onsdag 11 september 2024

Jobberbjudande på gymmet

Några gånger i veckan, på kvällen efter Cirkusens sista föreställning, brukar jag dra iväg på gymmet. Det har jag gjort i snart 45 år. Med den historiken i bagaget har man testat det mesta både vad gäller träningsupplägg, övningar och kosthållning. 

Husmanskost, dela upp kroppen på 3 dagar och tunga basövningar har huvudsakligen varit min inriktning genom åren. För 25-40 år sedan körde jag igenom kroppen 2 gånger i veckan, dvs 6 träningsdagar i veckan, men den träningsmängden klarar inte kroppen av att assimilera nuförtiden. Tyvärr har även de tunga basövningarna den senaste tiden allt mer fått glida över mot discoövningar med hantlar och i kabeldragmaskiner. Men man kan få träningsvärk och träningseffekt även av det.

Kroppen börjar bli sliten, men husmanskosten överger jag inte 👀.

Som gammal gymräv kommer man ofta i samspråk med andra träningsintresserade. Kan även ha något att göra med min, på gymmet, utåtriktade läggning. I övriga livet är jag att betrakta som en förkrympt inåtvänd eremit alltid med flackande blick skyggt riktad ner i marken 👀.

Som nu senast när jag kom i samspråk med en person som jag av och till språkat med under många år. Samtalsämnet att gå i pension och att min avsikt är att åtminstone sluta arbeta om 2 veckor aktualiserades.

Han ville omedelbart värva mig till Maskinförarskrået. Att jag skulle komma och testa lite hur det kändes. Troligtvis ser jag ut att kunna lyfta tunga grejer 👀.   

Till saken hör även att jag, vilket inte är allmänt känt eller ens någonsin (tror jag) nämnt här på bloggen, innehar utbildningsintyg för Grävlastare, Grävmaskin och Lastmaskin. Det var inget jag heller förväntade mig att erhålla av livet utan det bara skedde via ett av alla dessa bananskal (dvs utbildning i samband med arbetslöshet) man ibland halkar på.

Så då var jag ju tvungen att erkänna den omständigheten. Jag passade även på att med emfas betona att min avsikt alltså är att sluta arbeta inom kort.

Men köra stora maskiner är faktiskt en av de roligare grejerna jag provat i livet. Det är väl bara köksarbete som varit roligare 👀.
 


En av många alternativa framtider för Northernlights 👀



Har du råkat ut för tvära kast 
och bananskal i livet !??


// Northernlightsinvestment

8 kommentarer:

  1. Ha ha vilket erbjudande. Låter skitkul, jag skulle nappat. Om jag hade haft alla de där utbildningsintygen som du har. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid varit öppen för de där tvära kasten i livet, även när jag var arbetslös så har möjligheterna bejakats och chanser tagits. Det gäller att inte låta sig sjunka ner i missmod.

      Den här gången känns det väl som att arbetslivet är definitivt slut för mig.

      Radera
  2. Håller med Fire2025 , jag hade också hoppat in o kört stora maskiner. Ett krav hade dock varit, inte 5 dagar i veckan. Sen är det väl så att ett par veckors jobb i maskinerna hade stillat lusten då det lär vara väldigt repetitivt och monotomt. Men nån dag då o då ger fler aktier!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på den tiden jag satt i stora maskiner så var det ofta kul på jobbet. Även Chaufför är ett alternativ, jag har alltid tyckt om att köra bil. Det är huvudsakligen en avkopplande sysselsättning för mig. Hetsar inte upp mig i första taget.

      Börjar dock med några kvartal off-line.

      Radera
  3. Säkert skitkul, på dagtid (inte snöröjning kl 3 på morgonen) och när det är skapligt väder.
    I längden sliter det på rygg och nacke men du tränar ju så det kanske funkar.

    Men provkörningen kan man ju inte tacka nej till.

    Av rubriken kunde man tro att du hade fått erbjudande som gymföreståndare 🤣

    SvaraRadera
    Svar
    1. PT och gyminstruktör är andra saker som står på min meritlista faktiskt. Det vore kanske något. Till att börja med ska jag vara PT till mig själv 👀.

      Radera
  4. Det kan nog ha nyhetens behag men att överge förtidspensionen tror jag inte på. Det hade inte varit ett alternativ för en tvivlare som jag i alla fall. När beslutet väl värks fram så vill jag nog inte backa. Blicken ned så att eventuella bananskal kan undvikas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag delar din uppfattning helt och hållet. Har man baxat beslutet ända hit så får det nog bli så.

      Radera