torsdag 29 augusti 2024

Nedräkning

Dagarna rullar på obönhörligt, min långa uppsägningsperiod från cirkusen på grund av överenskommen arbetsbrist närmar sig slutet. Jag går in på den sista månaden inom kort. 40 år av arbete, av och till med avbrott för studier, militärtjänstgöring, arbetslöshet och lite stokastisk sjukdom, ska övergå i någonting annat.

Vad detta annat ska innebära vet jag inte exakt. Det finns en njutning i att inte veta exakt men även en hel del idéer i mitt inre om vad som krävs för att tillvaron långsiktigt ska upplevas som meningsfull. Jag lyssnade på en podd härom dagen (Rika Tillsammans avsnitt 267) där en man, som det verkar med likartat tankesätt som mig, delade sin upplevelse efter blott några veckor. På en Post-it lapp noterade jag 1. Skaffa ett till kreditkort och 2. Gör en Plan för den nya vardagen. Nr1 var en ny tanke, nr2 är jag redan mycket medveten om.

Till att börja med, under några veckor, när stämpelkortet är inlämnat tänker jag inte göra särdeles mycket förutom att noga prioritera punkterna 3. Sova tills jag vaknar och därefter 4. Äta en lång frukost i lugn och ro även om det är en tisdag mitt i veckan och naturligtvis 5. Minst fyra gympass i veckan med efterföljande bastubad. 

Tänk att man kan längta efter så enkla och självklara saker. Egentligen. Min Mamma brukade säga "passa på att sova medans du är liten för när du blir vuxen får du inte sova längre". Med åren har jag alltmer förstått vad hon menade.

I avsikt att konkretisera började jag räkna ner för några månader sedan. Det sista bladet i almanackan på väggen i mitt kontor är nu vänt och ser ut som nedan. På morgonen när jag kommer drar jag ett snesträck över dagen, på kvällen när jag släcker och sticker till gymmet fullbordas X:et.



Nedräkning pågår



Vad tycker du att jag bör tänka på 
att fixa nu innan arbetslivet tar slut ??
Dränk mig i goda råd !!


// Northernlightsinvestment

31 kommentarer:

  1. När kreditkortet nämndes tänkte jag på att, när man jobbat färdigt, och ännu inte gått i ålderspension har man eventuellt ingen deklarerad inkomst av tjänst.

    Jag kan tänka mig att vissa kreditupplysningar kan komma att se väldigt deppiga ut under den tiden. Så tänker man göra något där man får en UC taget på sig, kanske man ska göra det i förväg? Var det det som var syftet med kreditkortet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har försökt flytta mitt bolån för att sänka räntan men inte ens Avanza vill ha mig trots Private Banking status. Det är för litet tydligen, så det får jag väl lösa in om det blir beslutet ngn gång. Lösa ett lån i sin helhet får man väl göra utan UC, det handlar ju om att jag vill ge banken en hög kontanter. Det måste en Bank gilla 😁.

      Det var ett delsyfte med kreditkortet. Ngt som är avgiftsfritt, och ett annat delsyfte var att fixa ngt som är bra utomlands. Jag vet inte riktigt hur mitt OKQ8 Visa står sig i det fallet.

      Radera
  2. Härlig bild, så analog och så tydlig.

    Bra tips!

    Har skrivit upp inköp av en styck väggalmanacka och en styck rödpenna på min inköpslista. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns massor av gratisalmanackor att få tex hos olika byggkedjor. Där har jag fått min i början av året. Så blir det ju GRATIS, det gillar ju Vi....😁

      Radera
  3. Måste vara en helt underbar känsla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland får man en lyckokänsla, speciellt när man inser att nu är det bara 2 stycken såna här själadödande Teamsmöten kvar ....😁

      Radera
  4. En tanke för mig var,denna nyvunna frihet.Inte alltid så lätt som man trodde! Ge det ”ny”
    tid alltså!.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan förstå vad du menar. Att hitta en ny verklighet i en situation som man aldrig provat på tidigare. Det är ju inte som en vanlig semesterperiod där man vet att det är 4 veckor som detta nu ska pågå. Jag ska ge det tid och se vart det tar vägen. Reflektera.

