måndag 1 juli 2024

Utdelningar Juni 2024

Sommaren och Semesterns allra första vecka är här. Denna måndag har ett lätt regn dragit in över min del av norra Norrlandskusten. Men det är välbehövligt, Odlingar och Människor lever inte av Sol allena. Sol har varit dominant faktor hittills denna sommar.

Sambon spontanköpte några tomatplantor av arbetskompis vilket fick bli ytterligare ett spontanköp av miniväxthus på Biltema. Tomater måste ha någonstans att bo. Det är faktiskt första gången som jag har tomater i huset vid havet. Mina föräldrar var annars pionjärer redan på 60-talet med tomat- och gurkväxthus uppe i Tornedalen. Det står omnämnt i inlägget Up Memory Lane när vi i Coronapandemins skugga gjorde en resa bakåt i tiden.

I övrigt har mina planerade inköp denna månad framförallt utgjorts av alkoholhaltiga drycker 👀. Denna min allra sista Semester tänkte jag faktiskt frångå min återhållsamma läggning och istället unna mig både det ena och det andra. En varm sommarkväll kan det bli en Gin & Tonic medans kvällens BBQ färdigställs. Eller varför inte en Martini Bianco on the Rocks i kvällssolen på bastualtanen. En kall öl efter det att gräsmattan har klippts kan det kanske bli. Möjligheterna är i det närmaste oändliga.

Partytältet, även det ett nytt inslag i trädgården, är rest på det år 2023 förlängda trädäcket. Så då vet ni var Sommarfesten blir att gå av stapeln år 2024 😎.



Planerna för Sommaren 2024 är fastslagna


Nu en rask redovisning av Juni månads arbetsbefriade inkomst, även benämnt kontantutdelningar. Denna månad var det 57 stycken individuella bolag, fonder och ETFer som bidrog till att säkra min framtida försörjning utan att jag behöver gå till jobbet.

  • Main Street Capital (Bonus), T. Rowe Price Group, Gilead Sciences, Principal Financial Group, Aktiespararna Direktavkastning B, iShares Core FTSE 100 UCITS ETF GBP (Dist), Franklin European Quality Dividend UCITS ETF, Shell ADR
  • Kontoor Brands, Dominion Energy, Manulife Financial, Stanley Black & Decker, NextEra Energy, McDonald´s, STAG Industrial, Slate Grocery REIT Unit, Whirlpool, Main Street Capital, Old Republic International, Realty Income REIT
  • PizzaPizza RoyaltyCorp, NorthWest Healthcare Properties REIT Investment Trust Unit, Consolidated Edison, Pfizer, XACT Sverige, Home Depot, Prudential Financial, RTX , Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preferred ETF
  • Austevoll Seafood, Walgreens Boots Alliance, Autoliv SDB, LyondellBasell Industries Nv A, Snap-On, Emerson Electric, Chevron, Target, Exxon Mobil, IBM, American Electric Power, Unilever, Amgen, JPM Global Equity Premium Income UCITS ETF - USD (Dist)
  • Yara International, Archer Daniels Midland, Johnson & Johnson, Aflac, The JM Smucker Company, Fortis, Enbridge, Wells Fargo, Canadian Utilities Ltd, Cibus Nordic Real Estate, Boston Pizza Royalties Income Fund Unit, Starbucks, Arbor Realty Trust


Utdelningarna minskade med 16,8% jämfört med motsvarande månad 2023. Anledningarna skrivs främst förändringar för Yara och Sampo. Det var årets andra månad med en sänkning men resterande 4 månader kompenserar bra.

Så här kan det bli ibland, speciellt nu när jag inte längre pumpar in kontanter på månatlig basis i pensionsfonden. Jag närmar mig uttagsfas med stormsteg och låter buffertkassan växa inför det nya okända som är på väg. 



Månatliga utdelningar 2019 - 2024


Det rullar på bra för helåret. Mitt mål är att öka med modesta 5,8% jämfört med 2023. Har det definitivt i kikarsiktet och när goda förhoppningar om att lyckas träffa rätt. Det viktigaste för mig, som nu bara har 2 månader kvar i Cirkusbranschen innan jag avslutar den delen av livet, är att uppnå finansiellt oberoende (FI) för året.
 


