fredag 7 augusti 2020

Numeriska värden Juli 2020

Numeriska värden för Juli 2020 av betydelse för mig personligen:

Utdelningsökning +118%
Jag erhöll alltså 118% mer som utdelning i form av kontanter in på mitt konto under Juli 2020 jämfört med motsvarande månad 2019. Utdelningarna under Juli månad trillade in på mitt konto från 47 stycken värdepapper.

Effekten av utdelningssänkningar blev inte så blodig denna månad heller. Igen. Q3 utdelningsmässigt blir intressant att följa borta i de där förenade staterna där valkampanjer inom kort kommer att stå i fokus. Merparten av mina utdelningar trillar in från bolag i USA och Kanada. Den sjunkande USD kursen har inneburit att mina utdelningar reducerats med storleksordningen 10%. I den positiva vågskålen finner vi naturligtvis effekten att det blir en lägre inköpskostnad i USD papper.

I princip samtliga av mina svenska värdepapper är inköpta under år 2020. Dessa ger alltså ingen negativ effekt utdelningsmässigt trots sänkta eller slopade kontantutdelningar. Jag ägde helt enkelt inte dessa värdepapper under 2019 och mottog därmed ingen utdelning. Ergo ingen relativ effekt av reducerade eller inställda utdelningar. Däremot är det naturligtvis en viss missräkning att de inte genererar kapital.

Utdelningssänkningar kommer förhoppningsvis att vara av tillfällig karaktärSammanfattningsvis en bra utdelningsmånad.

Utdelningsökning YTD +141%
Jag har ett övergripande mål om att kunna nå 100% högre kontantutdelning under 2020 jämfört med föregående år 2019. Det är ett mål som jag infört nyligen, som en liten morot inför framtida investeringar. De senaste månaderna har jag upplevt en tilltagande optimism kring att kunna uppnå detta mål

I sammanhanget måste man komma ihåg att jag inte har någon lång erfarenhet kring tillämpningen av så kallad utdelningsinvestering. Jag är novis inom detta område. Därmed upplever jag ibland en osäkerhet kring validiteten i filosofin, den så kallade "snöbollseffekten" kring ackumulerande tillväxt av utdelningarna. 

I historiska diagram ser man lätt den teoretiska effekten av snöbollen i rullning. Men det är någonting helt annat att uppleva Miraklet med sina egna ögon. För att travestera Bladerunner 2049.

Naturligtvis är min, relativt sett, stora utdelningsökning YTD inte en effekt av organisk tillväxt. Merparten består i inpumpade finansiella medel. Portföljen har expanderats. Vid årets slut kommer det bli intressant att analysera organisk tillväxt i relevanta jämförbara innehav.

Avslutningsvis vill jag kring ämnet utdelningstillväxt ändå betona en känsla av att det trots allt (corona) i mitt personliga fall verkar finnas korrelation mellan teori och praktik. Känner en viss förvåning över att många investerare övergivit filosofin. Emellanåt måste det flaxa in denna typ av svarta Svanar över marknaden. Det är naturligtvis ingen kritik, bara en viss förvåning.
  
Kroppsvikt 109,8 kg
Befinner mig fortfarande fysiskt och mentalt någonstans väster om Azorerna. I det atlantiska stiltjebältet. Guppar i sakta mak omkring i en segelkajuta, doppar tårna i vattnet ibland, och inväntar nya passadvindar som ännu en gång ska föra mig bort mot Västindien. 

Mina ordinarie träningsanläggningar har stängt i avsikt att uppmuntra till social distansering. Obegripligt för mig personligen med tanke på min naturligt människofientliga läggning (tänk eremiterande tillvaro typ UNA-bombaren). Behövs i mitt fall inga förstärkta uppmaningar till ytterligare social distansering.

Semesterns träningsmässiga boot-camp hemmavid utmynnade i ett styrketräningspass per vecka. Övrig tid spenderades i neonblå foppatofflor med en paraplydrink i näven. Eller i ryggläge på sängen läsandes en bok. Det är iallafall min subjektiva upplevelse av det hela så här efteråt. Den maximala syreupptagningsförmågan ligger troligtvis inte på topp. 

Sparkvot 74%
Inte så mycket att tillägga. En ganska normal semestermånad i sparkvotshänseende för en människa som framlever sitt liv i stoiskt eremiterande frugal solitär. Köpte ingen vattenskoter denna sommar heller. Det fanns upplysningsvis inga kvar i butikerna. Kanske nästa år.

Grad av likviditet 56,7%
Stadigt sjunkande vilket även är planen. Den senaste tidens förvånansvärt långt utdragna rekyl har medfört att de investerade medlen naturligt har återtagit en del av sitt förlorade revir.

Med tanke på likviditeten är det min förhoppning att nedgången återkommer till finansmarknaderna och erbjuder ännu fler möjligheter till inköp i befintliga och nya innehav.

Däremot kommer jag nog inte att ha tillräckligt stark mage för att gå all-in de närmaste kvartalen. 20-25% av likviderna kommer troligtvis behållas som kassa till dess att en stabil vändning kan skönjas.

En viss ambivalens råder forfarande kring huruvida medlen i dagsläget ska investeras i raskare takt. Något som talar emot detta är att investeringsmålet för helåret 2020 redan är uppnått efter endast 5 månader. Ett coronavirus medförde att takten ökade kraftigt under framförallt Mars och April månad. Fortsätter med veckovisa inköp enligt den ursprungliga plan som inrättades i början på detta år.

Fortsätter med investeringar i utvalda fonder samt har påbörjat en ytterligare diversifiering genom ETFer. Upplevs som en avkopplande handling att för en tid lägga över ansvaret i någon annans händer. Det sitter en bulvan vid Roulettbordet numera.

Direktavkastning Northernlights Globalfond 4,67%
Genomsnittlig ögonblicksbild för samtliga innehav som ses i spalten till vänster här på sidan. Värderingarna har stigit under Juli månad i kombination med att många innehav nollat eller flyttat fram definitivt beslut kring sin utdelning.


73 de Northernlightsinvestment

2 kommentarer:

  1. Det är ju lite trist att SEK-utdelningarna lyser med sin frånvaro nu när kronan vunnit lite mark mot dollarn. Det kunde ju ha blivit lite fler USD-aktier per krona så att säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mer cash att återinvestera ska man inte ondgöra sig över.

      Radera