söndag 7 juli 2024

Transaktioner Q2 2024

Snabb rapport från hängmattan.

Idag är det första riktiga tråkdagen på hela sommaren. Känns det som. Blåsigt, regnigt och 16 grader där ute. En dag som gjord för att röja och rensa i skogsbacken nedanför huset vid havet. Avvaktar lite bara, se om regnet upphör först 👀.

Under tiden lägger jag mig nog på sängen och läser ut den ena av de två böcker som jag lånade på biblioteket i fredags. Bara vanliga dussindeckare av den mer lättsmälta sorten. Mer av Jack Reachers machoäventyr bland annat.

Rensade bort några marktäckande enbuskar i förrgår, men det var alldeles för varmt i solskenet. Det är heltäckande klädsel som gäller där ute i skogen och efter en halvtimmas arbete är man genomblöt av svett. 

Vi passade på att grilla lite kyckling och köttiga korvar igår när prognosen indikerade kommande väderomslag. 

Fick ett infall att med yxan flisa loss lite enspån att bottna brikettkorgarna med innan de glödande briketterna hälls över. För extra röksmak på det grillade. Blev mycket lyckat och nu är planen att på något sätt tillvarata och finfördela en del av enveden när det torkat i höst. Med yxa för hand blir för arbetsamt. Kanske går att hyra en grovflismaskin.
 



Middag 6e Juli 2024


Köp och även en del Sälj har genomförts under årets andra kvartal (April, Maj och Juni). Jag fortsätter min successiva rensning i pensionsfonden. På kort tid märks inte så  mycket, men under ett kvartal av återinvesterade utdelningar, och omdisponerade säljlikvider, kan en riktning skönjas.

Den riktningen heter större andel av kontantutdelande Fonder och ETFer.


SÄLJ har under kvartalet genomförts i de individuella innehaven Flowers Foods, 3M, Solventum och Fastighetsbolaget Emilshus B.

KÖP har under kvartalet genomförts i de individuella innehaven Orkla, Aker BP, DNB Bank, NCC B, NP3 Fastigheter Pref, Dedicare B, Solid Försäkringsaktiebolag, Coor Service Management Holding, ING Groep NV och Mandatum.

KÖP har under kvartalet genomförts i dessa Fonder och ETFer: Aktiespararna Direktavkastning B (Dist), JPM Global Equity Premium Income UCITS ETF - USD (Dist), Handelsbanken USA Ind Crit B1 (Dist), Spiltan Aktiefond Investmentbolag, WisdomTree Europe Equity Income UCITS (Dist).


Fördelningen av det investerade kapitalet kryper sakta mot målet 80/20 avseende individuella innehav och Fonder/ETFer. Nu lite drygt 18% Fonder/ETFer.



Fördelning investerat kapital Northernlights Globalfond


Den sista tiden har ambitionsnivån avseende investeringar avtagit något. Min plan har varit att lägga in all tillgänglig sparkvot från Cirkusarbete i kontantutdelande Fonder och ETFer. En väldigt enkel no-brainer form av utdelningsinvestering alltså.

De senaste 2 månaderna har jag dock låtit sparkvoten åter igen gå in i buffertkassan. Jag har nu bara 1 kvartal kvar i arbetslivet (Q3) och därefter blir det något nytt. Osäkerheten kring det är nog den främsta anledningen till att jag nu inte gör det jag under Q1 sade att jag skulle göra.

Buffertkassan är därmed i dagsläget uppe på drygt 16% av totalen motsvarande 2 nettoårslöner eller nästan 6 årsutgifter.   



Fördelning totalt kapital Northernlights Globalfond


Bjuder även på en snabb titt på de i dagsläget största innehaven i pensionsfonden här nedanför. Betänk alltså att det finns ytterligare 221 stycken Aktier, Fonder och ETFer som inte är med i den listan 😄.



De 13 största innehaven i Northernlights Globalfond



Är Sommaren en lugn eller hektisk
börsperiod för dig !??