      Radera
  5. Låter sååå skönt, men för mig som ännu inte fått in min uppsägning känns det också lite skrämmande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt definitivt, lite konstigt oxå naturligtvis efter alla dessa år och jag har varit länge på Cirkusen nu. Skrämmande pga att det är så "definitivt" och "ett stort steg" ? Eller...för att du känner dig lite "försenad" till utgången ?

      Radera
    2. Skrämmande pga att det är så definitivt och stort steg absolut. Beroende på vald månad kommer jag att vara 54 eller 55 år och det ser jag inte som en försening - möjligen borde jag haft mer pengar för att kunna köpa sjöstrandvilla eller kustvilla eller medelhavsvilla.

      Radera
    3. Delar dina känslor, men har landat mer i lugn de sista åren. Tror det kommer att ordna sig kring den nya vardagen och har även blivit mer öppen för tanken att "jobba" på ngt vis även framledes. Men inte till en början.

      55 år är definitivt ingen försening. Tankar om att MER behövs i någon form finns nog alltid. Men även där har jag landat i ett lugn.

      Radera
  6. 2 sträck om dagen och snart är bladet fyllt och slut.
    Väl unnat efter 40 års slit och räknar man in förberedelserna innan yrkeslivet startade, vilket bör göras, är det än fler år.

    Ingen aning om vad som skulle behöva göras men tror inte det är mycket, har du telefon via företaget är väl det en bra grej att fixa en privat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju 9 återstående veckor efter semestern, i början gick dessa långsamt och jag delade åsikt med en annan som var tillbaka in å jobbade bara 1 vecka innan det var exit för hen. Men samtidigt har det känts ganska laid-back eftersom det nu är påskrivet och snart slut. Dock har jag haft en hel del att göra nu mot slutet så det har inte gått att lägga av remmen helt och hållet.

      Jag hoppas dock på några lugnare siste veckor.

      Japp, det står på listan att aktivera ett gammalt nummer och fixa ett abonnemang. Funderar på Fello.

      Radera
  7. I like how you are embracing the new attitude of "from now on things will be done at my pace". It is what financial independence is all about, doing things on your terms.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Totally agree with you. But now that it's getting closer, thoughts creep in about how the new everyday life will be. But without problems, it will be quite easy to take it easy for at least six months.

      Soon you will follow in my footsteps...👍

      Radera
  8. Hej

    Tack för tipset om poddavsnittet. Jag tog en promenad och lyssnade igenom. Då avsnittet var 1h anpassade jag promenaden, när jag kom hem och avsnittet var slut framkom att det även fann del två på ytterligare en timme. Inte annat att göra än att förlänga promenaden så även del två kunde konsumeras. Även om inget var direkt nytt så är det ändå nyttigt och intressant att höra om andras erfarenheter. Det jag tar med mig är att lägga upp en ”regel” om var jag ska ta pengauttagen ifrån. Dvs när jag ska ta från aktier/utdelningar respektive ränte/obligationssparande. Skönt att ha en grundregel att utgå ifrån när uttag ska göras. Detta har jag tidigare tänkt att det löser sig efterhand.

    Att skaffa adekvata kreditkort och ev lägga om lån är givetvis ett bra tips att göra medan man har inkomst. Lätt att missa det.

    Eftersom jag tittat mycket hur jag ska planera uttag så blev jag inspirerad och lyssnade idag även på deras poddavsnitt om uttagsplanering. Avsnitt nr49. Att jag planerar att använda Vanguards dynamiska uttagsmodell hade jag redan tänkt, men det är alltid bra tänka igenom och ev revidera eller justera sina planer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att lära sig av andras erfarenheter. På många sätt är Vi lika varandra och brottas med liknande problem.

      Själv kör jag dock med en betydligt mer flummig uttagsfas. Som det är i dagsläget så täcker årets utdelningar 1,5ggr årets utgifter. Det känner jag mig trygg med, överskjutande 0,5 kan jag återinvestera eller göra ngt roligt med. Måste bara komma på vad som är roligt 👀. Därtill har jag en stor buffertkassa på 6 årsutgifter på vanliga räntebärande fullt disponibla konton.

      Så jag flummar på under dessa förutsättningar helt enkelt.

