lördag 25 januari 2020

KÖP och SÄLJ vecka 4 2020

Nedanstående transaktioner har genomförts under vecka nr 4 2020 i min personliga Northernlightsinvestment Globalfond:

SÄLJ

Det tillhör ovanligheterna att jag säljer överhuvudtaget, anser mig numera efter att under åren ha provkört olika strategier vara en s.k. "buy and hold" alternativt "long only". Det passar sig ganska bra för en äldre distingerad herre vars mörkerseende, balans och reaktionsförmåga alltmer degenererar.

Investeringsmässigt kör jag alltså omkring iklädd keps i en Volvo XC60 och överlåter med varm hand BMW M5 och Porsche 911 Cabriolet till ungdomen. De som fortfarande har någonting kvar att bevisa. Däremot kan jag nog snart tänka mig en Harley Davidson Fat Boy, fransig läderjacka och ett par solbrillor. Inte heller det helt olikt en äldre distingerad herre. Future´s so Bright you gotta wear shades.

  • Aircastle Ltd (AYR) Under en tidsperiod i slutet av 2019 drog den iväg uppåt drygt 50% på uppköpsrykten och slutligen en avsiktsförklaring. Sedan har kursen legat parkerad och det upplevs vanskligt att genomföra återinvesteringar när man inte riktigt har inblick i vad som pågår och momentan yield blir låg efter en raketuppgång. Därför sålde jag av mitt innehav och flyttade över saldot till Inter Pipeline Ltd. Ramirent är ett annat tidigare innehav som jag nödgades avyttra av liknande anledning.

KÖP

  • Inter Pipeline Ltd (IPL) Investering i nytt innehav i enlighet med SERVETTSKISS Q1 2020.
  • Westrock Co (WRK) Återinvestering av erhållna utdelningar samt gängse påfyllning i ett redan befintligt innehav samt finns med på SERVETTSKISS Q1 2020.
  • Carnival Corp (CCL) Sedvanlig påfyllning i ett redan befintligt innehav pga kursdipp. Även med på SERVETTSKISS Q1 2020.
  • Prudential Financial Inc (PRU) Investering i nytt innehav i enlighet med SERVETTSKISS Q1 2020.
  • Exxon Mobil Corp (XOM) Återinvestering av erhållna utdelningar samt gängse påfyllning i ett redan befintligt innehav.
  • LyondellBasell Industries NV (LYB) Sedvanlig påfyllning i ett redan befintligt innehav pga kursdipp. Även med på SERVETTSKISS Q1 2020.
  • Wallgreens Boots Alliance Inc (WBA) Investering i nytt innehav i enlighet med SERVETTSKISS Q1 2020.
  • 3M Co (MMM) Investering i nytt innehav i enlighet med SERVETTSKISS Q1 2020.
  • CVS Health Corp (CVS) Sedvanlig påfyllning i ett redan befintligt innehav pga kursdipp.
  • Storebrand (STB) Gängse påfyllning i ett redan befintligt innehav.

En något mer intensiv handelsvecka den här gången. Alltid lika roligt när innehav i en portfölj huvudsakligen avsedd för att generera en stigande ström av kontanter plötsligt sjunker i värde och den momentana direktavkastningen samtidigt ökar i värde. Så att man även i framtiden ser fortsatta möjligheter till att kunna köpa mjölk på Willys.

Jag väljer att betrakta det som så att plötsligt en grådaskig sossemåndag när jag står upp från den bädd där natten tillbringats, efter en snabbsväng ut på toa, kommer ut i hallen och där ligger 2000 svenska kronor skattefritt och väntar på mig i ovikta hundralappar. Det är inte mindre än 20st av den sorten. Ligger skönt i handen.

Efter dessa transaktioner sjunker min grad av likviditet nu till 75,1% Inom kort ska jag även justera innehaven här till vänster.

<=  <=  <= Northernlightsinvestment Globalfond
<=  <=  <= Northernlightsinvestment Globalfond

73 de Northernlightsinvestment   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar