lördag 19 oktober 2024

Transaktioner Q3 2024

Ännu ett kvartal har passerat i livet. 

Kanske kan den genomsnittliga medborgaren räkna med att få uppleva sisådär 330 kvartal. Men det gäller långt ifrån alla, det har jag smärtsamt noterat i min omgivning den senaste tiden. I mitt fall kommer det troligtvis bli betydligt färre. Det har jag papper på.

Investeringsmässigt ses än så länge inga större skillnader gentemot hur de senaste 9 kvartalen gestaltat sig. Jag fortsätter att återinvestera alla kontantutdelningar som strömmar in i min pensionsfond och alla andra former av intäkter går framförallt in i buffertkassan. 

En nyhet i sammanhanget lättrörliga kontanter är en nybyggd trestegsraket av räntebärande konton (bundet 3-6 månader => sparkonto => räkningskonto) i min gamla Storbank. Där kommer framtida intäkter, exklusive kontantutdelningar, deponeras inför framtida tillvaro utan Cirkusinkomst.

Transaktionslistan under Q3 2024, Juli - September, är inte särdeles lång. Eller spännande. Jag fortsätter göra det enkelt för mig själv genom att bygga upp positionerna främst i några kontantutdelande ETFer och fonder. När tillfälle uppstår kastar jag även in en slant fixed income i Fastighetssektorn vilken får antas gynnas av ett sjunkande ränteläge.

Ett sällsynt Sälj har även genomförts. Det blev ett för mig pga uppköp framtvingat avslut i Topdanmark då inget av de erbjudna alternativen kändes intressant. Händer ibland i den här branschen.    




Genomförda transaktioner under Q3 2024


För mig var Q3 2024 på många sätt ett kvartal av stora förändringar då jag i våras valde att initiera nedräkningen för min tid i Hamsterhjulet, dvs kliva av från den Cirkus där jag tillbringat åtminstone 9 timmar varje vardag i över 12 år (50 kvartal blev det till slut), och Q3 avslutades även med ett avslut från denna långvariga ibland stormiga och dysfunktionella relation.

Krasst ekonomiskt så resulterar det naturligtvis inom kort i en mycket stor förändring. När man bugande backat sig ut från manegen och ridån går ner för sista gången så upphör även den regelbundna lönechecken. Den lönecheck som i genomsnitt kunnat behållas ograverad till 70% sparkvot och under åren, ända fram till 2022, indirekt och sedermera väldigt direkt och avsiktligt pumpats in i min pensionsfond (inkubation 2019) med avsikt att just kunna lämna Cirkusen.

Det måste väl ändå vara hål i huvudet att lämna något med så gynnsamma sparförutsättningar ? Man kan naturligtvis fortsätta pumpa in kontanter i all oändlighet och se värdet på nedersta raden gå mot himmelska höjder. 

Nej, man kan ju inte det. De ändliga kvartalen tar slut förr eller senare och med tiden, när svängningarna på nedersta raden på daglig basis motsvarar en eller flera netto månadslöner, börjar det av och till kännas meningslöst att kasta in ännu fler marker på spelbordet. Det är måhända bättre att sopa ihop högen framför sig och casha ut.

Risken är kanske annars att Hamstrandet bara byter inriktning och man fastnar i en annan variant av Hamsterhjul.



  "Måste öka....bara 130 kvartal kvar....."



Vilka tankar har du kring
alla dina framtida kvartal ?


// Northernlightsinvestment

9 kommentarer:

  1. Håller med, det är lätt att fastna och tänka ett år till, sen ska jag….. Speciellt om man är trygghetsnarkoman och har kontrollbehov, vilket jag är och har.

    Någon gång måste man släppa taget om bassängkanten och se om man kan simma. Om det nu är vad man vill och har som målsättning.

    Själv trivs jag allt bättre nu när fas 3 i livet startat.
    Fas 1, väx upp och utbilda sig
    Fas 2, fortsätt att växa upp och jobba
    Fas 3, varva ner och njut av resultatet från fas 1 o 2.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har övningssimmat i några år nu, benspark med ett fast grepp om kanten. Verkligen dags att släppa bassängkanten. Ska börja med hundsim medelst stilla flytning på rygg. I ett senare skede kanske det blir crawl till och med 😀.

      Bra faser där !! Känner själv att jag måste låta det gå en tid för att det ska sjunka in hur fas3 ska gestalta sig. Alltså öva ännu en gång i livet 😀.