// Northernlightsinvestment

22 kommentarer:

  1. Grymt fin och säker portfölj men du har ju alldeles för mycket buffert kassa! Sätt in iaf hälften i Xact Norden och få lite utdelning för pengarna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har väntat ett tag nu på att någon ska säga just det 😄.

      Jag är osäker på vad som ska hända med buffertkassan under det närmaste året. Hittar jag inget roligt att slösa pengar på när arbetslivet tar slut nu under Q4 så finns det en reell möjlighet att en större del investeras.

      Tack för kommentar och reflektion !!

      Radera
    2. Jag tycker inte det är orimligt stor kassa och blir närmast orolig över alla råd att slänga in pengar på börsen för det är säkra 7% per år. 7%, eller kanske 6% är snittet på Stockholmsbörsen de senaste 100 åren och absolut inte garanterat de närmaste 10 åren.

      16% kassa jämfört med 5% kassa kostar under 1% i snittårsavkastning om man tror på en konstant 7% uppgång på börsen men ger också möjligheter att hoppa på fyndmöjligheter. Det är inte heller illa.

      Gör som du vill.

      Radera
    3. "Fullinvesterad" tänkte jag mig, för 2-3 år sedan, ligga kring en buffertkassa på 3-5% sisådär på ett ungefär. Sedan hände det en del grejer hälsomässigt, andra saker pausades men lön fortsatte ramla in. Det var bara jag som slutade investera sparkvoten i några år efter 2022. Så det fick åka in på bankkonto istället.

      Därefter har jag omdefinierat min syn på "fullinvesterad" och ser just nu inget problem med att ligga likvid med 16%. De närmaste kvartalen, året etc får utvisa om ngt behov uppstår utanför börsen som kräver kontanter.

      Om inte så kan jag åter tänka mig gå mot 5% kassa.

      Tack för din analytiska input !!

      Radera
  2. Jag går också mot mer utdelande fonder och ETF:er, för sinnesfridens skull. Så excelnörd jag är har jag ändå börjat tröttna på att uppdatera mitt monster-kalkylblad med aktiehistorik etc. De fonder/ETF:er du köpt senaste kvartalet har jag också, förutom Handelsbanken-fonden. Jag närmar mig 50/50 mellan aktier och fonder/ETF:er. Inte så att jag säljer aktier för att byta till fonder, men om jag av annan anledning säljer så sätter jag pengarna antingen i bufferten jag lever på eller i någon fond/ETF. Har blivit bränd på för många "fina" utdelningsaktier som visat sig inte vara så bra ändå. 2-3 surdegar ligger och skräpar i portföljen med 70-80 % förlust, men jag kan inte med att sälja dem även om jag borde tänka att värdet lika gärna kan gå upp i en annan aktie/fond som i den aktie som gått dåligt. Dumt, jag vet.
    Jag önskar dig en underbar sommar, det ska bli spännande att läsa om hur det blir när du slutligen checkar ut från cirkusen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Alice, å samma till dig !! En underbar sommar !!

      Oj vilken samstämmighet jag känner med ditt resonemang. Du sätter knivskarpa Ord på det som försiggår inne i mitt grånande huvud. Jag hade oxå ett jättekalkylark å google-finance å allt vad det heter för att följa olika grejer. Men har slutat uppdatera det och förlitar mig nu på de tjänster som erbjuds via Avanza. Blir inte exakt som jag vill ha det med branschtillhörighet etc, men det får duga.

      Ganska ofta, när jag säljer ngn individuell, så blir det istället byte till Fond eller ETF. Å det där med "fina" utdelningsaktier å "helsäkra kort att satsa på" ledde till slut fram till mitt raljerande men ack så sanningsenliga (tycker jag) inlägg om "219 Regeln". Hur törs du ha så många olika aktier, hur kan du hålla koll på det ? Jag vänder på det hela istället: Hur törs man ha mindre än 219 inkomstkällor ? 😄 😄.

      Kul att höra av dig Alice !! Uppdatera mig, hur länge har du varit RE nu ?

