tisdag 30 juli 2024

Hemester 2024

Min Hemester 2024, Semester på hemmaplan alltså, är slut för den här gången och faktiskt även för sista gången eftersom det om några månader är dags för mig att avsluta arbetslivet för gott. Nästa sommar, om jag lever, är ett enda långt sommarlov.

Hemester är sannerligen ingen ny företeelse för mig. Tror det var 1992 som jag senast reste någonstans längre bort under den norrländska sommaren.

Då var det 2 veckor till Mallorca Magaluf på en sista minuten i delat rum med okänd blivande rumskamrat i, enligt firma Vingresor, likvärdig ålder för bästa möjliga reseupplevelse. Vad gör man inte för att undvika en omtenta i Oorganisk Kemi 👀.

Den okända rumskamraten i lämplig ålder visade sig vara en 77-årig fd ICA-handlare från Småland med globetrotterambitioner, massor med historier i bagaget, kritvit hårman, oerhört extrovert levnadskonstnär och därtill med flytande spanska i registret. Själv var jag alltså 26 år och det blev oväntat en av mina trevligaste resor någonsin. ICA-handlaren drog till sig spanska flickor, bjöd på inträde till svindyr flamencoshow, tackade för sig och gick till sängs vid 23 och lämnade mig vid dukat bord 👀.



"Yes Sir, I can boogie"


Men nu var det inte den unge NLI`s eskapader detta skulle handla om utan året är 2024.

Som tidigare utlovat och helt enligt plan blev det 2024 en Hemester i Sus & Dus. Det norrländska kustvädret hjälpte nog till i hög grad, det är som att det havsnära läget i huset vid havet trycker undan molnen vilka ofta håller sig en bit bort vid horisonten. Längre inåt land.

En man i min ålder och med mitt tillstånd orkar inte med dess mer fysiskt arbete vid 25-27 graders ihållande värme. Knappt man orkas masa sig över gårdsplanen. 

Det gäller att bejaka fördelarna med nackdelarna här i livet. Bättre då att svalka sig med lämplig dekadent dryck, kost och aktivitet.



"Lämplig dekadent dryck 1"




"Lämplig dekadent dryck 2"




"Lämplig dekadent kost och dryck"




"Blåbärspaj är gott"




"Dekadent sommarlovsaktivitet"


Hemesterbörsen har varit dekadent även den med ideliga ATH under samtliga Juli månads veckor. Sånt där är naturligtvis helt stokastiskt och kan snabbt förändras. Men, för en enkel människa som jag med generellt låga existentiella krav, kommer det alltid upplevas som förunderligt att man kan ligga där i hängmattan med en GT fastklistrad i högerhanden i några veckor samtidigt som värdet på kontot ökar med ett halvårs Cirkuslön netto. Å till råga på allt får man en Hemesterlön utbetald från Cirkusen.

Förunderligt var ordet.




"Dekadent Hemesterbörs 2024"

 
Som alltid när allt är samma och likadant, till exempel vädret och sysselsättningen (eller snarare bristen på lämplig sysselsättning), en längre tid så ledsnar jag efter ett tag och vill göra något annat. Låt det åtminstone komma ett riktigt spöregn med åska och hagel så att luften tvättas ren, frisk och ny.

Därför känns det faktiskt ganska skönt nu när Hemestern är över, utföll lyckligt enligt plan och Vardagen är tillbaka med Cirkus tokigare än någonsin tidigare, gymhäng efter Cirkusen, hushållning och slut på dekadensen.

Dessa besynnerligt motstridiga känslor är naturligtvis någonting att fundera vidare över inför att arbetslivet snart tar slut. Jag inser att det krävs någon form av rudimentär planering, stringens och disciplin även i ett liv med överflöd av Tid.



Hur har din Hemester 
eller Semester varit ??


// Northernlightsinvestment

12 kommentarer:

  1. Härliga veckor låter det som :) Här är vi nu inne på 3:e veckan, och är en blandning av slapp hemma och slapp ute i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Härligt, härligt men farligt, farligt" minns jag att en snubbe sjöng en gång för längesedan. Men visst...det har varit bra. Å det kommer väl fortsätta på halvfart ett tag till om helgvädret blir bra.

      Tills barskåpet är tomt 😄.

      Radera
  2. Ha ha det där påminner om min hemester, som nu pågått åtskilliga månader. :-)

    Mycket fri tid är härligt, men samtidigt blir det ibland småtråkigt, så där ser jag en utmaning inför FIRE, det gäller att hitta vettiga saker att fylla dagarna med.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kommit på att det definitivt krävs en planering...åtminstone en bit in på den kommande uttänjda ledigheten. Jag klurar på att börja mäta saker och tabellredovisa i avsikt att peppa mig själv.

