måndag 14 oktober 2024

Utdelningar September 2024

Mycket snabb avrapportering av den arbetsbefriade inkomsten (kontantutdelningar) för September 2024. Totalt 63 utdelande bolag och ETFer lämnade under månaden bidrag till min försörjning:

  • Main Street Capital, Boston Pizza Royalties Income Fund Unit, T. Rowe Price Group, Gilead Sciences, Principal Financial Group, Lockheed Martin, Great-West Lifeco Inc., iShares Core FTSE 100 UCITS ETF GBP (Dist)
  • Axfood, Franklin European Quality Dividend UCITS ETF, Shell ADR, Kontoor Brands, Autoliv SDB, Dominion Energy, BP Plc, Manulife Financial, Stanley Black & Decker, McDonald´s, Old Republic International 
  • Whirlpool, STAG Industrial, NextEra Energy, Slate Grocery REIT Unit, Consolidated Edison, Main Street Capital, Realty Income REIT, Pizza Pizza RoyaltyCorp, NorthWest Healthcare Properties REIT Investment Trust Unit
  • XACT Norden Högutdelande, Global X SuperDividend ETF, Global  X SuperIncome Preferred ETF, Home Depot, Walgreens Boots Alliance, Prudential Financial, Archer Daniels Midland, Rana Gruber, Johnson & Johnson 
  • Target, Snap-On, Chevron, Emerson Electric, Exxon Mobil, IBM, American Electric Power, JPM Global Equity Premium Income UCITS ETF - USD (dist), Amgen, Unilever, AstraZeneca, United Parcel Service, RTX
  • LyondellBasell Industries Nv A, Aflac, Fortis, The JM Smucker company, Enbridge, Wells Fargo, Canadian Utilities Ltd., Valero Energy, Pfizer, Boston Pizza Royalties Income Fund Unit, Starbucks, Arbor Realty Trust, Cibus Nordic Real Estate

För September 2024 noteras en minskning av kontantutdelningarna om -9,5% jämfört med motsvarande månad 2023. Förklaringarna skrivs huvudsakligen Valuta och den massiva Återbetalningen av källskatt (2020 - 2022) under 2023 vilken jag valde att smeta ut över samtliga månader 2023. Justerat för den engångseffekt som Avanzas nya källskattspolicy orsakade ses istället en ökning om +3%. 



Månatliga kontantutdelningar 2019 - 2024


Prognos för helåret 2024 YTD är snart ikapp totalen 2023 och jag har fortfarande goda förhoppningar om att kunna uppnå målet om +5,8% utdelningsökning när nyårsskumpan sprättas i December 2024.

Accelerationen för utdelningarna har saktat in under 2024. Det kommer sig av att jag under de två senaste åren (September 2022 - September 2024) prioriterat uppbyggnad av buffertkassa inför mitt nyligen genomförda avhopp från arbetslivet.



Årliga kontantutdelningar 2017 - 2024


Frihetskvoten för September månad landar på 1,16. Det kan översättas till att den arbetsbefriade inkomsten täckte alla mina utgifter för månaden till 100% och därutöver fick jag 16% som månadspeng att fritt disponera på valfritt lördagsgodis.

För helåret 2024 till och med September månad är Frihetskvoten 1,65. Mitt mål när Hummer och Oxfilé serveras på Nyårsafton 2024 är att Frihetskvoten ska summeras till 1,5.

Så jag behövde alltså inte gå till jobbet under September månad för att betala mina utgifter. Det är även den huvudsakliga anledningen till att September blev den sista månaden som jag gick till jobbet under reguljära former. Vad som händer framöver är höljt i dunkel.



Frihetskvot under år 2024 är 1,65 till och med September


Min epilog får bli att nuförtiden, efter alla dessa år, så rullar det på av sig själv per automatik. Inte bara under September. Pensionsfonden lever sitt eget brokiga liv och lämnar under tiden arbetsbefriade inkomster in på mitt konto som jag kan leva mitt stillsamma liv av. Ganska ofta inträffar en utdelningshöjning, mer sällan en utdelningssänkning. 

Då och då får ett av mina bolag i pensionsfonden en kraftig skjuts neråt kursmässigt, ibland blir det en dito skjuts uppåt. Diversifieringen i pensionsfonden är dock åt det grandiosa hållet så det är inte mycket som påverkar på ett flagrant vis vare sig på upp- eller nedsidan. Det är lite avgiftsbefriad utdelande indexfond över det hela, precis som min önskan alltid varit.

Den investerade delen av min pensionsfond aka Northernlights Globalfond innehåller i dagsläget 212 aktier, 13 ETFer och 9 fonder. Merparten kontantutdelande. 



Den investerade delen av Northernlights Globalfond 




Investerar du långsiktigt för att en förtida dag
kunna lämna arbetslivet !??