      Ska försöka kolla några fler poddar framöver om just detta med att gå i FIRE-pension. Jag är lite dåligt insatt faktiskt. Är nog lite lat och kollar oftast inte upp saker förrän det bränner till.

      Radera
  9. Hej NLI och tack för dessa lika läsvänliga som uppskattade inlägg!

    Ett långt och hårt levt liv går nu in i en ny, mycket spännande fas. Jag önskar dig all lycka till och all styrka att kunna finna såväl nöje som mening i det det LJUVA FRIA LIVET!

    Allt gott,
    Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Cristofer. Ska försöka finna en framkomlig väg genom allt det nya.

      Radera
  10. Ja det är härligt med nedräkning. Har lyssnat lite på angaudlinn som det handlade om i rikatillsammans-podden, men inget nytt under solen där som inte framkommit i min egen blogg eller andra likasinnandes. Hela det communitiet har lite svårt för FIRE då det är mestadels arbetsnarkomaner och karriär-fantaster som tillbringar sin tid där. Jag var medlem där på forumet en tid för nåt år sen, men uppfattade hela atmosfären där som lite väl "mästrande" och "elitistisk" där det fanns alldeles för många "Bror Duktig", och försök att lägga en lite skämtsam ton i vissa inlägg upplevdes genast som påhopp, trots att det inte alls var meningen... med det sagt är andemeningen i det som de lär ut väldigt bra, enkla indexfonder, spara först, ha roligt sen och håll koll på avgifter. Men som sagt, lite för många A-personligheter där för min smak.

    Kreditkort är väl bra, men jag har nog inte hittat något som inte tar minst 25% ränta. Jag har ett Volvokort med limit på 50000 kr, räntan är 26,41 %. Det får räcka tänker jag, och sen finns ju Avanza-belåningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen, meningen med kreditkort är nog inte i första hand att köpa saker på kredit utan man handlar och betalar allt nästa månad utan att betala någon ränta. Jag vet, bakvänt va?
      Så gör väldigt många människor med kreditkort, handla-betala senare. Inget konstigt med det.

      Radera
    2. Hej Ano. Ja det är ju så som du beskriver som jag använder ett kreditkort. Som en tidskredit, uppskjuten betalning, men inte kredit på summan att betala så att ngn ränta kickar in.

      Tack för förtydligande.

      Radera
    3. Hej Snålgrisen. Även om inte så mycket nytt framkommer i andra människors berättelser så kan jag finna just berättelsen intressant. Själv bor jag i Norrland, ett ganska enstörigt liv. Därifrån ska jag forma min nya tillvaro efter arbetslivet. Att då höra hur andra har gjort ger mig nya infallsvinklar och tankar. Sätter igång grejer inne i mitt huvud som kan bli ngt bra för mig i framtiden.

      Jag har inte varit på det där Forumet öht så det kan jag inte relatera till. Men att nätet är fullt av A-personligheter och Troll det har vi blivit varse många ggr.

      Kreditkorten använder jag som Ano beskriver, handlar och får en sammanställning som betalas i slutet av varje månad. I princip som ett betalkort men ett "Betala-senare-kort" då. Min tanke kring det hela var nu ffa att höja kreditgränser så jag kan köpa lite dyrare grejer på det viset. Å då innan UC behöver blandas in, för utan inkomst är det väl svårt att få beviljat höjning eller ett ytterligare kreditkort. Ytterligare kreditkort därför att det kanske finns ngt som är optimalt i utlandet. Bättre än mitt OKQ8 Visa iaf.

      Jag har försökt byta till annan bank på mitt fastighetslån men där är det kört som det verkar. Ingen vill ha mig och mitt lån. Mitt lån är för litet (ca 10% av fastighetens värde) och min betalningsförmåga är nog odiskutabel avseende detta. Det är en absurd situation. Får väl lösa det när jag blivit tillräckligt irriterad 👀.

