torsdag 3 oktober 2024

Första dagen

Så här gestaltade sig min första dag (2024-10-01) då jag inte behövde gå till Cirkusen.

Sover en timma längre än brukligt den sista tiden, står opp och kör en standardfrukost A1 på två mackor hembakt bröd med trippelpålägg och ett glas juice. 6 koppar kaffe, som brukligt under många år nu 👀, i soffan framför kanalernas morgontv-program. Zappar lite fram och tillbaka, mest krig och elände i vår Värld av årgång 2024. Men fint höstväder utlovas i Norrland som kompensation.



Krig, vad är det bra för ?


Naturskyddsföreningen ordförande är på plats i tv4-studion och förespråkar, iklädd en av sin gamla Mammas avlagda broderade toppar från förr i tiden, att alla Världens invånare ska köpa max 5 klädesplagg årligen och att våra persedlar därtill ska ha en livscykel om 15 år. Jag gör ett snabbt överslag i huvudet och inser att jag definitivt inte personligen bidrar till negativa miljökonsekvenser enligt den måttstocken. Kanske trots allt med gott samvete kan testa gränserna genom att köpa en ny 4-hjuling. Fast då blir det säkert nya måttstockar att ta hänsyn till.



Istället för nya kläder stup i kvarten ?


Loggar in på nätbanken, sammanställer de månadsvisa uppgifterna. Konstaterar att av någon bisarr anledning sammanfaller min exit efter ett halvårs uppsägningstid från arbetslivet med en längre tid av nya ATH och så även den allra sista dagen. Nåväl, Marknaden brukar ju såklart diskontera negativa händelser. Fast det börjar nog kännas övertrasserat på diskonteringskontot nu för en tid framöver. Verkligheten springer ikapp, om någonting är för bra för att vara sant så är det oftast inte sant.



Det går diskonterat bra nu


Loggar ut och tar en promenad. 8 grader varmt, handskar på men missade tyvärr mössan för det blåser en del. Tomma lador behöver inga tak. Går längs stadens gator i sakta mak, ingen brådska någonstans. Genar inte ens i korsningarna för att ta mig snabbare fram utan hälsar laglydigt på Herr Gåman. Fast det heter kanske inte så längre, nuförtiden ska det väl vara ett könsneutralt pronomen. Jag är född på 60-talet och lever vidare i det förgångna. 

Med jämna mellanrum höjer någon förvånad bilförare handen till hälsning och funderar över vad jag gör ute på öppen gata denna tid på förmiddagen. Har Cirkusen brunnit. Ovanför mig i rönnarna kämpar Sidensvansarna frenetiskt med att klämma i sig så mycket syrliga bär som möjligt. Ett fasligt kivande.



ATH även i naturen


Slinker in på Biblioteket. Letar upp sektionen för Tidskrifter och Dagstidningar, det är okänt territorium för mig. Noterar att tidskrifterna spänner över ett brett ämnesområde, kommunmedborgarnas behov är bekräftat. Skoter, Jakt och Fiske naturligtvis och jag minns mina standardiserade rader vid jobbansökningar för 30 år sedan där jag beskrev mig själv som varande "en norrlänning utan de traditionella intressena skoter, jakt och fiske". Men den sanningen funkade i alla fall mot södra Sverige och jag fick snabbt mitt första jobb efter avslutad högskoleutbildning.

Parkerar mig i en bekväm fåtölj, som vanligt med ryggen fri och så långt synfält som möjligt. Läser Norrbottens Kuriren och Dagens Nyheter från början till slut. I NK fångar en artikel om långvarig stress och hur viktigt det är att undvika sådan för att den inte ska övergå i kronisk stress mitt intresse. Att det till och med är väl värt att överväga byta arbetsgivare om det är arbetssituationen som är orsak till negativ stress i livet.



Kan orsaka både psykiska och fysiska besvär


Äkta pensionärer och udda existenser glider förbi, inte sällan hjälpta av rullator eller krycka, och parkerar i andra bekväma fåtöljer på behörigt avstånd. De undrar kanske över vem jag är, en ny bekantskap inne i värmestugan med gratis lektyr. 

Snappar på vägen ut åt mig 2 böcker av den isländska deckarförfattaren Arnaldur Indridason. De brukar puttra på bra i sakta mak mot ett tillfälligt skingrande av mörkret. Internationella agenter och bombastiska explosioner får bli någon annan gång.



Gratis läsning från Island


Efter lunch styr jag ut mot Landet med ett lass gamla arbetskläder och lite diverse som nu kommer att få avsluta sina liv i lantlig miljö. Strålande solsken, sätter mig mot en södervägg och ser ut över havet i en halvtimma. En slät kopp kaffe innan det är dags att åka tillbaka mot City och hämta sambon från hennes jobb och dra vidare mot gymmet.

Idag blev det biceps, triceps och mage. Sambon påpekar skämtsamt (?), som hon gjort i över ett år nu, att jag har hål under armarna i den 15 år gamla gratis t-shirten från en lågpriskedja i byggbranschen. Det är kanske dags att byta gym t-shirt och låta denna gamla kämpe avsluta sin karriär i rampljuset som arbetsplagg på landet ytterligare några år. När slutet definitivt och oåterkalleligt kommer brukar jag bränna dom i kaminen under sedvanliga hedersbetygelser. 

Kontemplerar lite över vad som ska få bli nästa gym t-shirt i successionsordningen. Kanske den 8 år gamla med motorcykel på bröstet. Det får nog bli så.

På kvällen, efter middagen, parkerar jag med gott samvete passivt i tv-soffan. Har ju rört mig aktivt i nästan 2 timmar under dagen. Tänk allt man hinner med ett överskott av fri tid. Ser på andra säsongen av "The Rookie". Lägger mig tidigt, strax efter sambon. Ganska trött trots allt.

Det var den första dagen. Hoppas på fler såna dagar.



Hur har din dag varit !??
Skulle du tycka om min dag !??


// Northernlightsinvestment

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar