onsdag 1 juli 2020

Numeriska värden Juni 2020

Numeriska värden för Juni 2020 av betydelse för mig personligen:

Utdelningsökning +248%
Jag erhöll alltså 248% mer som utdelning i form av kontanter in på mitt konto under Juni 2020 jämfört med motsvarande månad 2019. Utdelningarna under Juni månad trillade in på mitt konto  från 52 stycken värdepapper.

Effekten av utdelningssänkningar blev inte så blodig denna månad heller. Men det är tyvärr något som jag definitivt förväntar mig under resten av året. Samtidigt är det ingenting som jag exakt följer eller har i någon utpräglad åtanke på vare sig kort eller lång sikt vid investeringar.

Den relativt blygsamma effekten beror framförallt på att de flesta av mina svenska innehav är inköpta under innevarande år då de framförallt under Mars månad föll till attraktiva inköpsnivåer. Jag ägde helt enkelt inte dessa värdepapper under 2019. Ergo ingen relativ effekt av reducerade eller inställda utdelningar. Däremot är det naturligtvis en viss missräkning att de inte genererar kapital.

Utdelningssänkningar kommer förhoppningsvis att vara av övergående karaktär. Jag undviker alltså INTE att genomföra ett inköp allena beroende på en reducerad utdelning om ett värdepapper enligt mig uppnår en attraktiv nivå för fortsatta inköp.

Sammanfattningsvis en mycket bra utdelningsmånad.
 
Utdelningsökning YTD +144%
Jag har ett övergripande mål om att kunna nå 100% högre kontantutdelning under 2020 jämfört med föregående år 2019. Det är ett mål som jag infört nyligen, som en liten morot inför framtida investeringar.Jag är fortsatt pessimistisk kring att kunna uppnå detta mål. Men denna månad något mer optimistisk än föregående dito. Alltid något som Bonden sa när han mjölkade Katten.
  
Kroppsvikt 109,8 kg
Befinner mig fysiskt och mentalt någonstans väster om Azorerna. I det atlantiska stiltjebältet. Guppar i sakta mak omkring i en segelkajuta, doppar tårna i vattnet ibland, och inväntar nya passadvindar som ännu en gång ska föra mig bort mot Västindien. 

Mina ordinarie träningsanläggningar har stängt i avsikt att uppmuntra till social distansering. Obegripligt för mig personligen med tanke på min naturligt människofientliga läggning (tänk eremiterande tillvaro typ UNA-bombaren). Behövs i mitt fall inga förstärkta uppmaningar till ytterligare social distansering.

Planerar ett träningsmässigt boot-camp hemmavid under semestern. Det är dock inte alltid man lyckas med tänkta planer.  

Sparkvot 69%
Inte så mycket att tillägga. En ganska normal månad i sparkvotshänseende.

Grad av likviditet 57,9%
Stadigt sjunkande vilket även är planen. Den senaste tidens förvånansvärt långt utdragna rekyl har medfört att de investerade medlen naturligt har återtagit en del av sitt förlorade revir.

Med tanke på likviditeten är det min förhoppning att nedgången återkommer till finansmarknaderna och erbjuder ännu fler möjligheter till inköp i befintliga och nya innehav.
 
Däremot kommer jag nog inte att ha tillräckligt stark mage för att gå all-in de närmaste kvartalen. 20-25% av likviderna kommer troligtvis behållas som kassa till dess att en stabil vändning kan skönjas.

En viss ambivalens råder kring huruvida medlen i dagsläget ska investeras i raskare takt. Något som talar emot detta är att investeringsmålet för helåret 2020 redan är uppnått efter endast 5 månader. Ett coronavirus medförde att takten ökade kraftigt under framförallt Mars och April månad. Fortsätter med veckovisa inköp enligt den ursprungliga plan som inrättades i början på detta år.

Fortsätter med investeringar i utvalda fonder samt har påbörjat en ytterligare diversifiering genom ETFer. Upplevs som en avkopplande handling att för en tid lägga över ansvaret i någon annans händer. Det sitter en bulvan vid Roulettbordet numera.
 
Direktavkastning Northernlights Globalfond 4,89%
Genomsnittlig ögonblicksbild för samtliga innehav som ses i spalten till vänster här på sidan. I princip identiskt värde jämfört med förra månadens 4,92. Värderingarna har stigit stadigt under hela Juni månad i kombination med att många innehav nollat eller flyttat fram definitivt beslut kring sin utdelning.

73 de Northernlightsinvestment

4 kommentarer:

  1. Hur ser det ut med din frihetskvot? Är friheten något som lockar herrn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ligger kring 0.5 just nu. Således med potential att överstiga 1.0 vid all-in med nuvarande DA. Alternativt runt 1.0 om jag väljer lite säkrare (vad är säkert egentligen ?) placeringar. Då tar jag öht ingen hänsyn till andra källor till framtida pensionsutbetalningar (orangea kuvertet, tjänstepension osv).

      Friheten lockar definitivt i dagsläget. Kan erkänna att jag befinner mig i en honungsfälla just nu. Något år till kan ge fler leksaker i framtiden (vattenskoter, custom MC osv).

      Jag är kluven till åt vilket håll jag ska gå. Glider med så länge arbetssituationen inte spårar ur fullständigt. Men det är nära ibland.

      Radera
    2. Du har ju verkligen friheten i sikte, här är det ca 0.2-0.3. Kan förstå att "one-more-year-syndrome" blir lockande när man ställer dem mot möjliga leksakern

      Radera