      Radera
  3. 1600 dagar i morgon! 😊 (Har en app som håller räkningen.)
    Jag uppdaterar visserligen fortfarande mitt stora kalkylblad, men har slopat några kolumner efter hand och det blir nog fler. Vet inte om jag kan/vill släppa det helt. Kalkylbladet var min ”snuttefilt” under de sista 3 åren på jobbet då jag mådde jättedåligt av stress. Jag fick en lyckokick varje gång jag kunde lägga till ett nyköp i kalkylbladet och se hur prognosen för framtida utdelningar växte och FIRE närmade sig. (Beroendevarning, absolut!) Nu vill jag förenkla och ”döstäda” både digitalt och bland fysiska prylar. Det går inte fort, dels är jag nostalgisk, dels har jag svårt att få UT grejerna jag ändå vill rensa ut. Jag kan inte slänga fullt användbara saker. Säljer ibland på Tradera men det tar lite för mycket tid och energi, men samtidigt är jag lite för snål för att bara skänka allt rakt av. Jag försöker hitta en balans där.

    Samtidigt har jag dåligt samvete för att jag inte tränar (väger 10-15 kg för mycket) för blir jag sjuk har inget av det andra någon betydelse. Jag tänker att jag borde prioritera 1. Hälsan, 2. Hemmet, 3. Hobbyn, men beter mig ofta som om ordningen var precis den omvända. När man egentligen har all tid i världen är det ändå rätt svårt att prioritera rätt, det som känns lustfyllt och lätt kommer gärna före det som är lite jobbigare, även om det jobbiga skulle skapa mer tillfredsställelse på sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men 1600 dagar, det är inte illa !! Du är inne på det 5e året med andra ord. Har du börjat plocka ut tjänstepension eller allmän pension ännu ?

      Det där är något som jag måste kolla upp mer i detalj, hur jag ska göra med tjänstepension till att börja med. Sedan får vi väl se om det finns någon allmän pension kvar det år jag fyller 64. Den som lever får se, det är väl även möjligt att det inte är ngt jag öht behöver bekymra mig över. Vilket även är den huvudsakliga anledningen till att jag nog vill plocka ut pensioner så raskt som möjligt.

      Så fantastiskt roligt att höra att du lyckades ta dig ifrån en så stressig tillvaro på jobbet med dåligt mående osv. Jag möter så många som har den situationen, blir förbannad över hur dåligt många företag hanterar sina anställda. Det är klart att det förvärras i dessa tider då företag ofta går på knäna ekonomiskt.

      Jag är glad över att jag via en massa bananskal och sparsamt leverne undvikit nu vid min ålder att personligen gå på knäna ekonomiskt.

      Jag håller oxå på att rensa just nu, i en sovstuga med papper/vykort/brev/fotografier å allmän bråte från 50-talet å framåt. Mitt eget, mina föräldrar, mina mor- och farföräldrar. Eldar upp det som rensas ut. Men det är jobbigt mentalt att riva och rensa i allt gammalt. Vill få iordning den ganska stora sovstugan (35 kvm) så att det kan bli träningsrum, hemmakontor eller ngt annat användbart.

      När jag blir RE så måste det nog till ett schema för veckans aktiviteter och disciplin att följa det. Annars är det för mig lätt hänt att skjuta upp till morgondagen.

      Ta tag i det du vet kommer vara långsiktigt bra för dig Alice !!

      Radera
    2. Nej, inga pensionsuttag än. Fyller 60 i höst och får inte ta ut tjänstepension förrän tidigast från 61 och allmän pension tidigast från 64. Mitt IPS-sparande hade jag kunnat ta ut från 55 men fick tipset att vänta till efter 67 för då skulle det bli lägre skatt, samt att ett IPS-konto tydligen har lite lägre schablonskatt än ISK/KF så det kan vara bra att behålla pengarna där så länge man har möjlighet. För närvarande klarar jag mig på aktieportföljen så det är lugnt.
      Jag borde nog också göra ett schema, ska göra det vilken dag som helst nu! 😁

      Radera
    3. OK, tror jag kunde börja plocka ut delar av min tjänstepension redan från 55 år. Jag lär väl bli iaf 59 när det blir att faktiskt börja. Sedan tror jag att det är ngn statlig tjänstepension, en liten skvätt bara, som det var senare startålder på. Men jag kan ha fel, det var några månader sedan jag kollade in på pensionssidorna. IPS var inget jag hoppade på när det var aktuellt.

