fredag 3 mars 2023

Utdelningar Februari 2023

Februari månad må vara blott 3 dagar kortare än januari men för mig kändes den snarare 30% kortare än den ytterst sega inledningsmånaden på året. Jag tror det till viss del är ljuset som spelar in. Humöret lättar upp en aning, kropp och själ tinar fram. 

Den första kaffekoppen sittandes i en stol mot en solig södervägg knaprandes på ett Mariekex hägrar inom kort. I övermod tar man kanske av sig bar på överkroppen och strålar i kapp med den vita gnistrande meterhöga snön. 

Bara en ytterst liten aning stegring humörmässigt naturligtvis. I stort sett är det mesta precis som vanligt när väckarklockan ringer varje vardag klockan 05.41.



Man vaknar och så är den dagen förstörd !!


Vi närmar oss nu med stormsteg de verkligt utdelningsintensiva Vårvintermånaderna. Förr om åren var det en ganska jämn fördelning av kontanter över året in i min pensionsfond. Det var på den tiden då jag nästan uteslutande ägde transatlantiska månads- och kvartalsutdelare vilka lämnade kontanter in i form av främst USD men även en mindre del CAD.

Under det stora Coronaåret 2020 drog jag igång mitt återtåg in i Sverige (och övriga Norden). På lång sikt kan det nämligen vara lite dumt att ligga överexponerad mot en enda valuta. Svenska värdepapper har en tradition av att dela ut kontanter till ägarna just under vårmånaderna.

Än så länge har en övervikt i USD inte varit negativ. Men fler år kommer förhoppningsvis framöver. Så jag spekulerar helt enkelt i att ett visst fokus mot SEK i dagsläget kan skapa stabilitet i inflödet i ett lite längre tidsperspektiv.

Under februari månad har jag erhållit arbetsfria kontanter in på mitt konto från nedanstående 36 stycken individuella företag och ETFer. De flesta av dessa lämnade utdelning i utländsk valuta.

  • Cibus Nordic Real Estate, Starbucks Corp, Citigroup Inc, Williams-Sonoma Inc, STAG Industrial Inc, Caterpillar Inc, Apple Inc, NorthWest Healthcare Properties REIT, Pizza Pizza Royalty Corp, Main Street Capital Corp
  • Omega Healthcare Investors Inc, Realty Income Corp, Emera Inc, Slate Grocery REIT, Procter & Gamble Co, Abbvie Inc, Texas Instruments Inc, Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preferred ETF
  • Air Products & Chemicals Inc, General Dynamics Corp, Akelius Residential Prop. D, Lowes Companies Inc, Universal Corp, British American Tobacco PLC, Vodafone Group PLC, Fastpartner D, NP3 Fastigheter Pref
  • CVS Health Corp, Verizon Communications Inc, AT&T Inc, Bristol-Myers Squibb Co, Power Corporation of Canada, TransAlta Renewables Inc, Toronto-Dominion Bank, Boston Pizza Royalties Income Fund

Det var faktiskt exakt lika många bidragsgivare in i pensionsfonden som i februari föregående år. Utdelningsökningen landade dock på +54% vid en månatlig jämförelse inklusive en delmängd av den kommande återbetalda källskatten.

Denna "en delmängd" kräver nog ett litet förtydligande:

  • Har funderat över hur den extraordinära återbetalningen av källskatt för åren 2020 - 2022 ska hanteras redovisningsmässigt nu när Avanza ändrar från återbetalning efter 3 år till 1 år.
  • I vanliga fall brukar jag bara låta den återbetalda källskatten glida in i den månad när den råkar återbetalas. Vanligtvis har det varit i mars eller april de senaste åren.
  • Detta år blir det alltså en rejäl påfyllnad via återbetald källskatt. Lägger jag in det rakt av bara i den aktuella månaden kommer diagrammet att se absurt ut specifikt den månaden.
  • Istället låter jag andelen 1/11 trilla in på de 11 månaderna februari - december 2023. Naturligtvis hade jag lika väl kunnat sprida ut det även över januari men jag kom inte på detta otroligt klipska 👀 förfarande förrän januari månad redan redovisats.
  • Det blir nog bra med det i-lands problemet. Det allra viktigaste i sammanhanget är den förbättrade återbetalningsrutinen från Avanza. Jag var faktiskt i en förberedelsefas att byta över till konkurrenten Nordnet.   

