fall) och degen kavlas ut till önskvärd form. I mitt fall rundad med vissa inslag av konkavitet.
  • Värm ugnen till ca 225 graders temperatur. 
  • På med tomatsåsen med hjälp av en slev med rundad botten. Försök göra det lite artistiskt och flyhänt som en äkta pizzabagare. Se framför dig dammiga napolitanska gränder och Neapelbukten i fjärran.
  • Toppa med fint strimlad rökt skinka, fint strimlad rödlök och en redig mängd babykantareller. Överst den rivna hårdosten. mozzarella och en blandning av oregano/basilika.  



Färdigtoppad Kantarellpizza redo för ugnen

  • In med pizzan mitt i ugnen. Det brukar för mig ta 12-14 minuter att grädda den till lagom grad av färdigställande och kulör.
  • Ut med pizzan ur ugnen när du känner dig nöjd enligt ovanstående punkt.
  • Pensla kanterna på den heta pizzan med en blandning av rapsolja och lite örtsalt. Det har jag sett att man gör på en äkta pizzeria där kortterminalen alltid är ur funktion 👀



Pizza med lagom grad av färdigställande och kulör

  • Jag gjorde en råkostsallad på rödkål och morötter till min kantarellpizza. Dressing bestående av 2/3 olja och 1/3 äppelcidervinäger kryddad med salt, peppar och några stänk vitlökspulver.
  • Servera pizzan nygräddad.
 


En bit kantarellpizza med råkostsallad


Ha en fortsatt trevlig helg !! // Northernlightsinvestment

8 kommentarer:

  1. Oj så gott! Men nu tolkade jag det som att du inte förvällde just dessa kantareller. Behöver man inte det?

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut, riktigt finkrogspizza ju med både kantareller och penslade kanter (vad tråkigt att deras kortterminal aldrig verkar funka ju...). Förr höll jag på med en mängd "tricks" för att få till pizzorna inkl pensling av kanter men har slutat upp med sådant då det inte behövs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sådär, å alltid slut papper i kassamaskinen oxå. Så man kan inte få något kvitto heller....

      Radera