      För det är ju inte så att lämpliga aktiviteter saknas. Jag har ju 5 byggnader att ta hand om och budgetrenovera både in- och utvändigt. Någon hel remake med totalt utblåst kök, så som jag tänkte mig för 10 år sedan, har jag dock uteslutit.

      Färg och nya ytskikt/material kan göra mycket för slutresultatet och mina fastigheter är relativt funktionella/minimalistiska. Tror inte mitt liv skulle kännas bättre bara för att jag ändrar TOTALT på ALLT.

      Radera
  3. En roman på gång nu när du får ledigt? ”Den unge NLI’s eskapader”, eller det kanske bara räcker till en novell!

    Kan meddela att ”längre inåt land” var det lika soligt och ännu hetare i brist på havsbris. Semestern var hemester om man inkluderar grannlänet i irrfärderna. Känner mig faktiskt ovanligt utvilad (från jobbet) efter denna semester trots att den innehållit vissa stressmoment.

    Det måste vara en utmaning att få till rutiner när oändligt med tid finns, eller hur var det kom vi inte fram till i ett tidigare inlägg att det var brist på tid!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det räcker till en hel romansvit 😄. Bloggen är väl på väg att bli ett slags memoarer 😄.

      Jag tyckte inte heller det var särdeles tungt att återvända till kontorsstolen, iaf inte jämfört med många kollegor som har det mycket tungt i sitt återvändande. Så tungt att man nog bör överväga att byta jobb.

      Iofs kan det bero på att jag ju är på väg att sluta definitivt snart.

      Den tillgängliga tiden krymper, men i och med Retire Early får jag iaf 40 ytterligare timmar per vecka att fritt disponera. Å ja !! det kommer bli en utmaning. Får nog göra ett Fiskbensdiagram för att reda ut läget 😄.

      Radera
  4. Värst vad dekadenta vi har blivit. Har också ägnat mig åt en del dekadens, till badrumsvågens stora förskräckelse. Men snart börjar det nya livet, som det ju alltid gör i augusti och januari....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Badrumsvågen var mera förr i tiden, nu händer det inte så mycket (kanske 1-2 kg) under en månad av dekadens. Jag har blivit måttligare med åren. Om vi bortser från just Gin&Tonic, Norrlands Djup och Mariestads Old Ox just denna semester. Å det vill jag betona att det är just denna semester. Inte alltid.

      I Oktober börjar mitt nya liv. Hoppas jag.

      Radera
  5. Kul! Varför reser du inte oftare? Jag förstår att det är kul hemma, men det är ju kul att se något nytt då och då.Vi försöker resa en gång om året en liten stund. Annars älskar vi att vara hemma med. Vad ska dy sysselsätta dig med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja, nu menade jag ju resor under den norrländska (alternativt svenska) sommaren framförallt. Du har säkert hört någon säga att det är tokigt att resa utomlands när klimatet är som bäst och vackrast här hemma. Jag är numera en av dessa förespråkare.

      Under den norrländska Svartvintern har jag varit iväg några svängar under åren.

      Kanske är jag lite äldre än dig, som född i mitten på 60-talet, och har redan sett ganska mycket av Världen och Städer i Världen. Under 80-talet reste jag runt mycket, under 90-talet och i början av 00-talet blev det resor i tjänsten kors och tvärs över Europa då jag passade på att ta långhelg och se omgivningarna där jag befann mig.

      Jag ska sova länge på morgnarna, långfrukost, investera, träna, promenera, bygga, måla, resa, läsa, laga mat & baka, renovera några hus å kanske blogga lite.

      Till att börja med.

      Radera
  6. Hemester är underbart, speciellt när det varit sådant väder som vi haft senaste veckan (dvs soligt men inte allt för varmt). Mycket paj har det blivit (mest jordgubbar och rabarber då vi har det i odlingarna) och är det något man aldrig ska snåla in på så är det vaniljsåsen!

    Själv är jag dessvärre inte alls lika entusiastisk till att återgå till "vardagen" utan hade gärna levt á la semester året om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här uppe i kustlandet kring Luleå har det varit...ja jag vill påstå att det varit bra väder med dragning mot lite för varmt (25 grader i skuggan kl 10 på för middagen) för min smak. Jordgubbar och Rabarber har även vi, plockar och fryser in. Sambon plockar även hjortron, blåbär, hallon och om några veckor är det dags för lingon.

      Blåbär, äpple eller jordgubbspaj är mina personliga favoriter. Men det känns nästan lyxigt att köra jordgubbar i en paj. Mycket vaniljsås, jag håller definitivt med dig om det !!

      På mitt jobb är det mååånga som delar din uppfattning om att semestern är slut. Imorgon är det ännu fler.

      Radera