Årliga utdelningar 2017 - 2024


Frihetskvoten är en enkel jämförelse mellan den arbetsbefriade inkomsten (Utdelningar) och dina Utgifter. 

"Fri" i det här sammanhanget innebär alltså fri från att behöva gå till ett arbete för att kunna betala sina utgifter. Att vara självförsörjande. Man behöver naturligtvis inte sluta arbeta bara för att man har en frihetskvot på 1,0 eller därutöver. Men man har åtminstone möjligheten att göra det valet. Vilket är en frihet i sig. 

Min Frihetskvot landade på 2,29 för Juni månad 2024. Sett över det första halvåret (Januari - Juni) summerar frihetskvoten till 1,97. Det innebär alltså att jag erhållit nästan dubbelt så mycket Utdelningar från min pensionsfond jämfört med mina Utgifter.

Första halvåret är för mig betydligt bättre avseende frihetskvoten än det andra halvåret. Speciellt sedan jag expanderat den svenska och övriga nordiska delen av min pensionsfond. Det är de traditionella svennebananmånaderna Mars, April och Maj som ger den effekten. 

För helåret 2024 är mitt mål att uppnå en frihetskvot om 1,5.



Frihetskvot H1 och YTD




Vilka planer har du för Sommaren
och Semestern 2024 ??


// Northernlightsinvestment

16 kommentarer:

  1. Härliga bilder, för egen del blir det ren lättja denna sommaren. Glass, sol och bad och kanske, om lusten faller på, ett varv med gräsklipparen runt huset. Eller näe, den maskinen får nog vila de kommande veckorna. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att jobba lite fysiskt, har ett behov av att ta i lite emellanåt. 44 år på gymmet vet du, det sätter en del prägel. Sedan är jag mellan passen väldigt bra på att slappa oxå. Förstår inte riktigt människor, men vet att de finns, som inte kan sitta still utan hoppar upp ur stolen efter 2 minuter å letar efter ngt att göra. Mixen är bäst tycker jag.

      Gräset klipper jag väl sisådär var 7e - 10e dag nu den intensiva tillväxtperioden. Det tar lite drygt 1 timma att köra allt med klipparen, å så 15 minuter ca med grästrimmern.

      Ha en fin Sommar !!

      Radera
  2. Det är en smått brutal lista med utdelare du har. Själv har jag väl bara ett femtiotal aktier/fonder att hålla reda på och känner mig ändå stressad. Vi tänker iaf lika gällande inköp av alkoholhaltiga drycker. Sommaren ska ju avnjutas så blev runt 3k kr på systembolaget vid senaste rundan, men då är tanken att det ska räcka sommaren ut :).

    Här har semestern precis påbörjats och den har hittills spenderats med att klippa buskar och träd och relina (sätta ny gummilist) ett par fönster på huset. Blir nog minst en veckas "jobb" på huset innan man kan ta semester på riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle vara mer stressad med färre intäktskällor. Nä, portföljsammansättningen är inget som stressar mig. Den snarare lugnar.

      Det är bara roligt att ha lite att göra på hus och tomt. Idag har jag kokat Rabarber&Jordgubbs Sylt (5 burkar), lagat en Wokpanna, legat i sängen å läst. Nu skulle jag dra igång gräsklipparen precis men då kom sambon å sa att hon ville klippa. Så då hann jag svara på din kommentar.

      Skål på dig !!

      Radera
  3. Får man fråga ålder på dig? Tänker när börjar du ta ut pensioner?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Född -66. Så tjänstepension blir möjligt inom kort, ska bara kolla upp lite kring det och landa i en ny tillvaro. Får se vad det innebär.

      Den allmänna pensionen blir väl som tidigast från 64 år fyllda. Vad jag kan förstå. Har inte superkoll på allt det där med pensioner. Jag har fokuserat på att inte behöva någon pension...å så får det bli ren bonus istället 😁.

      Det gäller ju att vara vid liv vid pensionsuttagets början oxå 👀.

      Radera
  4. Planer? Det skrev du ju själv... sommarfest i Tornedalen såklart! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaaaa !! Eller iaf en bit längre ner längs kusten. Det ser jag fram emot 😁.

