tisdag 13 april 2021

Vegetariskt vecka 15 2021

Så blev det slutligen dags att koka ihop någonting av det där filodegspaketet som legat i stasis i kylen några veckor. Det fick bli en helvegetarisk rätt den här gången.

Så här gjorde jag:

Vegetariska filodegsknyten (10 port) 

  1. Plocka fram paketet med filodeg och låt det ligga framme i rumstemperatur så blir arken följsammare. Öppna det dock inte, arken torkar fort och blir då svårare att hantera.
  2. Ansa 1 stor palsternacka och 3st morötter. Ungefär samma mängd av rotfrukterna. Ansträng dig och finstrimla det hela den här gången (sk tändsticksskärning). Blir en trivsammare fyllning på det viset. Annars lagar jag oftast maträtter som är något mer grovskurna, lite enklare "a la paysanne". Men inte just i den här anrättningen. Finstrimla även ca 3dl vitkål.
  3. Fräs i en wokpanna under sporadisk omrörning. Finhacka 1 rödlök och låt fräsa med. Total tillagningstid ca 7-8 minuter. Tag åt sidan och lägg på ett fat.
  4. Fräs i samma wokpanna vegetarisk färs enligt anvisningarna på förpackningen. Gärna Anamma sojafärs så gynnar du även mina aktier i det norska företaget Orkla och bidrar till mina framtida kontantutdelningar 😍. Finhacka 6 stora champinjoner och låt fräsa med sista 5 minuterna.
  5. Lägg tillbaka rotfrukter/rödlök. Smaka av med cayenne, peppar, salt, ingefära, oystersauce. Jag tog även lite Bulls Eye BBQ sauce bacon flavor för att få lite rökig touch.Var inte rädd för att ta i lite med kryddningen, det här är en asiatisk rätt som ska ta ut svängarna.
  6. Smält smör i mikron, blanda med rapsolja. Ta fram din brödpensel.
  7. Öppna filodegspaketet. Lägg ut ett ark på en skärbräda, vik det dubbelt. Pensla kanterna med smör och klicka på fyllning. Vik ihop från höger, från vänster och uppifrån. Pensla på mer smör på de nu synliga kanterna. Vik över och "rulla ihop" till ett knyte. Placera med skarven neråt på plåt med bakplåtspapper.
  8. Hantera alltid filodegen varsamt, den är lite skör. Arbeta därtill geschwint enär arken har en tendens att torka snabbt och då blir väldigt spröda. Alternativt täck med lätt fuktad kökshandduk. Jag är en 55-årig klumpig man med 52cm biceps, du är troligtvis både yngre och mer finlemmad. Så det här fixar du lätt !!
  9. Upprepa filodegsproceduren enligt ovan till dess att alla ark är använda. I mitt fall blev det 21st filodegsknyten.
  10. Pensla med smör, pudra eventuellt över lite sesamfrö om du råkar ha det hemma i ditt skafferi.
  11. Grädda i 150 graders ugn ca 10 minuter. Var lite vaksam så att det inte tar för mycket färg. Önskas mer färg, kör typ 30 sekunder med full grill på slutet.
  12. Servera med en blandad grönsallad. För ytterligare asiatisk touch blanda sweet chilisauce med oystersauce eller plum sauce och ringla över.
  13. Portionspris ca 10 SEK.


Det här är en lite meckig rätt med många arbetsmoment. Något mer komplicerad än min vanligtvis enkla och rättframma matlagning. Det erkänner jag direkt. Men om man hjälps åt lite med filodegsproceduren så är mycket vunnet.

Slutresultatet blir gudomligt frasiga och smakrika knyten med asiatisk touch.

Lycka till !!



Filodegsknyten med vegetarisk fyllning. Frasigt, nyttigt och gott !!



73 de Northernlightsinvestment

2 kommentarer:

  1. Ser grymt gott ut!
    Hur många krävs för att en ska bli mätt? Jag må vara liten på jorden, men desto större i maten. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt mätt för mig, kanske upp till 3 st. Men då är jag en nätt liten pjäs på närmare 120 kg. Så jag äter 2st, försöker bli lite mindre och lättare. Sambon tar 1 och muttrar "eftersom du tar 2st så kan jag ju inte äta lika många". Hon väger som halva jag. Kvinnlig logik ;)

      Glömde bort att jag oxå hade i strimlad vitkål samtidigt som jag wokade rotfrukterna. Så blir det lite extra krispigt. Men det mest klassiska i Asien är nog fläskfärs.

      De är godast nygjorda och krispiga. Degen mjuknar när de ligger i kylen i en bunke.

      Radera