Nedanstående diagram visar således februari månads utdelningar sammanställda med ovan beskrivna elftedel av källskatt för åren 2020 - 2022. Staplarna för övriga månader mars - december visar på samma sätt, alltså inkluderande en elftedel av förväntad återbetald källskatt, i dagsläget fastställda och förväntade utdelningar för respektive månad.         



Northernlights Globalfond månatliga utdelningar 2019 - 2023


Nedanstående diagram visar en sammanställning för respektive år. Benämningen "EXP 2023" avser i dagsläget fastställda + förväntade utdelningar för helåret 2023 inklusive total återbetald källskatt för åren 2020 - 2022.

Det roligaste med detta diagram är att EXP 2023 redan nu i rask takt närmar sig FIRE vilket alltså är alla mina förväntade utgifter för helåret 2023. 

När FIRE-målet för 2023 upprättades så fastställdes det via en uppräkning med 20% av alla mina samlade utgifter för 2022. Denna kraftiga uppräkning utfördes på grund av rådande inflationstakt, ränteläge och energipris för landet Sverige nådens år 2023.

Det ser ändå positivt ut eftersom vi nu blott befinner oss i början av mars månad och massor av kontantutdelningar återstår att kommuniceras av mina transatlantiska innehav.  
   


Northernlights Globalfond årliga utdelningar 2016 - 2023


Ser på många andra bloggar en sammanställning över ackumulerade utdelningar. Eftersom jag har alldeles för mycket tillgänglig tid i kombination med att det är kul att knåpa ihop enklare tabeller, formler och diagram i Excel så gjorde jag ett försök till sammanställning över min egen ackumulation sedan 2019.

Ett sånt här diagram säger väl egentligen inte så mycket. Det kan vara motiverande att se ökningen. För en ökning blir det naturligtvis alltid då utdelningar sällan är negativa under någon tidsperiod 👀.

Derivatan, dvs riktningskoefficienten för tangenten i punkten, är möjligtvis mest intressant då den visar på acceleration eller retardation för olika tidsperioder.

Än så länge ser det hyfsat OK ut för min kontantutdelande pensionsfond Northernlights Globalfond. 



Northernlights Globalfond ackumulerade utdelningar 2019 - 2023



Nu satsar Vi inför den nya friska utdelningsmånaden mars !! // Northernlightsinvestment

6 kommentarer:

  1. Jag tänkte att jag skulle göra ett stapeldiagram över min prestationsångest under de senaste åren. Misstänker att toppar kommer att sammanfalla med NLI's redovisningsinlägg! Fast det är naturligtvis roligt att följa dina framgångar ändå, det ska sägas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha...nu vet jag minsann att du är en kvinna med humor. Så tror inte din prestationsångest är särdeles stor. Det förefaller som att du är på väg i en bra riktning i livet. Dessutom så enormt mycket yngre än jag och med så mycket mer återstående tid. Är min förhoppning.

      Radera
  2. Hallå NLI, gillar iden med 1/11 och har nästan antagit den!
    Din utdelningstrend ser angenäm ut helt klart. Börjar så sakta kännas riktigt trevligt trots allt annat elände att vi gått in i mars och att skördetiden kan börja om cirka 2 veckor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes bäst att smeta ut det över alla månader när det var en stor klumpsumma som de facto härrör från alla dessa 36 månader sammantaget. Trenden ser bra ut, jag håller med. Nu är det bara bita ihop ett tag till.... ;)

      Radera
  3. Min plan är att återinvestera hela den återbetalda källskatten. Tycker Avanza skött kommunikationen kring detta riktigt dåligt. Det sista jag hörde var återbetalning i "februari/mars", vilket säkert blir vid midnatt sista mars. Lite off topic men men ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har samma plan. Återinvestera all återbetald källskatt. Utdelningar, källskatt och en del extra utbetalningar av oförbrukade semesterdagar under årens lopp är vad som investeras in i pensionsfonden.

      Resterande sparkvot går in på buffertkontot. Vet inte riktigt varför, tror mest bara att det beror på det lite osäkra läget. Då känns det kanske psykologiskt tryggare att hålla en större del lättrörliga kontanter.

      Radera