// Northernlightsinvestment

12 kommentarer:

  1. Var ju synd att du gick till jobbet i september. :-)

    Grattis till finfina siffror, jag har ju som bekant en något annorlunda filosofi när det gäller portföljinnehåll, men sådana här inlägg gör att jag kikar mer och mer på hur utdelningsinvestering skulle kunna fungera för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En personlig egenskap hos mig är att jag sällan diskriminerar något, respekterar människors olika val och inser att det finns många vägar för att nå fram till samma mål.

      De senaste åren har till exempel ETFer och utdelande fonder tagit en allt större andel av mina investerande medel. En ny delstrategi för mig kommer inom kort vara att investera mer i icke utdelande fonder och då låta dessa utgöra en uttalat investerad buffert att använda i varierande omfattning vid behov.

      Det är roligare att inkludera än att exkludera.

      Radera
  2. Nu har det ju inte gått mer än några veckor, så jag antar att du har slutlön, semesterersättning och annat som är på väg. Men vad är planen sedan? Kommer du att använda dig av bufferten och återinvestera utdelningarna, eller plocka ut utdelningarna och leva på dem? Behåller du en stor buffert för att kunna använda den om börsen får ett surt år eller två?

    Hoppas att du har en härlig ledig höst och att du uppdaterar om "livet efter jobbet" så att vi andra får något att drömma om :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en sista löneutbetalning om någon vecka men sedan är det slut. Eftersom jag blev uppsagd pga arbetsbrist har jag en inkomstbortfallsförsäkring som faller ut vid arbetslöshet. Så jag är för närvarande inskriven på Af och förblir nog där till dess att försäkringen är förbrukad.

      Nästa skede är då att aktivera mina tjänstepensioner och leva av dessa i kombination med kontantutdelningarna. Allt överskott, oklart hur stort det blir naturligtvis då det beror på vad jag väljer att göra med min tid, kommer att återinvesteras. Bufferten finns där som utjämnande faktor om det blir större utgifter som tex köp av kapitalvaror och liknande.

      Bufferten är måhända ngt stor i dagsläget med sina 6 årsutgifter. Så det är mkt möjligt att en del används vid större sättningar.

      Sista steget, om jag lever så länge, blir då vid ca 64 års ålder med kontantutdelningar, tjänstepension och även allmän pension. Så ser det ut i grova drag.

      Radera
  3. Den förtida dagen jag kan lämna arbetslivet kommer inte att vara för tidig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har (tyvärr) märkt att det där är en gängse uppfattning bland många av mina medmänniskor när jag nu mot slutet av mitt arbetsliv hamnat i samtal om just arbetsliv, frihet och möjligheter att gå från det ena till det andra.

      Det viktiga är att man påbörjar resan, tar det första steget.

      Jag brukar ibland citera ngn kinesisk (tror jag) filosof som uttryckte det som att "Även en 1000-mila resa börjar med det första steget".

      Radera
  4. Hej NLI! Vilka månadsutdelare har du?
    Vad kostar ditt liv per månad i snitt?
    Mvh Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan ! Jag håller inte reda på exakt vilka som är månadsutdelare, kvartaltsutdelare osv. Min avsikt är att "leva nästa år av innevarande års utdelningar". 2026 använder jag det som landade på kontot 2025 osv. Så frekvensen spelar då ingen roll öht.

      Du finner totala innehavslistan i vänster spalt. Jag noterar iaf MAIN, O, JGPI, Cibus, Slate Grocery, Pizza Pizza, Boston Pizza, 2st USA ETFer (Global X), NWH, STAG.... Kan ha missat någon.

      Jag är aldrig explicit med min ekonomi på det sätt du frågar om.

      Radera
  5. Himla spännande ! tack för rapporten.

    SvaraRadera
  6. Jag hinner ju inte riktigt lämna arbetslivet "tidigt" då jag började investera väldigt sent i livet. Eller ja...hade nog kanske ev klarat mig de här åren om jag slutat resa. Vilket dock inte är i planen :) istället så har den kostnaden ökat och kommer att öka framöver. Livets krydda. Det är dock ofattbart vad infallet att börja investera på börsen år 2019 har gjort för skillnad i min ekonomi. Just nu har jag ca 40 % av mina månatliga utgifter täckta av mina utdelningar. Än så länge använder jag dom inte utan återinvesterar men känslan att de finns där månad ut och månad in är sanslöst trevlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började oxå investera sent, på riktigt för att kunna lämna var det faktiskt 2019. Men sparsam har jag alltid varit så det fanns en grundplåt att starta med. Fast störst skillnad gjorde nog ändå 5 års jobb på Cirkusen med fokus på att investera allt överskott.

      Mina reskostnader kommer förhoppningsvis även att öka kraftigt framöver. Reste mkt i min ungdom, mer sporadiskt mot slutet. Numera ser jag mycket gott i att stanna hemma oxå i mitt hus vid havet.

      Jaha, du har oxå märkt skillnaden som det gör att börja investera på börsen 😀 😀.

      40 !! Det är ju oerhört bra !! Det är nog inte så många av våra medmänniskor som kan briljera med den situationen. Kämpa på, det går med tiden fortare och fortare. Ränta på ränta har jag hört att det heter 😀.

      Radera