fredag 6 oktober 2023

Utdelningar September 2023

Utdelningsmånaden September är avslutad och så även börsmånaden September. Sådant är nu livet en gång för alla; Det svänger lite hit och dit och om din Portfölj är Diversifierad avseende Risktagande så är det bara att åka med i Berg-och-Dalbanan.

Berg-och-Dalbana var min personliga favorit där för 40 år sedan. Kanske inte lika mycket i nutid dock. PÅ tågluffen 1983 blev det många rundor i den gamla träbanan på Bakkens Tivoli i Klampenborg strax utanför Köpenhamn. Vet inte om den finns kvar längre, troligtvis inte, men om det kan man läsa lite mer här och samtidigt påminna sig om att efter uppgång följer nedgång och så vidare.

Om det nu inte är annorlunda den här gången 👀.
  


You just have to ride it......


Utdelningsmånaden September kan sammanfattas med orden Positiv och Uppåtgående trend. 62 stycken Kontantutdelande individuella Aktier, Fonder och ETFer från alla möjliga olika Branscher och Valutor gav mig Arbetsbefriade Kontanter in på kontot under månaden:


  • Main Street Capital, T. Rowe Price Group, Gilead Sciences, iShares Core FTSE 100 UCITS ETF GBP Dist, Axfood, Franklin European Quality Dividend UCITS ETF, Lockheed Martin, BP Plc, Autoliv SDB, Dominion Energy, Kesko Oyj B
  • Stanley Black & Decker, Kontoor Brands, McDonald´s, Slate Grocery REIT, Manulife Financial, Shell ADR, Main Street Capital, BW LPG, Old Republic International, Realty Income REIT, Flowers Foods, STAG Industrial, Pizza Pizza Royalty Corp
  • NorthWest Healthcare Properties REIT, NextEra Energy, Whirlpool, Consolidated Edison, XACT Norden Högutdelande, Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preferred ETF, Home Depot, Prudential Financial
  • Walgreens Boots Alliance, 3M, Snap-On, Chevron, Target, Exxon Mobil, Emerson Electric, IBM, Amgen, American Electric Power, Johnson & Johnson, Cummins, RTX, AstraZeneca, Archer-Daniels-Midland Co, LyondellBasell Industries NV
  • Valero Energy, Pfizer, Aflac, Fortis, JM Smucker, Enbridge, Wells Fargo, Canadian Utilities Ltd, Boston Pizza Royalties Income Fund, iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR Dist, Arbor Realty Trust, United Parcel Service, Unilever

Kontantutdelningarna ökade i September 2023 med +24% jämfört med motsvarande månad 2022. Det var glädjande.



Månatliga utdelningar 2019 - 2023 Northernlights Globalfond



YTD indikerar en ögonblicksbild i dagsläget att Frihetskvoten kommer landa på 1,45 vid årets slut. Detta innebär alltså att 145% av mina årsutgifter är prognosticerade för direkt täckning via kontantutdelningar från pensionsfonden. Även det är naturligtvis ett glädjande faktum. 

Mitt arbetsmål för Frihetskvoten har under året varit 1,5. Det finns fortfarande en möjlighet att detta kommer kunna uppnås eftersom alla kontantutdelningar ännu inte kommunicerats för helåret. För December månad återstår fortfarande en hel del utfästelser från andra sidan Atlanten.

En Frihetskvot på 1,0 betyder alltså att du är FI och kan bli RE om du så önskar. Det är "dra åt helvete pengar" på riktigt.



Årliga utdelningar 2016 - 2023 Northernlights Globalfond



Jag ser fram emot en helg med vackert höstväder !! // Northernlightsinvestment

8 kommentarer:

  1. Älskar berg- och dalbanor! (Tror den du refererar till finns kvar, men har själv aldrig varit där. Värt ett besök kanske...)
    En känner att en lever, liksom. :-P

    Ingen dålig ökning från förra året. +24%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror tyvärr inte att jag skulle uppskatta det lika mycket nu. Kommer ihåg en tur i Virvelvinden för 25 år sedan då jag blev ganska illamående. Har inte blivit så mycket mer sådant efter det. Fast berg-och-dalbana är väl ngt annat, mindre snurr och mer upp-och-ner.

      Ville prova ngt annat den där gången. Bakken påstods vara mindre kommersialiserat än Tivoli. Första gången man reste själv ute i Europa. 17-år gammal. Det var härliga tider.

      Radera
    2. Nej! Att snurra har inte funkat på minst 15 år! Fick panik när jag upptäckte detta sorgliga, med barnen i en lugn karusell på torget i byn. "Inte spy, fokusera på en fast punkt, den måste ju sluta någon gång."

      Radera
    3. Exakt den känslan och de tankarna kände jag den gången i Virvelvinden. Min dåvarande girlfriend sa att jag var alldeles gulgrön i ansiktet efteråt. Själv tjöt hon av glädje.

      En liknande känsla har jag bara haft en gång tidigare och det var när jag öluffade i en mindre turbåt i Västindien 1989. Mellan Guadeloupe och Les Saintes.

      Sjösjuka kallades det.

      Radera
  2. Det här med bloggare och twittrare som skriver om fire, pengar och frihetskvoter och aldrig visar riktiga siffror bevisar bara att ni ljuger för publiken och er själva. Alla kan lägga upp fina tabeller och grafer som visar det läsaren vill se men det betyder inte att bloggaren är som ni vill påstå. Om ni vill få respekt av läsaren så visa något som intygar att ni är åtminstone på väg.
    // Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en otroligt jönsig person. Jag skiter i jönsar och kommer så alltid att göra. Om du läser min blogg kommer du märka att jag är väldigt transparent med det mesta. Men inte sådant som du inte har någonting att göra med öht.

      Radera
    2. Jag tolkar ditt töntiga svar att du tar åt dig på ett negativt sätt vilket påvisar att du är töntig själv. Har följt din blog ett tag och har aldrig sett dig visa pengar i form av utdelningar eller EK. Var transparent och visa och få respekt av läsarna. Jag följer flera bloggare som visar och förtjänar sina läsares respekt.

      Radera
    3. Genom åren är det inte många gånger som jag blivit kallad för att ljuga. Det har nog något med min personlighet att göra. Ursäkta min överreaktion att kalla dig för jönsig ;)

      Det är min blogg, här är det jag som styr och ställer. Jag har inget behov av att du följer mig, inga reklamintäkter baserat på antal. Du är välkommen att sluta följa när som helst.

      Radera