      Det låter som att du har bra koll på läget. Bara fixa ett schema oxå så...😄

      Radera
  4. Jag är så dålig. Har ännu inte kommit mig för att läsa något om din husgud Jack Reacher. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hold your horses !! Reacher är ingen husgud, bara en lättsmält machoman. Lite som James Bond fast åt det slumpmässiga hållet och mera som en murbräcka å inga fancy paraplydrinkar.

      Skippa du Reacher med gott samvete.

      Radera
    2. Jag har också läst många Reacherromaner med stor behållning (lite besviken på kvaliteten de senaste åren), men jag förstår vad du menar med att man kan skippa dem. De är lite verklighetsflykt med förhoppningen om hur någon gör så att det blir lätt.

      Radera
    3. Har under de senaste 50+ åren läst all möjlig litteratur, tror det började med Pelle Svanslös 😄. Å så kurslitteratur, facklitteratur, psykologiska självhjälpsböcker, Guillou, Mankell å ditten å datten å allt vad det heter.

      Reacher är typ Pelle Svanslös för vuxna 😄. Det är väl bara Camilla Läckberg som jag får eksem under armarna av å därför går omvägar kring 😄.

      Radera
    4. Du har varnat mig förr, jag vet! Men du återkommer till honom då och då, vilket gör att mitt intresse växer... Och snart måste jag....

      Radera
    5. Nej men snälla, söta, lilla, rara. Gör inte det !! Du blir bara fast i en militär värld av amerikansk MP överlägsenhet, grov muskulatur, sniperanda, hyllande av långa karlar med stor bröstspännvidd, knäskålskrossning, påhittig knarksmuggling och nerläggande av damer på löpande band i halvsjaskiga hotellrum.

      Kittlande för damerna, jag vet. Men skippa Reacher.

      Radera
    6. grov muskulatur, [...] långa karlar med stor bröstspännvidd

      Uppenbart varför de valde Tom Cruise (eller om han valde sig själv) till dramatiseringen. Han är väl bara sådär 2-3 decimeter kortare än bok-Reacher. Det är ju inget alls.

      Radera
    7. 😄 Ja, det har jag garvat fler än en gång åt.....😄😄

      Radera
    8. Den nya Reacher i serien på Prime uppfyller alla krav/önskemål på längd, bröstspännvidd, och armmuskler ;) och kvinnorna är av den smarta sorten och kan slåss också.

      Radera
    9. Har sett en del klipp på youtube från den serien. Ja det där är en stor kille som väl är mer lik det som beskrivs än Tom Cruise. Tror inte jag har möjlighet att se Prime med mitt utbud, annars hade jag definitivt börjat kolla.

      Radera
  5. Som enveten index-kramare så blir det aldrig hektiskt :) men heller inte så förutsägbart som med utdelningsaktier!

    Men jag fick inspiration till att märka upp alla månader i mitt excelark som slutat på ATH och fick en smärre chock, dock en positiv sådan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Indexkramare via fonder är nog en bra taktik i längden. Sedan kan man ju krydda med lite extra branschspecifikt...Bygg, Tech, Healthcare etc...om man vill.

      Utdelningsaktier är inte alltid så förutsägbart, tvärtom kan det svänga rejält från år till år. En del ställer in utdelningar eller decimerar. Det är väl en stor anledning till att jag kör min diversifierade strategi. Det känns för vanskligt att satsa för stor andel ens i de kort som enligt konsensus är säkrast av alla. Även dessa drabbas av svarta svanar som sveper in över himlen.

      Jag brukar ju redovisa den graf som jag kallar "Totalen" ibland med både kassa och investerat sammanräknat. Även där är det ofta ATH varje månad. Det är långsiktighet som ger den effekten.

      Det är roligt att dokumentera i grafer och följa utvecklingen.

      Radera