      Radera
  5. Var det inte nyligen sambon sjöng titta det snöar (med en skojig text)? Nu blev de sommar i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajjemen, du har helt rätt. Å jag skrev ett inlägg betitlat "Falsk Vår" när snösmältningen drog igång tidigt i April. Sedan blev det flera bakslag i form av Snöstorm och Kyla.

      Å till slut, när det väl drog igång på riktigt, så small det bara till. Å nu är Vi åter igen på väg mot mörkare tider !!

      😁

      Radera
  6. Det återstår då bara NÄR sommarfesten ska ske för att dina fans ska kunna glida in i partytältet med en drink i handen!

    När det gäller såna där dyra saker som inköp av bil och kanske någon åtgärd på huset som bara betalas ibland, hur hanterar du det i dina beräkningar? Periodisering eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fans ? Ja, det vore nånting det. När Cirkusen är slut så blir det nog stiltje på autografskrivandet. Tänk om jag får abstinens och blir botad från tennisarmbågen 😁.

      Partyt pågår kontinuerligt. Jag har Petra Marklund "Händerna mot himlen" å Simple Minds "Alive and kicking" å Tears for Fears "Everybody wants to rule the World" å Los Lobos "La Bamba" på closed loop slinga från stereon. Stereo ? Ja, det är sånt som äldre herrar spelar musik på. Före spotify alltså.

      Jag har en grandios buffertkassa i likvida medel som uppgår till 15% av min totala ekonomi. Därifrån kan bilar, båtar, skotrar, 4hjulingar, resor å fastighetsunderhåll fixas.

      Radera
  7. Låter härligt att bara sitta och håva in utdelningar... vet hur du känner dej ;)

    Frihetskvoten, är det inräknat allt som ni vill ha för att leva ett gott liv eller är det enbart de nödvändiga kostnaderna, ej inräknat t.ex. semesterresor, bilbyten och sånt? Täcker det in att ni båda ska sluta jobba, eller bara din lön?

    Vi har som bekant några år kvar, jag ska kämpa vidare med min sjukdom och min fru jobbar på i sitt jobb, fast till hösten endast på deltid. Räknar med att nå vårat mål om ca 6 år, beroende på hur giriga vi är... har lagt ribban högt om ca 70000 kr brutto varje månad i utdelningar då vi är relativt unga och har många år kvar, och vill kunna resa mycket. Prylar är vi inte intresserade av, men just resor kostar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frihetskvot 1,0 är bara standardiserat leverne årligen. Med alla Utgifter medtagna för det standardiserade levernet. Hyra, avgifter, transport, medlemskap, hushåll, energi, kläder etc, sjukvård, mediciner, underhåll av transport. Rubbet under året.

      Det är bara för mig, jag har inte heller några barn att ta hänsyn till. Min sambo är en på likartat sätt ekonomiskt sinnad kvinna med egna pengar.

      Sen har jag en stor buffertkassa på 2 årslöner netto (Cirkusen) alternativt ca 6 årsutgifter i dagsläget (se även svar till Anna från Skogen ovan) från vilken excesser kan hanteras. Nu är jag ju troligen betydligt äldre än Ni (på väg mot 60 med stormsteg) och känner mina behov å mig själv väl. Det lär väl mest handla om resor och möjligtvis ngn kapitalvara i form av leksak (bil, mc, vattenskoter, båt etc) framöver. Men troligtvis mest bara resor i ganska bekväm form 😁.

      Resor bekostar jag troligtvis till 100% via överskjutande frihetskvot (1,5 istället för behovet 1,0). Naturligtvis vet jag inte helt exakt hur allt kommer att bli. Man kan räkna i det oändliga, men i slutändan är det praktik som går före teori.

      Radera
  8. Not sure which looked better, the ytd freedom quotient near 2 or that bbq meal :)

    Good Luck with the tomato plants, nothing is better than a ripe tomato fresh off the vine. So much sweeter and tastier than what you get at a store.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Yes, I can imagine that. After all, you are a full-blooded American and that was a hamburger with fries in the picture.

      2.0 felt the best to me personally after all.

      Radera