måndag 2 september 2024

Utdelningar Augusti 2024

En snabb avrapportering av den arbetsbefriade inkomsten (utdelningar) för Augusti 2024. Under månaden landade kontanter in på mitt konto från 42 stycken diversifierade inkomstkällor utan något motkrav på att jag behövde gå till en arbetsplats för att erhålla dessa.

Jag riktar ett stort tack till nedanstående hjältar för att de år ut och år in hjälper mig till självförsörjning och därmed möjliggör en exit från det reguljära ekorrhjul som även benämns arbetsliv.

  • iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR (Dist), Citigroup, Williams-Sonoma, Caterpillar, Apple, Main Street Capital, Omega Healthcare Investors, Realty Income REIT, Emera Inc
  • STAG Industrial, Slate Grocery REIT Unit, Pizza Pizza RoyaltyCorp, NorthWest Healthcare Properties REIT Investment Trust Unit, Procter & Gamble, AbbVie, Global X SuperIncome Preferred ETF
  • Global X SuperDividend ETF, Texas Instruments, ING Groep NV, Air Products And Chemicals, General Dynamics, Akelius Residential Prop. D, Lowe´s, JPM Global Equity Premium Income UCITS ETF - USD (dist)
  • British american Tobacco ADR, Vår Energi, Universal, Telia Company, Vodafone ADR, Fastpartner D, NP3 Fastigheter Pref, NP3 Fastigheter, CVS Health, Verizon Communications, General Mills
  • AT&T, Bristol-Myers Squibb, Power Corp. Of Canada, Boston Pizza Royalties Income Fund Unit, Toronto Dominion Bank, Cibus Nordic Real Estate, iShares World Equity High Income UCITS ETF USD (Dist)

Vid en första jämförelse med kontantutdelningar för Augusti månad 2023 noteras en minskning om -1,6%. Så det var ju en liten men ändock besvikelse. Man riskerar att kastas ner i depressionens mörka avgrund och ifrågasätta hela sin existens och vägval i finansvärlden 👀.

Men egentligen har pensionsfonden presterat en ökning om +14% om man bara ser till den arbetsbefriade inkomsten allena. År 2023 bestämde sig Avanza Bank nämligen för att betala ut avdragen källskatt för 2020, 2021 och 2022 som en klumpsumma. Denna klumpsumma smetade jag ut över årets samtliga månader 2023 och satte därmed en hög ribba för mig själv att kliva över under 2024 års månader.

Valutan har dessutom blåst åt fel håll jämfört med Augusti 2023. USD, CAD och EURO har samtliga tappat storleksordningen 4-5% vid en jämförelse. Merparten av den arbetsbefriade inkomsten under Augusti kommer från källor utanför Sverige.

Så pensionsfonden har med denna information i åtanke jobbat på riktigt bra under månaden och även årets övriga månader mot en dopad motståndare. Under 2025 blir det åter igen mer jämlika tävlingsförutsättningar.



Månatliga utdelningar Northernlights Globalfond 2019-2024


För helåret finns inte särdeles mycket nytt att säga annat än att konstatera och upprepa det som tidigare sagts; 1. 2024 är det 3e året som finansiellt oberoende 2. Snart är jag ikapp 2023 års total och 3. Det börjar nu även se ljust ut avseende att nå Målet för 2024 vilket är en ökning om +5,8% vs föregående år.
 


Årliga utdelningar Northernlights Globalfond 2017-2024


Via Frihetskvoten mäter jag hur stor andel av mina Utgifter som betalas av Utdelningarna. Det har ingenting överhuvudtaget att göra med huruvida jag får en lönecheck från en Cirkus eller inte utan beskriver endast en täckningsgrad från arbetsbefriad inkomst.

Frihetskvoten för Augusti månad landade på 0,83. Det innebär alltså att det fattades en del kontanter in på kontot för att jag skulle vara helt självförsörjande av arbetsbefriad inkomst om man enbart ser till Augusti. Februari är ett annat exempel på denna typ av minusmånad. Som tur är kompenserar årets övriga månader hittills för detta minusresultat. Det är en av anledningarna till att jag nu väljer att hoppa av från arbetslivet inom kort. 

För årets första 8 månader ligger den summerade frihetskvoten på 1,70. Målet för helåret 2024 är att landa på 1,50 i frihetskvot. Även det är en, egentligen samma, anledning till att jag nu väljer att hoppa av från arbetslivet inom kort. 



Frihetskvot månadsvis och YTD



Är du nöjd med din 
börsmånad i Augusti ??



// Northernlightsinvestment

6 kommentarer:

  1. Supernöjd.... helt galet vad mycket som händer om man kollar bakåt. Jag börjar bli förmögen ...lite i alla fall. Som fattig slav på kontoret , med gammal rostig bil, slitna kläder och rufsig frisyr kunna skryta med att vara miljonär ( om jag sa något :D ) är en himla skön känsla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är förvisso bara pengar men inte skadar det att lägga lite på hög. Skulle man vilja slösa bort dom igen så är det väl en rask sak (???) Det skulle ju kunna vara mitt kontors-jag som du beskriver, fast jag har iofs ingen bil...😁😁

      Jag höll oxå tyst om det länge, men nu begriper omgivningen av sig själv eftersom jag hoppar av mitt välavlönade arbete...förhoppningsvis utan att någonsin se mig om över axeln 😁

      Radera
  2. 1.5 för frihetskvoten för helåret låter fint och rejält, där nånstans tycker jag att tillräcklig säkerhetsmarginal räcker. Jag krängde av Akelius D vilket sänkt augustisumman en del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det räcker iofs med "bara" 1.0...men det skulle inte kännas tillräckligt tryggt för mig. Iofs så blir väl den nya målsättningen efter RE att landa omkring 1.0 sett över helåret för mitt nya liv. Kanske inte månad för månad men iaf sett över några år. Min tanke är ju att slösa bort överskottet genom att skämma bort mig själv med till exempel resor 😁.

      Det blir intressant att följa hur jag kommer reagera på att sluta investera efter en tid av det nya livet. Till att börja med planerar jag att, om jag inte hittar ngt roligt att köpa, plöja in en del av min buffertkassa.

      Nu i början på September genomförde jag faktiskt ett Sälj, det blev Topdanmark som fick lämna och jag bytte till en utdelande ETF istället.

      Radera
  3. Jag är nöjd med utfallet i augusti, speciellt med tanke på hur den började börsmässigt. Jag mäter ju varken sparkvot eller frihetskvot men om jag vore tvungen skulle jag nog kunna överleva på endast min portfölj ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, märkligt vore väl annars. Min yield från portföljen ligger kring 4,6% i dagsläget vilket översatt till dina summor alltså blir potential för 920.000 brutto i årlig kontantutdelning.

      Ja men va faaan...det borde du klara dig på 😁.

      Radera