måndag 9 november 2020

Året som gick...

 ...för att aldrig vända åter.

Längst ner på sidan återpublicerar jag mitt allra första inlägg från lördag 9 november 2019. Det är dags för en kort rekapitulation.

Det har nu passerat ett år sedan jag för första gången i mitt liv började blogga. För 20 år sedan hade det nog inte varit min första gissning att det skulle beröra ämnet finansiella investeringar. Snarare något inom ämnesområdena Mat & Dryck, fysisk träning eller kanske akvarellmålning. Lars Lerin är en husgud för mig. 

Å andra sidan berör jag endast ibland just privatekonomi och investeringar här på bloggen.

Antalet läsare är få. Snittet ligger på 75st per dygn. Som mest 294st läsare under ett dygn, ett simpelt inlägg om mina inköp under vecka 13 2020. Totalt 87st inlägg har det hunnit bli. Den mesta trafiken till min sida kommer från Sparo, Myntaren, Investeringsundersköterskan, The Dividend Story och Z2036. Tack till Er.

Men just den där biten är faktiskt totalt oviktig för mig. Besöksstatistik. Jag skriver för min egen skull, ett slags memoarer, om det som faller mig in. Om sådant som jag är intresserad av. Tankar som kommer över en när man sitter i en vedeldad bastu och tittar ut över ett vredgat Hav. Eller i mörkret under Stjärnorna.

Oftast väldigt vardagliga saker som bidrar till ett frugalt leverne. Att bygga saker själv, att laga sin egen mat, att försöka hitta lyxen i det enkla. 

Kapitalvaror är inte min stora grej i livet. Undantaget naturligtvis en Harley Davidson Fatboy. Den köper jag troligtvis dagen efter beskedet om min egen nära förestående död. Saktmod och ett alltför utdraget reflekterande är tyvärr ett dominerande personlighetsdrag. Men jag försöker jobba bort det.

Ett sätt att jobba bort denna beslutsvånda är faktiskt genom denna blogg och den dokumentation av inköp och numeriska värden som detta bidrar till. Att tvinga mig själv att göra det som jag säger att jag ska göra. Investera kontinuerligt varje vecka. Accelerera investeringarna vid de tillfälliga sättningar som ALLTID uppstår. Gå min egen väg. Praktisera ett långsiktigt förhållningssätt.

Trots detta är jag fortfarande ca 53% likvid. För ett år sedan låg jag 80% likvid. Stora investeringar har genomförts under framförallt början av Coronaperioden.

Alla mina investeringar i enskilda innehav, fonder och ETFer sker numera i Kapitalförsäkring. Faktum är att jag nyligt öppnat en ny KF där mitt FIRE Year One kapital nu kommer att placeras. Ett stort framsteg från det nollräntekonto där de tidigare låg i dvala under ständig attack från inflationen.  

Ser överhuvudtaget ingen anledning till att ha något ISK. Jag tycker om att betala min schablonskatt successivt istället för en pulshöjande vidrig restskatt.

Då för ett år sedan var planen att återtåget till finansmarknaderna skulle ta totalt 3 år. Efter det fullinvesterad och med en portfölj som via kontantutdelning täcker mer än alla mina utgifter för det dagliga levernet och en del excess därutöver. I dagsläget ser det ut att gå något snabbare än beräknat. Snarare rör det sig om maximalt 1,5 år till exit.

Lev väl ! Jämför dig inte med andra ! Laga din egen mat ! Investera mellanskillnaden i Swedbank Robur Ny Teknik* !

73 de Northernlightsinvestment 

*För att bara nämna ett bra alternativ i den stora mängden av tänkbara investeringar.

lördag 9 november 2019

ONLINE

Den som väntar på IP-Only väntar aldrig för länge.

Det konstaterar jag i bjärt kontrast till all negativ kritik som redogjorts för medialt under de senaste åren. För plötsligt händer det och min tanke då för 4 år sedan, när kontrakt undertecknades, att "det kommer ändå aldrig att realiseras" kom på skam. Det är inte helt enkelt att gräva så många mil och åter mil genom norrländska stenåkrar och skogsmark. Måhända enklare genom Skånes mjuka mylla.

Så nu kom slutligen dagen då även en utsocknes ofrälse i ensligt belägen stuga tar klivet upp på den digitala Motorvägen och är numera ONLINE i vintermörkret via fiberoptisk kabel.

Som en liten bisyssla har jag under en tid nu investerat, i både ISK och KF, på aktie- och fondmarknaden. Successivt har fokus förskjutits mot framförallt varierande utdelande innehav på Kapitalförsäkring. Har därigenom skapat en egen avkastande Globalfond med en i dagsläget genomsnittlig direktavkastning om 4,96%.

De närmaste 3 åren är nu planen att investera hårt och återinvestera ännu hårdare, varvid Globalfonden vid utgången av 2022 via direktavkastning täcker betydligt mer än min personliga tomgångsekonomi.

Avser att skriva några rader ibland för att behålla disciplinen och stanna på vägen.

73 de Northernlightsinvestment

4 kommentarer:

  1. Jag håller med om anledningen till att skriva. Det är mest för och till mig själv jag skriver. Jag upptäckte alla dessa aktiebloggar väldigt sent i min sparanderesa och blev helt enkelt inspirerad av hur väldokumenterad deras resa verkade vara, till skillnad från min.

    SvaraRadera
  2. Det är ett himla bra verktyg att kunna skriva av sig och utrycka sina tankar för stunden. Att blicka tillbaka på gamla inlägg är superkul med.

    SvaraRadera
  3. Tack själv för alla inlägg innehållande intressanta betraktelser och inte minst en massa amerikanska aktieinnehav! :)

    SvaraRadera
  4. Kan bara instämma i syftet med att blogga, jag ser det som ett sätt att föra lite dagbok även om jag fortfarande antecknar en del i excel. Bloggen är mer lättillgänglig och det är enklare än att starta datorn för att öka motivationen genom att kolla igenom bokförda utdelningar och uppnådda mål.

    1.5 år till exit är ett väldigt nåbart mål ju!

    SvaraRadera