      Radera
    4. Ja jag älskar att höra om olika FIRE-personer och deras olika erfarenheter. Har tittat på fler youtube-avsnitt av rikatillsammans än vad jag kan komma ihåg, och man blir ganska mätt efter ett tag. Jag har väl lite svårt för folk som "oj jag jobbade dygnet runt i två år, sen gick jag in i väggen och var sjukskriven i ett halvår med utmattningsdepression, och nu är jag tillbaka i matchen med ett toppjobb där jag ska jobba ihjäl mig ytterligare en gång. Det har dock ramlat in fler och fler "bohemer" och "FIRE-personer" vilket har blandat upp alla karriärister lite mer. Inget fel i att jobba och tjäna pengar, men ibland tycker jag att de propagerar för lite för mycket "strategi" i sitt liv. Man KAN inte planera allt som händer och sker, däremot kan man vara förberedd. Det är lite så... ställ en förhållandevis enkel fråga, sen får du 10 olika svar som är mer eller mindre ifrågasättande och motsägelsevisa. Allt som oftast får du inget svar utan har bara ännu mer frågor än vad du hade innan :D

      Kreditkort, jo jag vet vad kreditkort är. Konstigt hur fler verkade tro att jag inte visste vad ett kreditkort är? Man har ett kort med en viss kreditlimit, ett lägsta belopp att betala varje månad, klarar du inte av det får du straffavgifter och du betalar givetvis räntor på det utlånade beloppet efter en månad.

      Jag ser inte poängen med ett kreditkort vid FIRE... alla som går i FIRE har väl en "emergency-fund" av säg 6 månadslöner? Det ska räcka till bilar, värmepannor och annat otrevligt som kan gå sönder. Vad behöver jag ett kreditkort med hög limit till? Kan jag inte betala det denna månaden så vad säger att jag kan betala det nästa månad? Jag ser då mycket hellre att man drar lite från kreditlinan hos Avanza, betydligt bättre avtal än t.ex. Re:member.

      Radera
    5. För mig är det inte krediten som är intressant, inte heller jag köper saker jag inte har pengar till. Men köp med kreditkort ger en mycket större trygghet som köpare, om du får problem med varan eller säljaren. Speciellt vid handel på nätet eller utomlands. Kreditkortsföretaget kan stoppa betalningen om du reklamerar köpet, det går inte om du använder betalkort. Se bara på flygbolag som tenderar att gå i KK eller ställer in resor. Har du köpt biljetten med kreditkort får du omgående tillbaka pengarna, har du betalt på annat sätt är det ett större problem.

      Radera
    6. Tack för informationen !! Det var en del där som jag inte hade koll på angående rutiner och regler kring användande av kreditkort. Jag försöker utnyttja kreditkortets fördelar men använder det egentligen som ett vanligt betalkort.

      Radera
  11. Det som inte behöver göras före du slutar men väl strax efter är att börja ta ut de tjänstepensioner som går att att ta ut från 55år. Börja med de minsta beloppen där avgifterna kanske tar större del av kakan.

    I samband med det får du ta ställning till om du ska ha kvar efterlevandeskyddet till förmån för sambon eller om du ska få ut lite extra till dig själv.

    Jag har resonerat som så att min sambo ändå får så han klarar sig så han behöver inte min tjp.

    Lycka till och ta det lugnt om dina cirkuskamrater tänker fira av dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska sätta mig in i det där med tjänstepension bättre, och vanlig pension för den delen. Fast där är det länge kvar ännu. Det är ju det där med att kunna pausa som drar igång under 2025 eventuellt.

      Har fått rådet av person som gick i pension för 10 år sedan att plocka ut allt så snabbt som möjligt eftersom man ju inte ens vet hur länge man blir kvar. Säkert en hel massa confirmation bias där för mig, men det är nog så jag tänker göra. Fast inte ännu, nu låter jag det gå ett tag först innan beslut fattas i den frågan.

      Min sambo är ju självförsörjande, och hon är ensam i det testamente som jag upprättade. Så efterlevandeskydd bryr jag mig inte om.

      Jag är så gammal och förnuftig nuförtiden så det pertajas med måtta !!

      Radera
  12. Lycka till för nästa steg i livet. Keep us posted på hur det går och så följer jag efter om 5-6 år... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack !! Troligtvis kommer jag fortsätta posta inlägg, men frekvens eller innehåll är oklart. Egentligen har bloggen startats för att hålla koll på mig själv, att jag fortsätter investera. Sedan har det glidit över mot ngt annat. Det funkar bra för mig, investeringar är bara en del av vägen mot ekonomisk frihet.

      Jag väntar med spänning på din exit.

      Radera