      Radera
  2. Ja det är en sak att planera för pensionering (snacka om det) och en annan sak att göra verklighet av det. Men nu är du ju där i alla fall :-)
    Jag skrev ett inlägg i juli om det där med fortsatt investering, post fire, och att jag var osäker på hur jag skulle göra? Det kanske sitter i muskelminnet att köpa varje månad och man vill fortsätta att skapa en större marginal men jag tror mest det kommer att handla om småslantar i mitt fall. Jag träffade en god gammal jobbarkompis, han hade väl avslutat jobbet ett år tidigare och han sa en bra sak när jag frågade om hans ekonomiska situation? -DU, det är nu man ska använda pengarna, inte fortsätta spara. Man kan ändå inte ta något med sig när man dör.
    Ja det var kloka ord jag tänkt på många gånger. Det var ingenting om att slösa o spendera men i vart fall inte fortsätta spara.

    Må väl,

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge jag har möjlighet till det så kommer jag nog att fortsätta återinvestera det jag kan i form av kontantutdelning som ramlar in. Sedan finns en påbörjad tanke om att göra ngt av buffertkassan, kanske omdefiniera en viss del av den och inte längre kalla mig för fullinvesterad. I dagsläget betraktar jag mig dock som fullinvesterad. Tid och händelseutveckling får utvisa vad som blir av alla dessa tankar.

      Jag satt en dag i förra veckan, på biblioteket, och pratade med en vän om att lära sig (mig) nya vanor nu på gamla dagar. De flesta brukar beklaga sig över hur svårt det är att spara pengar, att inte göra av med det som strömmar in i förväg. Jag måste inför min nya vardag lära mig att göra av med pengar.

      Radera
  3. Hallå NLI!
    Bäst att inte tänka för mycket på vad en kan få uppleva vad gäller antalet kvartal. NU har du redan dock lyckats plantera in 330 kvartal, och ja antagligen blir det färre än så.

    En fin situation för oss FIRE människor (kan ju inte skriva FIRE strävare till dig längre du ju lämnat den (o?)krattade cirkusmanegen nu och blivit din egen direktör) att återinvestera inkomna utdelningar! Det bygger på den där vitt omtalade snöbollen.

    Hål i huvudet självklart på ett sätt tänkt men på ett annat sätt ett genidrag. Ingen lever för evigt, den drogen ännu inte uppfunnen än. Gissar du är sådär 7-10 år äldre än mig så utcheckningen ifrån din cirkus verkar bra. Snart dags för mig också innan det blir för sent. Kan dra pluggen när som nu men mentalt inte där än och lär knega vidare ett bra tag till om inget drastiskt försämras.

    Ett bra skrivet stycke däremellan:
    Nej, man kan ju inte det... casha ut.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har nog många likheter du och jag, å minst lika många olikheter. Om man kastar in familj, barn som inte är utflugna, geografi, önskemål etc i ekvationen så finns där säkert fler obekanta faktorer i din livsekvation. Jag är själv med självförsörjande sambo, klar över var jag ska bo ett långt tag framöver om allt avlöper väl. Min ekvation består mest bara i att finjustera lite på detaljnivå för att bestämma mig över framtiden. Nog så svårt upplever jag detta.

      Till slut blev det att jag lämnade Cirkusen. Ett tag såg det mörkt ut och slutet har varit drygt med alla negativa händelser de sista åren. Men nu är jag loss från allt det iaf.

      Radera
  4. Nej det tjänar inget till att vara rikast på kyrkogården.

    Om de framtida kvartalen tänker jag som jag ibland gjort när jag blickat bakåt och det varit ovanligt händelserikt på minusfronten; att vilken tur att man inte visste vad som skulle hända för då kanske man inte orkat med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar gena över kyrkogårdar bland på mina nypåkomna vandringar längs stadens gator. Ser på gravstenarna och funderar över hur deras liv gestaltade sig...alla dessa Hilma, Petter, Oskar, Kristina och Svea. Å alla andra oxå.

      Facit kan vara både positivt och negativt. Ändå önskar vi oss så ofta att kunna glänta på framtidens förlåt.

      Radera
  5. Intressant inlägg som vanligt, nu börjar vi bli ganska många som mer eller mindre släppt taget om bassängkanten. :-)

    SvaraRadera